Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Använda denna i krypgrunden för att sänka fukten polaren har en snarilk  (läst 5091 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fuktig

  • Gäst
Hallå vad tror ni om att sätta denna i krypgrunden.

Har en bekant som har en snarlik och för honom funkar det kanon.

Den är ju mycket billigare och drar mindre ström än en absoravfuktare lr va de nu heter.

Visst den kanske inte håller lika länge men en snabb nödlösning.

Lr är man helt ute och cyklar.

Va nere och kröp det låg vatten droppar ovan plasten har jag aldrig sett förut testade att mäta fuktkvoten i virket va ca 18-19% brukar vara runt 16.

Av någon anledning är det väldigt fuktigt i grunden i år luktar inte (ännu) (Tidsfråga).

SÅ kan man använda den i grunden och räcker ip klassen?


Fuktig

  • Gäst

Utloggad patrik123

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥neland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW SkÃ¥ne
Om det inte är för mycket ventillation så fungerar det säkert mycket bra på sommarhalvåret med denna avfukatere. Jag använder en woods som nog är primitivare men med högre kvalitet och det fungerar mycket bra. Avfuktar 2-4 liter per dygn i juni-augusti de dagar det är över 70% relativ luftfuktighet i grunden.

Att den modell skulle kunna avfukta 20 liter tror jag inte stämmer under realistiska förhållanden. Tänk också på att du måste kunna koppla på en slang till ett avlopp eller kanske ner under plasten om du inte vill tömma den lilla tanken varje dag.

Utloggad johan_inline

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Jag har en sådan i tvättstugan och den fungerar mycket bra där. I min krypgrund har jag en woods ds12 som jag kör från april till oktober. Det är också en kondensavfuktare. Fungerar bra om det är varmare än 10 plusgrader. Jag har ställt in min på 67-68 % rf i i krypgrunden

Fuktig

  • Gäst
Hallå vill bara delge mig lite.

LÃ¥nar en rh mätare hade 96% i snitt i  grunden för en vecka sedan = rekord har normal en peek pÃ¥ ca 80 i ett par veckor.fuktkvoten i trä lÃ¥g pÃ¥ 17% nu har jag köpt pumpen i länken o kört en vecka ca 120m2 och det har stadig sjunkit nÃ¥gra% per dygn nu är jag nere i 72% rh i snitt och fuktkvot 15%.

Tar ut ca 8l vatten om dygnet.

drar 206w enligt elmätare och har en snitt temp på 14 grader.

vet ett den frostar av 2 ggr per timme i 7 min det är förmodligen anledningen till låga förbrukningen.

Fråga är det farligt att torka ur för mycket tänkte sänka till 50%? och få en fuktkvot på 12%? då borde ju virket bli som en kondensator och sakta absorbera fukten så rh inte stiger så snabbt samt att all isolering borde funka bättre ju torrare den blir?

Kanske skall jag låta den puttra hela sommaren för jag får igen det på vinter pga isoleringen lr är det farligt med en för låg fuktkvot.

Har en trygghetsvakten i grunden som drar ca 450w normalt på 24/7 på sommaren den har nu stannat så jag sparar på denna istället.


Tackar för alla grymma svar jag hittills fått från detta eminenta forum.


Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
harukollatpå woods ds-15?

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
harukollatpå woods ds-15?
enl reklamen grejar ds15 100 kvm, vi har 120, den funkar fint.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
Jag har en sådan i tvättstugan och den fungerar mycket bra där. I min krypgrund har jag en woods ds12 som jag kör från april till oktober. Det är också en kondensavfuktare. Fungerar bra om det är varmare än 10 plusgrader. Jag har ställt in min på 67-68 % rf i i krypgrunden
Jag körde min under vintern också (krypgrunden), inte helt säker men hade som lägst hmm, säg 8 grader, ds-15 då alltså. den var inställd på rf ca 54%. funkade ok.

Utloggad svmh906

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 626
  • Karma +0/-0
Fråga är det farligt att torka ur för mycket tänkte sänka till 50%? och få en fuktkvot på 12%?
Det var nån här på forumet för kanske ett eller 2 år sen som menade att det kan bli problem om det bli för torrt, sprickor i trä o sånt o massa följdproblem pga det. Vårat hus hade 45% i krypgrunden i ett antal år (ca 2 år medan vi bodde här, sen vet jag inte hur länge de förra ägarna hade det) innan jag fattade att det var det som förbrukade en massa el under sommarmånaderna. Jag tycker jag kollar rätt noga därnere i regel, tycker inte det finns några sprickor, nu har vi kört 54% i ett år och jag höjde till ca 65 % för nån vecka sen.
« Senast ändrad: 23 juli 2013, 00:43:54 av svmh906 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Golvbjälklag av t.ex. plankor kan vid låg RF% torka ur och krympa så att luftläckaget från krypgrynden ökar, vilket inte är önskvärt. Allt från lukt till radon etc bör inte komma in i bostaden. Var också noga med tätningen kring vatten- och avloppsrör osv. En fläkt som suger ut luft/lukt/radon från krypgrunden och skapar ett undertryck där kan ibland dessutom behövas.

Inställningen av hygrostaten ger bara ett ungefärligt värde som kan variera uppåt +/- 10%-enheter över året enligt de mätningar jag gjort. Inställning RF 62% på avfuktaren kan innebära att det är normalt ca 65% sommartid med tillfälliga toppar på 70% men vintertid sjunker RF till neråt 54% utan att hygrostaten ändrats. (En del av detta kan dock kanske förklaras av temperaturskillnaden sommar resp vinter och icke linjära mätelement). Med RF under 70% undviks mögel och liknande. Kortare perioder kan det t.o.m. vara ännu högre.

Intressant med jämförelsen av energiföbrukningen med Trygghetsvakten! Har funderat på att installera detta som back-up ifall kondensavfuktaren skulle ge upp under sommarperioden.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!