Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nostalgitråden  (läst 2211 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Nostalgitråden
« skrivet: 19 december 2012, 23:51:06 »
Vad tycks om lite tillbakablickar, kollade lite i arkivet på svt. Ofattbar utvekling det har varit de senaste 40 åren.
http://www.svt.se/search/?q=Tekniskt+magasin+-+f%C3%A4rg-tv%2C+data+och+stridsvagn+S+%7C+SVT+Play
 :)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Nostalgitråden
« Svar #1 skrivet: 19 december 2012, 23:58:50 »


(Film från 1967).

Dom tänkte mer på rymden osv ...

Energi respektive energiproblemet finns det faktiskt inte ens med i fungeringarna som de hade 1967.


Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Nostalgitråden
« Svar #2 skrivet: 20 december 2012, 00:07:52 »
Satt just och tittade på hur de testade oljepannor, faktiskt nämnde de att de hade kurser till ägarna så att de lärde sig elda ekonomiskt, även avgaser testades så lite miljötänk fanns också, men det var ju sverige, som sagt. ;)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Nostalgitråden
« Svar #3 skrivet: 20 december 2012, 00:10:10 »
Satt just och tittade på hur de testade oljepannor, faktiskt nämnde de att de hade kurser till ägarna så att de lärde sig elda ekonomiskt, även avgaser testades så lite miljötänk fanns också, men det var ju sverige, som sagt. ;)

Filmen som jag visade handlar i princip om hela världen (till och med lite Sverige ;) ), men den är på tyska.

Tror till och med en norsk expert pratar i filmen. Killen är över 80 år idag.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Nostalgitråden
« Svar #4 skrivet: 20 december 2012, 00:23:41 »
Aha, då var det därför jag inte fattade något. ::)
SVTs arkiv är en gulgruva, man kan skratta åt sådant som togs på största allvar 40år sedan. Ta bara den minimala tv-kameran med fantastiska möjligheter. Undrar vad de tänkt om någon kunnat berätta hur det ser ut idag. ::)
Såg att fem myror går på en kanal igen, det säger lite om kvaliteten på barnprogrammet.
« Senast ändrad: 20 december 2012, 00:39:04 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Nostalgitråden
« Svar #5 skrivet: 20 december 2012, 07:27:00 »
Det som är interessant i "min" film är att dom på 60-talet tyckte att människan kommer delvis att kunna påverka vädret.

Sen tyckte dom att cellforskningen kommer så långt att kommer att kunna låta växa armar eller ben igen t.ex. efter en ambutation.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Nostalgitråden
« Svar #6 skrivet: 20 december 2012, 19:59:43 »
Om man går fram till "minut 39" ser man ngt på svenska :)



38:45 ... där omkring ... :)

« Senast ändrad: 20 december 2012, 20:02:25 av Ewald »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Nostalgitråden
« Svar #7 skrivet: 18 februari 2021, 08:06:50 »
En film om framtiden från 70-talet.

De hade en aning om att man kommer att satsa på elbilar i framtiden och att miljön kommer att vara viktig.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nostalgitråden
« Svar #8 skrivet: 18 februari 2021, 08:52:47 »
Det som är interessant i "min" film är att dom på 60-talet tyckte att människan kommer delvis att kunna påverka vädret.

Jo, på den tiden var det en dröm att kunna få det varmare och soligare, nu verkar det vara en skräck, märkligt hur människan kan påverkas av globalister som vill styra oss och hålla oss som deras slavar, för att maximera deras vinster och begränsa oss som fritt tänkande människor.
Den Svenska pandemilagen är grundlagsvidrig och på många sätt fascistisk, som ett exempel.
Påminner inte så lite om hur Hitler började införa sina lagar som åsidosatte demokratin.
Samma sak med alla inskränkningar i yttrandefriheten.
Sånt diskuterades inte heller på 60 och 70-talen, tror väl knappast att någon kunde tro att vi idag skulle vara där vi är med allt fler inskränkningar i yttrandefriheten.
« Senast ändrad: 18 februari 2021, 08:59:30 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1160
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Nostalgitråden
« Svar #9 skrivet: 18 februari 2021, 20:55:46 »
Kul upptäckte att tråden var riktigt gammal.....2012 tummenupp

Är väldigt svag för nostalgica a:gl Brukar titta på SVT play gamla klassiker när jag vill känna mig modern :) IOM med min otekniska läggning så känner jag samhörighet med dessa Stofiler som lever som man gjorde förr!
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nostalgitråden
« Svar #10 skrivet: 18 februari 2021, 21:03:26 »
När det kom till samhälle och demokrati var det nog bättre förr, men standardmässigt och tekniskt har vi ju tagit enormt stora steg, steg som har både för och nackdelar.
Jag är osäker på att man skulle vilja byta tillbaks till 70-talet även om det var häftigt att få sprätta en ny abba-LP och lyssna på den för första gången.  ;)

Å andra sidan så är allt sig likt här i byn där jag bor, om man bortser från att förskolan och skolan nu är privat sedan kommunen var tvungen att "spara", lanthandeln är nedlagd, postkontoret likaså.
Men vi har bredband, en multiarena, och förskola och skola så är mycket bättre än de var i kommunal regi.
Förhoppningsvis kostar det mer för kommunen också.  ;)

Att posten la ned blev bara bättre, förr fick vi ju hämta posten i postfack på postkontoret, nu får vi det hem i brevlådan vid infarten, och att affärn la ned beror ju på att vi i byn valde att handla på annat håll, där utbudet, fräschören och priserna var bättre - även den utvecklingen var nog till det bättre, även om en social knutpunkt på byn dog ut när affärn stängde.
Det bästa hade förstås varit om byn växt så att även affärn hade kunnat ha tillräckligt med kunder för att överleva eller växa, men det känns nästan som en utopi.
« Senast ändrad: 18 februari 2021, 21:05:10 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nostalgitråden
« Svar #11 skrivet: 19 februari 2021, 14:14:40 »
Ja postkontoren saknar väl ingen, minns de timslånga köerna när man var barn(förmodligen bara 10-15min men det kändes som timmar).
Så affärn har lagt ner, förr i tiden åkte jag nog förbi nån gång per år och handlade ibland färdkost på väg till Östersund men numera är det alltid E4 till Ö-vik som gäller, orkar inte med inlandsvägen längre.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!