Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmepumpe produserer varmt vann hele tiden  (läst 6635 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Oles

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varmepumpe produserer varmt vann hele tiden
« skrivet: 07 december 2012, 05:41:40 »
Hei. Har bodd i nye huset i 3 mnd nå Og fikk med vannåren varme med bergvarme.

Det er en thermia diplomat. Den produserer varme til gulv helt fint, men problemet er at den står på nesten hele tiden for å produsere varmtvann, selv om integralet ikke er i nærheten av varmepumpe start. Er det mulig at varmtvannsberederen lekker/ gir varmtvann til gulvvarmen?

Det er to ikoner som indikerer behov for å generere varme: et husikon for husvarme og et tappekran symbol for varmtvann. Jeg har knapt sett husikonet siden jeg flyttet inn.

Vp er fra ca 2004/05 tror jeg.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Varmepumpe produserer varmt vann hele tiden
« Svar #1 skrivet: 07 december 2012, 09:25:49 »
Hei. Har bodd i nye huset i 3 mnd nå Og fikk med vannåren varme med bergvarme.

Det er en thermia diplomat. Den produserer varme til gulv helt fint, men problemet er at den står på nesten hele tiden for å produsere varmtvann, selv om integralet ikke er i nærheten av varmepumpe start. Er det mulig at varmtvannsberederen lekker/ gir varmtvann til gulvvarmen?

Det er to ikoner som indikerer behov for å generere varme: et husikon for husvarme og et tappekran symbol for varmtvann. Jeg har knapt sett husikonet siden jeg flyttet inn.

Vp er fra ca 2004/05 tror jeg.
Hej Oles prova stäng av värmepumpen på arbetsbrytaren(svenske knappen)när den inte gör varmvatten och starta igen.Hjälper inte det får du gå in i service menyn och köra vxv manuellt upp/ner.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Oles

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmepumpe produserer varmt vann hele tiden
« Svar #2 skrivet: 07 december 2012, 09:38:30 »
Takk for svar.

Jeg har skrudd av husvarme og stilt inn vp slik at den kun lager varmtvann til forbruk. Det vil si at vannet ikke sirkulerer i huset. Etter to timer er turledning 47 grader og retur 38 grader. Varmtvann er 48 grader. Integral er nå 0. Er det riktig at vannet som går til gulv skal følge temperaturen som er i varmtvannstanken når husoppvarming er skrudd av?

Hva er vxv? Og hva oppnår man med å kjøre denne opp/ ned?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Varmepumpe produserer varmt vann hele tiden
« Svar #3 skrivet: 07 december 2012, 10:17:56 »
Det är säkert växelventilen som har fastnat. Växelventilen är den ventil som ser till att det varma vattnet från kondensorn leds till varmvattenberedaren eller till att värma huset. Nu verkar den ha fastnat i ett mellanläge så att vattnet går åt bägge hållen samtidigt vilket är fel. Genom att motionera växelventilen manuellt kan man få den att fungera som den ska igen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Oles

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmepumpe produserer varmt vann hele tiden
« Svar #4 skrivet: 07 december 2012, 10:26:13 »
Takk for svar og mye kunnskap!

Aha. Det høres logisk ut. Det bekrefter mine antagelser om at varmen går litt feil vei på en måte.

Kan denne motioneras med håndkraft eller skal den kjøres manuelt fra service menyen i pumpen?
« Senast ändrad: 07 december 2012, 10:43:35 av Oles »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Varmepumpe produserer varmt vann hele tiden
« Svar #5 skrivet: 07 december 2012, 10:46:45 »
Man måste använda händerna, motorn orkar inte öppna eller stänga.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Oles

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmepumpe produserer varmt vann hele tiden
« Svar #6 skrivet: 07 december 2012, 10:58:08 »
Ok. Jeg skal åpne opp og trimme litt på ventilen og se om det hjelper. Jeg forstår det slik at denne ventilen blir styrt av styresystemet. Er det noen forhåndsregler jeg må ta utenom å ta strømmen til pumpa?

Jeg skal poste resultatet her i ettermiddag...

Utloggad Oles

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmepumpe produserer varmt vann hele tiden
« Svar #7 skrivet: 07 december 2012, 11:11:09 »
Nå har jeg pratet med servicekontoret til thermia og de mente det var vekselventilen som har fastnad i posisjon som går til varmtvannsproduksjon. De mente jeg må bytte innmat i ventilen og motoren.

Kan man kanskje løsne denne ventilen manuelt for å få den til å fungere igjen, eller må den uansett byttes?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Varmepumpe produserer varmt vann hele tiden
« Svar #8 skrivet: 07 december 2012, 11:36:11 »
Man kan smörja ventilen och få den att fungera men det är risk att den havererar igen. Vill man lösa problemet mer långsiktig men inte byta ut ventilen kan man demontera den och byta packningar förutom att smörja den. Anlitar man någon för arbetet blir det nog billigast att byta ventil.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Varmepumpe produserer varmt vann hele tiden
« Svar #9 skrivet: 08 december 2012, 05:58:31 »
Ok. Jeg skal åpne opp og trimme litt på ventilen og se om det hjelper. Jeg forstår det slik at denne ventilen blir styrt av styresystemet. Er det noen forhåndsregler jeg må ta utenom å ta strømmen til pumpa?

Jeg skal poste resultatet her i ettermiddag...
Hej Oles Det är en likadan ventil som du ser bild på uppe till vänster som sitter inne i vxv.kostar 250+moms i sverige och är lätt att byta.Du kan rådfråga hos ÅF som säljer thermia hur du ska byta ventilen annars får du höra av dig om du behöver hjälp så hjälper vi dig.

Om du följer röret upp ifrån cirkulationspumpen och bakom displayplåten och det är lite trångt så kommer du till vxv.På den sitter det en liten spak och om du drar ner den så ska den fjädra tilbaka och gör det några gånger så ska du se att den släpper.
« Senast ändrad: 08 december 2012, 06:03:20 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Oles

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmepumpe produserer varmt vann hele tiden
« Svar #10 skrivet: 08 december 2012, 09:24:17 »
Hei igjen.

Da har jeg åpnet aktuatoren til ventilen. Denne reagerte ikke på manuell kjøring fra service menyen. Jeg målte på ledningene og de reagerte riktig i forhold til skjema fra Honeywell. Så at motoren var åpnet fra før og inni var den rett og slett ødelagt av forrige eier. Virker som om de har satt den i en midtstilling som et kompromiss. Selve ventilen går tregt og i dag morges så hang den litt. Konklusjonen er at motor er ødelagt og ventil går tregt. Så jeg bytter begge.

Så er frågan: hvordan kjører jeg pumpen nå uten vekselventilen. Vann til bereder eller vann til huset? Hvis jeg velger vann til huset vil El tilskudd lage varmtvann?

Eller bør jeg sette ventilen i midtstilling?

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Varmepumpe produserer varmt vann hele tiden
« Svar #11 skrivet: 08 december 2012, 17:14:35 »
Hei igjen.

Da har jeg åpnet aktuatoren til ventilen. Denne reagerte ikke på manuell kjøring fra service menyen. Jeg målte på ledningene og de reagerte riktig i forhold til skjema fra Honeywell. Så at motoren var åpnet fra før og inni var den rett og slett ødelagt av forrige eier. Virker som om de har satt den i en midtstilling som et kompromiss. Selve ventilen går tregt og i dag morges så hang den litt. Konklusjonen er at motor er ødelagt og ventil går tregt. Så jeg bytter begge.

Så er frågan: hvordan kjører jeg pumpen nå uten vekselventilen. Vann til bereder eller vann til huset? Hvis jeg velger vann til huset vil El tilskudd lage varmtvann?

Eller bør jeg sette ventilen i midtstilling?
Hej Oles Har jag förstått saken rätt att motorn fungerar ikke när du kör den i manuell test?Armen går inte upp och ner eller?
Om Ställdonet(motorn)har gett upp så tycker jag du ska kolla efter en ventil som heter LK 525 som är vridande i stället och är bättre funktion en honeywell 4012/4013 och den passar på din pump och kostar ca 1200 kr inkl.moms komplett.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Oles

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Varmepumpe produserer varmt vann hele tiden
« Svar #12 skrivet: 08 december 2012, 18:09:36 »
Det er presis rett. Motoren er ødelagt og armen er låst. Forige eier har åpnet motoren og satt den i en midtstilling virker det som i stedet for å fikse den. Nå kjører jeg med vann til husvarme. Når varmtvannet synker i temperatur så setter jeg på motoren som nå er låst i lukke posisjon. Når varmtvann er varmt etter ca 15 minutter vrir jeg den av.

Er dette ok fram til jeg får ny ventil, men eller kan jeg sette ventilen i midtstilling?

Takk for råd ang ny type ventil!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Varmepumpe produserer varmt vann hele tiden
« Svar #13 skrivet: 08 december 2012, 19:52:14 »
Det är ok, betydligt bättre än att sätta den i ett mellanläge.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Varmepumpe produserer varmt vann hele tiden
« Svar #14 skrivet: 08 december 2012, 21:04:38 »
Det er presis rett. Motoren er ødelagt og armen er låst. Forige eier har åpnet motoren og satt den i en midtstilling virker det som i stedet for å fikse den. Nå kjører jeg med vann til husvarme. Når varmtvannet synker i temperatur så setter jeg på motoren som nå er låst i lukke posisjon. Når varmtvann er varmt etter ca 15 minutter vrir jeg den av.

Er dette ok fram til jeg får ny ventil, men eller kan jeg sette ventilen i midtstilling?

Takk for råd ang ny type ventil!
Japp det var därför jag ville du skulle köra manuell test från början för jag misstänkte motorn hade gett sig.LK 525 är bättre än honeywell.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!