Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Panasonic HE9DKE installerad och klar för 19.000kr är det ett bra köp  (läst 19587 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad skogstrollet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Har blivit erbjuden en Panasonic HE9DKE istallerad och klar av en akrediterad firma för 19.000kr är det ett bra köp idagsläget, för det verkar ju finnas mycket att välja på i den prisklassen.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Det är ett riktigt bra pris o det är en riktigt bra pump, hur stor yta ska du värma o var i sverige bor du vet man det så finns många här på forumet som kan ge tips om val av modell

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
Det är ett riktigt hyggligt pris för en bra pump Skogstrollet! Det är nog bara att slå till.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad skogstrollet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Bor i Norrbotten och ska värma 160 kvadratmeter bostadsyta.
Är det några problem eller andra konstigheter som man vet om denna modell.
Har suttit och kollat och kollat på nätet på alla möjliga men av någon anledning så fastnade jag för den här, och tog kontakt med en firma här i närheten och dom hade en kvar som jag skulle få köpa till det priset om jag bestämde mej innan helgen.
Så då är det kanske bara att göra affär då tro?

Utloggad Bozen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nöjd HE9:a
 
    Det är ett OK pris för en mycket bra maskin. Kör själv med en HE-9:a pÃ¥ varje plan och är jättenöjd.  :)
skåning

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
det är en mycket bra pump !
men.. det känns som den kan vara på gränsen till för liten för 160kvm i norrbotten.
kanske skulle du titta på en kraftigare (typ fujitsu nocria 14-18, HE12DKE eller liknande).
kanske du skulle titta på två st i "9-storleken", det ger bäst COP.
jag tolkade det som att du ville värma hela kåken med pumpen.
men du kanske har räknat med att få stödelda så fort det blir kallare ute ? ?
lycka till med vad det än blir.
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
Bra pris pÃ¥ en kanonpump  Thumbsup Möjligen att 6,5kW skulle kunna vara i minsta laget för dig.

Utloggad skogstrollet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Jag har möjlighet till veduppvärmning när det blir riktigt kallt så det är lungt.
Tänkte bara använda den när det är blida ute, så får man vila från vedeldningen nån stund emellanåt.
Om jag nu fattat rätt så ska denna modellen vara en som är tillverkad i Japan och inte på lisens typ i Polen eller nått sånt, och det kan ju inte vara helt fel att den är en äkta Japan.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
He 9 blir för liten Jag tycker du ska lägga till 2000:- o ta modellen större det kommer du inte att ångra,den ska ju användas under många år o mycke kan förändras *vinkar*

Utloggad Airborne

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
Om du följer Tolins råd och går upp i pumpstorlek(bra förslag då en större pump har mer kvar att ge vid minusgrader, angiven maxeffekt mäts ju vid 7+ då man inte har så stort värmebehov så det är lätt att lura sig om man inte ser upp).Kolla vid pumparna ger vid kallgrader -7 till -18 särskilt viktigt om du bor i norrbotten. lägger du på 2-3tusen kan du också överväga Fujitsu Nocria 14 istället på 9,1kw. Just nu kan man dessutom få Nocria 18 på 9,7kw för samma peng då det är brist på 14 modellen.Båda två har automatisk filterrengöring så man slipper hålla på med dammsugning av filter. Då kanske du kan få en paus från vedeldningen även vintertid om du vill och inte bara vid blida som ju i norrbotten ändå kan vara ganska kall. Och i norrbotten behöver man definitivt effekten så ju större pump desto bättre. En 5-6kw pump kanske bara ger 2kw vid -15 eller så medan 9kw pumpen kanske kan ge det dubbla.En större pump kan dessutom gå på dellast i större utsträckning och behöver inte gå för fullt=mindre slitage och bättre Cop. Du har ju ingen glädje av aldrig så högt COP tal om inte avgiven värme räcker till. På köpet har du bättre kyleffekt sommartid om du har behov av det. Prisskillnaden är ju bara några tusen men du får så mycket mer. Då det ju är inverterpumpar vi talar om så reglerar dom ned effekten efter behovet och då blir inte en större mer oekonomisk utan snarare tvärtom. Lycka till med ditt val oavsett vilken pump du väljer. Har själv valt bort Panasonic pga H16 problematiken(kompressorn havererar) om du väljer Panasonic se till och välja en med scrollkompressor och inte med rotationskompressor som kan ge nämda fel. Det finns ett flertal trådar om det i forumet(sök på H16) där kan man se vilka modeller som berörs.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
H16 problem behöver du inte vara rädd för på HE-modellen den har scrollkompressor,om du väljer Fujitsu så ligger den bara 1000:- över HE9.Men mitt förslag är att du ber installatören komma hem till dig o titta vad som passar dig,det skiljer lite på måtten mellan olika pumpar dom har ofta bra koll o det brukar inte kosta något

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
H16 problem behöver du inte vara rädd för på HE-modellen den har scrollkompressor,om du väljer Fujitsu så ligger den bara 1000:- över HE9.Men mitt förslag är att du ber installatören komma hem till dig o titta vad som passar dig,det skiljer lite på måtten mellan olika pumpar dom har ofta bra koll o det brukar inte kosta något



Tomas kan du rekomendera någon BRA installatör..... a:gl



//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
tyvärr någon sådan känner jag inte ;)

Utloggad skogstrollet

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Tack för de goda råden jag har fått, jag har nog bestämt mej nu för en fujitsu nocria 18.
För den är inte helt fel bla annat med den automatiska filterrengörningen och att det kanske är lite mer att köra med när det blir lite kallare än blida ute.
(För det kan vara bra och ha om det blir riktigt kallt nån gång) ur filmen Jägarna.
Även om installatören tyckte en HE9DKE skulle passa ypperligt när han var här och kollade.
Men jag gör tvärt emot och köper en nocria 18 ändå tror jag, ska ta mej en funderare under helgen och ta det stora beslutet för det är ju samma pris på bägge installerade och körklara.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
tycker att det låter som ett klokt beslut *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 635
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!