Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installation väggkontroll BRC1HHD(x) klar - men....?  (läst 3458 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation väggkontroll BRC1HHD(x) klar - men....?
« Svar #15 skrivet: 27 januari 2021, 11:15:31 »
Nu vågade jag mig på att prova kalibrering igen under Rum-Kalibrering inomhusgivare. (1.7) .Ställde ner den på -2 grader, sparade genom att backa ut och starta om. Den kom upp med rätt temperatur efter synk med inomhusenheten! :)
Det gamla börvärdet/önskad temperatur låg kvar, så jag fick sänka det.
Nu ska vi se om det funkar lika bra som innan - isåfall är allt helt perfekt!

Helt rätt.
Om HCI används som rumsgivare skall det ställas in att rumsgivare används.
Vid ev. felmätning kan givaren kalibreras i meny 1.7 med +/- 5C.

Dock så måste systemet startas om så ändringen sparas i styrlogiken.

D

Utloggad Gustavsberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation väggkontroll BRC1HHD(x) klar - men....?
« Svar #16 skrivet: 09 mars 2023, 10:25:27 »
För mig fungerar det inte, känns som att någon inställning är fel. Eller så fattar jag inte vad den ska göra. Jag kan ställa önskad innetemp på rumsgivaren men det påverkar inte värmepumpen. Är tanken att rumsgivaren ska modulera framledningstemperaturen?
Jag har ställt in rumsgivaren BRC1HHDAW som rumsgivare under menyval styrlogik. Menyval modulering har jag satt på och ställt in 5. Är siffran hur mycket givaren kan påverka framledningstempen?
Vad är det jag missar?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation väggkontroll BRC1HHD(x) klar - men....?
« Svar #17 skrivet: 09 mars 2023, 20:03:21 »
För mig fungerar det inte, känns som att någon inställning är fel. Eller så fattar jag inte vad den ska göra. Jag kan ställa önskad innetemp på rumsgivaren men det påverkar inte värmepumpen. Är tanken att rumsgivaren ska modulera framledningstemperaturen?
Jag har ställt in rumsgivaren BRC1HHDAW som rumsgivare under menyval styrlogik. Menyval modulering har jag satt på och ställt in 5. Är siffran hur mycket givaren kan påverka framledningstempen?
Vad är det jag missar?

Stäng av moduleringen.

/D

Utloggad Gustavsberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation väggkontroll BRC1HHD(x) klar - men....?
« Svar #18 skrivet: 09 mars 2023, 22:21:54 »
Stäng av moduleringen.

/D

Ok tack jag får prova det. Men hur är det tänkt att fungera? När jag läser i installatörens referenshandbok så tycker jag det ser ut som modulering ska vara på.

Utloggad Gustavsberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation väggkontroll BRC1HHD(x) klar - men....?
« Svar #19 skrivet: 10 mars 2023, 07:33:49 »
Hej igen!
Jag provade att stänga av modulering. Vaknade upp med kalla element, rumsgivaren stoppar värmepumpen när den uppnått börvärde och startar igen när tempen faller i huset. Det är inte det jag vill.
Om jag vill att värmepumpen styr FLT på utetemp och har möjlighet att justera FLT beroende på innetemp. Hur gör jag då? Är det en annan innegivare jag behöver?
Är Madokaenheten bara en on/off termostat?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation väggkontroll BRC1HHD(x) klar - men....?
« Svar #20 skrivet: 11 mars 2023, 00:29:32 »
Hej igen!
Jag provade att stänga av modulering. Vaknade upp med kalla element, rumsgivaren stoppar värmepumpen när den uppnått börvärde och startar igen när tempen faller i huset. Det är inte det jag vill.
Om jag vill att värmepumpen styr FLT på utetemp och har möjlighet att justera FLT beroende på innetemp. Hur gör jag då? Är det en annan innegivare jag behöver?
Är Madokaenheten bara en on/off termostat?
Kallt i huset ? Vid avstängd modulering har du 1 grads skillnad mellan start och stopp.
Hur kall blir det ?
D

Utloggad Gustavsberg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation väggkontroll BRC1HHD(x) klar - men....?
« Svar #21 skrivet: 11 mars 2023, 07:41:02 »
Kallt i huset ? Vid avstängd modulering har du 1 grads skillnad mellan start och stopp.
Hur kall blir det ?
D

Ja en grad stämmer bra med mina observationer. När det är några minusgrader ute så upplever jag absolut kallras från mina fönster när elementen kallnar i några timmar och tills hustempraturen gått ner en grad och vp startar om.
Ledsen om jag blir tjatig men vet du om det finns möjlighet att få fart på moduleringen?

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation väggkontroll BRC1HHD(x) klar - men....?
« Svar #22 skrivet: 12 mars 2023, 11:38:01 »
Om du skall aktivera moduleringen så behöver du göra följande:
1. Begränsa moduleringen till max 4-5 grader
2. Höja framledningen (värmekurvan) med 5 grader både vid kallaste och varmaste temperaturen (EJ finförskjuta kurvan med +/-)

3. Personligen tycker jag att alla typer av rumsgivare ger större svängning av temperaturen jämfört med en optimal värmekurva. Anledningen är att givarna sitter på varma innerväggar och har du då taskiga fönster och/eller dålig väggisolering så kommer komforten att påverkas.

D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!