Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 490/Täljstenskamin kombination  (läst 1845 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad soundcontrol

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
IVT 490/Täljstenskamin kombination
« skrivet: 24 augusti 2007, 22:03:57 »
Jag undrar om jag skall komplettera med en innegivare på min IVT 490 för att få ner elförbrukningen. Har en stor (2.2 Ton) Tulikivi täljstenskamin, väldigt öppen planlösning, så Kaminen värmen hela huset utom garaget och mitt kontor (som är halva garaget avdelat). Har nu Wirsbo radiosystem till golvvärmen, termostater i varje rum, men tillskottet går rätt mycket på IVT'n i alla fall på vintern. Tänkte att om IVT'n kanske drar mindre el om den styrs direkt av innegivare. Mina radiogivare används inte 90% av tiden då det blir väldigt varmt av kaminen. Jag hade också planer på att dra ett ventilationsrör med kanalfläkt till mitt kontor så får jag varmluft där från kaminen, det är bara ca 3 meters dragning. I så fall, är det en god idé att sätta innegivaren i garaget (inbyggt i huset) och ställa den på typ 15-16 grader, behöver inte så varmt där, eller sitter den bättre i nåt rum i huset, men då blir väl garaget svinkallt....

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 490/Täljstenskamin kombination
« Svar #1 skrivet: 25 augusti 2007, 07:31:40 »
En rumsgivare till IVT:n är inte så dumt, jag skulle nog sätta den i huset en bit bort från kaminen. Sätter du en värmeflyttare till garaget så kommer du nog inte få problem med att det blir kallt där. Dessutom läcker det vanligen värme till inbyggda garage ändå (om det inte är massor av isolering i mellanväggarna).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!