Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fel eller inte?  (läst 2771 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrA

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Fel eller inte?
« skrivet: 13 januari 2008, 21:19:20 »
Har en MSZ-FA25VAH.
Minns inte riktigt om jag läste det i manualen, eller om det var försäljaren/installatören som berättade om de olika MODE:n. Iaf har jag förstått det så att om MODE HEAT/VARMT (solen syns på fjärren) så ska pumpen bara värma luft och inte hålla på och kyla om tempen råkar klättra över gränsvärdet.

Jag tycker det känns som om pumpen omväxlande blåser varmt och kallt. När den blåser varmt är munstycket riktat nedåt, och när den blåser kallt pekar munstycket uppåt. Har tidigare tyckt att det känts kallt, men har antagit/hoppats att det bara cirkulerar den befintliga luften. Efter att en annan person klagade lite på detta, så har jag känt efter lite mer, och har nu börjat fundera på om det inte kan vara så att den håller på och tjuvkyler luften..

Finns det ngt sätt att säkert kolla upp om så är fallet, och vad bör man i så fall göra?
Kan ju också vara att jag missuppfattat ngt..

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fel eller inte?
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2008, 21:44:24 »
Så länge spridaren ligger upp och ner är den antigen i avfrostning
eller i stand by läge. Vid avfrostning står fläkten still men du kan
känna ett visst kallras eftersom innedelen kyls ner. Vid stand by
cirkulerar fläkten enbart inomhusluften samtidigt som utomhusdelen
står still.


BjörnK

Utloggad MrA

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Fel eller inte?
« Svar #2 skrivet: 20 mars 2008, 15:42:36 »
Annan fundering angående min pump, denna gång ytterdelen.
Samlas rätt mkt is på ena kortsidan (den utan kablar) samt på baksidan. När fläkten står stilla och man kikar in, så verkar isen ha växt även inne i buren, bakom fläkten på 'flänsväggen'.

Är detta ett normalt beteende, och hur ofta måste ni rensa bort is från era enheter?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fel eller inte?
« Svar #3 skrivet: 20 mars 2008, 21:04:17 »
Den typ av värmepump du har kräver att man har ett rätt stort effektbehov, den kommer att fungera bättre ju varmare du har inne, den är helt enkelt beroende av att du har ett stort effektbehov vid utetemperaturer under 0°C för att fungera bra med avseende på avfrostningen.
Med en bättre avfrostningsatomatik hade den fungerat oavsett ditt effektbehov.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MrA

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Fel eller inte?
« Svar #4 skrivet: 20 mars 2008, 21:23:07 »
Så det är med andra ord på grund av den relativt milda vintern som det isat så pass mkt?

Känns ju surt om man blir tvungen att kräma på och ha bastu inomhus för att förhindra isning, blir ju inte lika fördelaktigt ekonomiskt heller..

Vad rekommenderas gällande isborttagning? Har planer på att hälla på varmt vatten på isen på utsidan. Börjar man hacka riskerar man väl att skada ngt..
Ska man lämna isen på insidan (bakom fläkten), eller bör man göra ngt åt den med?

Eller låter man den bara vara? Inbillar mig att isen ställer till besvär för effektiv funktion..

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fel eller inte?
« Svar #5 skrivet: 20 mars 2008, 21:47:19 »
De gånger den börjar bygga på is kan du dra upp börvärdet till 30 grader, då triggas en avfrostning och utedelen blir isfri.
Kanske behövs 2-10 ggr/år. inte så mycket att bry sig om ,men man måste ha lite koll, som när man eldar med Pellets t.ex.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rolew

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Fel eller inte?
« Svar #6 skrivet: 21 mars 2008, 00:40:22 »
Det går att ändra avfrostningens brytpunkt så att den avfrostar längre (värmer till högre temp) genom att klippa en bygel.
Se http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=16277.0 (fn tråden ovan).
Det kanske kan hjälpa om du har svåra förhållanden.

MitsuE FD35VAH installerad 2007-11, 170m2 enplanshus från 1978. Årsförbrukning med äldre pensionerad Kinesisk on/off pump från -97 ca 18.000 kWh (inkluderar även underhållsvärme av 100m2 biyta). Stöttar med kamin ruggiga dagar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!