Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EviHeat + solfÃ¥ngare pÃ¥ ingÃ¥ng  (läst 26274 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bjorktorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
    • Björktorp, Gistad
EviHeat + solfångare på ingång
« skrivet: 19 februari 2007, 10:33:55 »
Howdy!

Efter att ha hängt med som snyltläsare på det här forumet under ganska lång tid så är det dags att "betala tillbaka" lite. Om mina funderingar och erfarenheter kan vara av intresse och hjälpa någon på traven så blir jag glad. Om inte, tja då har jag bara slösat bort några minuter av er tid.

Här http://www.bjorktorp.se/blogg/index.php?/categories/1-Projekt-vaermepump har jag mina energifunderingar.

Här http://www.bjorktorp.se/webb/index.php?page=Blogg finns en möjligen vackrare förpackning av funderingarna. (Klicka på kategorin Projekt värmepump)

Jag ber direkt webbdesignpuristerna om ursäkt. Jag är ingen fena på sådant, utan är bara en glad amatör.

/Roger
1½ plans hus (150m2), med källare (72m2)
Förut: vattenburen elvärme, 33000-34000kWh, inkl hushållsel
Nu: EviHeat Split Sun 7 med 8,6m2 plana solfångare

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EviHeat + solfångare på ingång
« Svar #1 skrivet: 19 februari 2007, 12:09:44 »
Får man vara lite fräck och fråga efter lite priser?
Dels för EviHeaten och dels för solpaneler med montage?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: EviHeat + solfångare på ingång
« Svar #2 skrivet: 19 februari 2007, 12:45:59 »
Jag tycker att Eviheat verkar intressant , dock är väldigt lite beskrivet på deras hemsida.
Så återkom gärna och beskriv hur nöjd du är med funktionen , hur bra manualen är , hur är deras reglersystem. Jobbar det med gradminuter eller tempdifferens?

Tack på förhand
//AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EviHeat + solfångare på ingång
« Svar #3 skrivet: 19 februari 2007, 12:59:29 »
Jag tycker också att det verkar vara en bra tanke, frågan är bara hur mycket man tjänar på solen. När jag räknade på min befintliga anläggning(ved) så var sol perfekt eftersom då kanske jag kunde slippa elda i nästan 5-6månader om året. Men nu när jag står i startgroparna för ytjordvärme så tycker jag det verkar vara väldigt svårt att räkna hem det...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad bjorktorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
    • Björktorp, Gistad
SV: EviHeat + solfångare på ingång
« Svar #4 skrivet: 19 februari 2007, 13:01:34 »
Jag återkommer med mer kommentarer från hemmets lugna vrå, efterhand.

Pumpen förväntas anlända under kommande vecka.

/Roger
1½ plans hus (150m2), med källare (72m2)
Förut: vattenburen elvärme, 33000-34000kWh, inkl hushållsel
Nu: EviHeat Split Sun 7 med 8,6m2 plana solfångare

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: EviHeat + solfångare på ingång
« Svar #5 skrivet: 19 februari 2007, 13:46:56 »
Jag tycker också att det verkar vara en bra tanke, frågan är bara hur mycket man tjänar på solen. När jag räknade på min befintliga anläggning(ved) så var sol perfekt eftersom då kanske jag kunde slippa elda i nästan 5-6månader om året. Men nu när jag står i startgroparna för ytjordvärme så tycker jag det verkar vara väldigt svårt att räkna hem det...
Jag byggde mina kollektorer själv (LESOL) varvid jag kom ner i pris. Dessutom tror jag att det finns bidrag och få. Och vem kan sia om framtiden ? Energi kan komma att bli dyrt.
Framförallt kan du ha ett gott samvete , det blir väldigt miljövänligt.

AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EviHeat + solfångare på ingång
« Svar #6 skrivet: 19 februari 2007, 14:37:40 »
Problemet är att man får energi när man minst behöver den. Det intressanta vore om återladdning av borrhål/markslinga under sommarhalvåret ger någon effekt på COP under vinterhalvåret.
Förbrukningen under sommarhalvåret är normalt 2-3000kWh(varmvatten) + lite värme sen vår/tidig höst...och har du då VP motsvarar det ju bara 1000 till max 2000kWh per år som du kan tjäna in...det blir en evinnerligt lång PayOff tid...och jag vill inte vara pessimistisk...jag hoppas verkligen detta utvecklas så det blir mera lönsamt...
Är det någon som vet hur stor inverkan återladdning ger i bättre effektivitet under vinterhalvåret?
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: EviHeat + solfångare på ingång
« Svar #7 skrivet: 19 februari 2007, 14:46:45 »
På sommaren är det dåligt COP på pumpen, då är det perfekt med gratis vv. Å vår o höst klarar solfångarna det mesta som behövs av vv å värme, så minskat slitage på pumpen + att den används när den ger som bäst COP, är vad man får med solfångare. Tycker EviHeat + Solfångare är en riktigt bra å långsiktig investering, där solfångarna kommer att överleva å leverera värme å varmvatten långt efter att pumpen tjänat ut.

mvh humlan.
« Senast ändrad: 20 februari 2007, 14:12:39 av humlan57 »

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EviHeat + solfångare på ingång
« Svar #8 skrivet: 19 februari 2007, 15:53:48 »
Det skulle vara roligt att få några siffror vad man kan tjäna på solpaneler... allt VV under ett halvår är väl troligt och lite värme vår och höst...men som humlan57 sa så är kanske den största ekonomiska vinsten i minskat slitage på VP:n och det kan ju vara svårt att räkna på...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: EviHeat + solfångare på ingång
« Svar #9 skrivet: 19 februari 2007, 16:00:24 »
Det skulle vara roligt att få några siffror vad man kan tjäna på solpaneler... allt VV under ett halvår är väl troligt och lite värme vår och höst...men som humlan57 sa så är kanske den största ekonomiska vinsten i minskat slitage på VP:n och det kan ju vara svårt att räkna på...

Precis, å inte bara svårt, helt omöjligt skulle jag säga. Du vet inte ens vilket pris det blir på elen framöver.... Å ju högre elpris, desto större blir förtjänsten på solfångarna.

mvh humlan.

Utloggad KalleT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EviHeat + solfångare på ingång
« Svar #10 skrivet: 19 februari 2007, 20:02:34 »
Kul att läsa lite om ditt projekt Thumbsup tycker solfångaren såg lite pluttig ut...hur många kvm är den på? Jag hade nog vräkt på me rejält med kvadrat :D du har ju hela berget att kyla till på sommaren >:D
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad bjorktorp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
    • Björktorp, Gistad
SV: EviHeat + solfångare på ingång
« Svar #11 skrivet: 19 februari 2007, 22:30:50 »
Kul med tankarna kring mitt inlägg...
Nu har jag just kommit hem efter att ha sett LHC vinna över Skellefteå, och jag har en del annat pyssla med också så det får bli några korta svar:

Får man vara lite fräck och fråga efter lite priser?
Dels för EviHeaten och dels för solpaneler med montage?

Du är inte lite fräck du ;-)

I runda slängar 170 000 SEK. Fördelningen måste jag be att få återkomma om. Det har blivit lite tillägg och fråndrag. Bl.a. satsade jag på "stora" inomhusgivaren som i allt väsentligt är en kopia av kontrollpanelen på värmepumpen. Dvs jag behöver inte gå ner i pannrummet när jag ska manövrera eller bara hålla koll. Egen ack-tank har jag också + att det kommer till några tusenlappar för extra metrar till berget.

Jag tycker att Eviheat verkar intressant , dock är väldigt lite beskrivet på deras hemsida.
Så återkom gärna och beskriv hur nöjd du är med funktionen , hur bra manualen är , hur är deras reglersystem. Jobbar det med gradminuter eller tempdifferens?

Ja, deras webbplats är en enda stor hemlighet. Övrigt ber jag att fÃ¥ Ã¥terkomma om när prylarna  är här och tuffar och gÃ¥r.

...frågan är bara hur mycket man tjänar på solen. ...verkar vara väldigt svårt att räkna hem det...

Jaa, man kan räkna och vrida och vända på kalkyler fram och tillbaka. Som jag har antytt i mina svamlerier på webben så har jag inte valt den här lösningen av enbart krasst kalkylerade ekonomiska skäl. Jag är så tokig att jag på något diffust sätt "tror" på den här lösningen. Miljö, magkänsla eller rent och skärt "vill ha". Det finns mycket som jag kan skriva om det här men det får bli en annan gång. Humlan har också berört en del i sitt inlägg. Sedan är det ju så att vissa köper en BMW X5 för att åka med till jobbet. Det är lite svårt att räkna hem det valet när en VW Lupo gör det jobbet (nästan) lika bra. (Jag åker gammal Audi till jobbet)

Kul att läsa lite om ditt projekt Thumbsup tycker solfångaren såg lite pluttig ut...hur många kvm är den på? Jag hade nog vräkt på me rejält med kvadrat :D du har ju hela berget att kyla till på sommaren >:D

Tack! Fångaren är på 8,6m2 Jovisst hade jag kunnat "fläska på", men att dimensionera för att köra ner värmen i marken är väl lite slöseri. Jag tar nu en oerhörd risk, när jag inför hela Sveriges samlade värmepumps- och solelit, kanske avslöjar att jag inte fattat nå'nting genom att citera mig själv från min webb:

"I många sammanhang diskuteras det om kombinationen solfångare och bergvärmepump är vettigt. Enligt vad jag uppfattat är den debatten ofta lite snett ute. Dags för stor brasklapp! Det kan vara så att jag totalt har missuppfattat både debatten och EviHeats lösning. I så fall vill jag bli rättad, men så här är min bild:

Den allmänna debatten fokuserar nästan alltid på att trycka ned solfångarvärme i borrhålet, för att sedan plocka upp det med värmepumpslingan. Det har visat sig att det inte är särskilt effektivt. Man kan kanske jämföra det med att stå och kissa i Östersjön och därefter tillgodogöra sig det, på det sättet, uppvärmda vattnet.

EviHeat, å andra sidan, låter solen värma vattenblandningen som kommer upp ur borrhålet. Något effektivare kan man tänka. Den vätska som kommer upp ur hålet, och som ska "mjölkas" på energi av värmepumpen är i allmänhet inte särskilt varm. Den är kanske bara "några plusgrader", ända ned till strax under noll. Om man då med solens hjälp kan höja vätskans temperatur bara några grader så finns det en stor effektivitetsvinst att hämta hem. Det innebär också att även molniga, solfattiga dagar kan ge ett rejält energitillskott från solfångarna. I konventionella solfångaranläggningar, där man värmer vatten i en ackumulatortank, har man aldrig användning för 15-gradigt vatten. Här blir det dock klart användbart för att värma noll-gradigt vatten!"

Hoppsan. Det blev visst längre än jag tänkt mig.

/Roger
1½ plans hus (150m2), med källare (72m2)
Förut: vattenburen elvärme, 33000-34000kWh, inkl hushållsel
Nu: EviHeat Split Sun 7 med 8,6m2 plana solfångare

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: EviHeat + solfångare på ingång
« Svar #12 skrivet: 19 februari 2007, 22:34:57 »
Helt rätt tänkt Thumbsup
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: EviHeat + solfångare på ingång
« Svar #13 skrivet: 19 februari 2007, 22:56:00 »
Det här är system som kommer att utvecklas än mer i framtiden. För alla gillar att kunna få gratis energi, vilket endast Solen kan lämna på ett sånt här enkelt sätt. Nästa steg blir troligen solpaneler som laddar ett par batterier å en inverter till dom, så att hela anläggningen blir självgående...

mvh humlan.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: EviHeat + solfångare på ingång
« Svar #14 skrivet: 20 februari 2007, 05:57:14 »
solfångaranläggningar, där man värmer vatten i en ackumulatortank, har man aldrig användning för 15-gradigt vatten. Här blir det dock klart användbart för att värma noll-gradigt vatten!"

Hoppsan. Det blev visst längre än jag tänkt mig.

/Roger

HÃ¥ller inte med om detta.
Genom att låta solfångarna förvärma tappvattnet, innan det går till värmepumpen för uppvärmning så tillgodogör man sig varje grads höjning över den temperatur som det inkommande vattnet har.(Från det kommunala nätet)
På detta sätt kommer jag att koppla in mina solfångare.

NVH  SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!