Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: vedpannans konstruktion, ved vs pellets  (läst 2260 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad snorpan08

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
vedpannans konstruktion, ved vs pellets
« skrivet: 17 mars 2014, 22:14:32 »
Hej alla hjälpsamma själar.

Jag har en fråga som gäckat mig ett par dagar.
hämtade hem en Albin effektiv 230 härom dagen för att byta den pannan jag har idag som är slut.
Tanken är att jag ska kunna alternera mellan ved och pellets lite som jag känner för.
Pannans rökgaskanaler kan ändras, antingen går rökgaserna igenom alla 6 kanaler och ut.
Eller så tvingar man dem till en omväg så de passerar 3 kanaler 2 gånger.
Skillnaden blir var någonstans man tar ut rökgaserna bak på pannan, uppe eller nere.

Så min fråga är: Finns det någon vinning i att förbereda med 2 stoser ut mot murstocken, för att kunna
förändra konstruktionen efter bränslet.
Det blir mer jobb under monteringen men det går. Eller jagar jag en vinst som är så minimal att det inte är värt det..
För tanken är att med 6 korta kanaler och då bättre drag passar till vedeldning och således 3 långa kanaler med sämre drag
borde vara bättre för pellets. Eller är jag ute och cyklar?

Mvh Snorpan


Utloggad JNilsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: vedpannans konstruktion, ved vs pellets
« Svar #1 skrivet: 17 mars 2014, 22:32:39 »
Nackdelen med för kalla rökgaser förutom sämre drag är kondensation i skorstenen.
Har du insatsrör spelar det inte så stor roll men är det en murad skorsten sägs det vara lämpligt att ha ~80°C en meter ned från toppen när man eldat nån timme.
Finns risk att du inte får det med långa rör i pannan och lägre effekt med pellets.
Vad säger Albin själv, borde ju finnas nån förklaring till när man ska koppla si eller så.

Utloggad snorpan08

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: vedpannans konstruktion, ved vs pellets
« Svar #2 skrivet: 18 mars 2014, 10:11:07 »
Det fanns ingen bruksanvisning med till pannan så jag kan inte referera alls dit.
Får kanske lov att chansa och ringa Kalix Pannprodukter, men har varit i kontakt med dem förut
och det känns lite som om de inte längre vet så mycket om de äldre pannorna längre.
Bara om de reservdelar som de säljer, men kanske bara har haft lite otur med vem som svarade.

Men efter lite amatörforskande på nätet (kikat på lite bilder & principskisser) så verkar renodlade vedpannor tex Baxi solo innova ha fler korta tuber, och pelletspannor typ Ariterm Biomatic+ längre tuber.

Så kanske kan det vara bra att kunna ändra konstruktionen beroende på bränslevalet?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!