Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: BeslutsÃ¥ngest, vilken av dessa fyra lösningar hade ni valt?  (läst 1383 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mando_dalarna

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej forumet,

Jag har den sista veckan hamnat i följande situation: Den gamla snikmaskinen jag fick ärva i somras vid husförvärvet (IVT Streamline C5 från 2002) som producerar vår jordvärme håller på att lägga ner av förklarliga skäl och därför har jag bestämt mig för att välja en av fyra potentiella systemlösningar men har svårt att fatta beslut

Förutsättningar/Bakgrund
- Geografi - Dalarna
- Trävilla från 40-talet med ett uppvärmningsbehov som täcker ca 160 kvm yta över 2 våningar inklusive källare
- Kollektorslinga på 360 meter som ligger begravd i relativt torr jord. Skall EJ gå att byggas ut pga tomtbegränsningar- VIKTIGT
- Får ut cirka 6 kw med den slingan har jag förstått det som
- Rejäla radiatorer (3 i källaren, 5 på entreplan och 4 på övervåningen) som täcker behovet väl där vi även bytt samtliga ventiler i höstas
- Nytt expansionskärl sedan i höstas, så behöver ej bytas den heller
- Jag vill ha ett värmesystem som fungerar, som vi kan styra via wifi remote och som jag kommer kunna nyttja i 20 år utan FoM för att det händer något sensationellt i teknikväg som gör att vi kommer ångra oss
- Alternativen inkluderar en med en-fas kompressor och tre med inverterteknik, orsaken är att jag vill kunna få in fler perspektiv i mitt val
- Deltidsboende (än så länge) vilket gör det svårt att räkna på energikalkyler

Samtliga alternativ nedan inkluderar pris efter ROT-avdrag och följande specifikationer(om inget annat sägs): Utbyte och bortforsling av maskin, samtliga el- och rörinstallationer som behövs, utomhus och inomhusgivare, wifi-access (vissa trådlös andra genom nätverkskabel beroende på maskin), kylmedie, igångkörning

Alternativ
- Nibe F1255 6kw, 88 tkr
- Mitsubishi Geodan, 86 tkr
- IVT Greenline HE C6, 70 tkr
- IVT Geo 508, 90 tkr

Jag kan helt ärligt inte säga mer än att jag helst skulle vilja ha IVT då det finns bäst auktoriserad serviceorganisation lokalt för dem men om ni tycker något av de andra förslagen är för bra för att säga nej till så tar jag till mig det - därför jag frågar proffsen här.

1 - Är det värt 15-20tkr mer för att få inverterteknik givet begränsade kollektorslingan?
2 - Ekonomiskt spelar inte det någon större roll egentligen, men vill inte slänga pengar i sjön och sitta med dyra servicekostnader efter att garantin löpt ut för något där vi inte ens kan dra nytta av systemets kapacitet fullt ut.

Uppskattar all form av input!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Kollektorn är väldigt snålt tilltagen, och är det sandig jord blir det ju inte till nån fördel.
Hur är huset ventilerat?
Finns möjlighet att koppla på en frånluftsåtervinning på köldbäraren?

Annars så är min rekommendation en klen inverter och den klenaste i listan är Nibe 1255-6.
Nu kostar IVT Geo508 ungefär lika, men den kommer inte kunna nyttja hela kapaciteten utan ge likvärdig uteffekt som Nibes maskin.
Fördelen med en inverter är att den stannar inte helt när köldbäraren blir kall, den begränsar uteffekten men kommer köra en del av värmen på kompressorn ändå.
En on/off värmepump blir ren elpanna när köldbäraren blir för kall.
« Senast ändrad: 14 januari 2021, 16:14:43 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mando_dalarna

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för snabbt svar. Tyvärr så finns det förutsättningar på tomten som begränsar slingans omfattning. Personligen tror jag att det skulle kunna gå att addera på en andra slinga på sikt vid en annan del av tomten, men då pratar vi max 100 meter.

Ventilationen är självdrag idag. Finns inte möjligheter med nuvarande förutsättningar att koppla på frånluftsåtervinning på köldbäraren. Även om det vore fint att få lite bättre luftgenomströmning i huset än vad det är nu (inte haft problem med fukt eller dylikt trots detta)

Jag har tänkt att en smart inverter borde ändå vara mer effektiv (men utan att räkna hem de 15-20 extra det kostar i rena pengar) och skonsam mot kompressorn över tid än en-fas kompressorn i det här klimatet där det är rätt stora skillnader i temperatur över året.
Så då är inte det helt dumt tänkt?

Hade funderingen att den lilla prisskillnaden på 1255-6 och Geo508 skulle göra det mer "värt" att köra IVT:n givet att de har en stark lokal serviceorganisation vilket Nibe saknar tyvärr?

Nästa perspektiv är ju; desto mer komplex vp och styrning, desto högre servicekostnader i framtiden när något går fel :D


Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
Borra 250 och sätt mitsubishin

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
C6:an tror jag blir billigast över tiden om du inte borrar mer. Lite dyrare i drift men billigare inköp och troligen mindre grejer som kan gå sönder under åren.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad JonasElander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kör Daikin, billigare och bättre än de du nämt.
Samt ger dig bra övervakning via wifi app

Utloggad G.F

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 203
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Beslutsångest, vilken av dessa fyra lösningar hade ni valt?
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2021, 01:24:43 »
Köldmedium R32 för bergvärme är bara 2 olika märken är Daikin Altherma 3 GEO eller Mitsubishi Geodan är bästa val. Jag själv har Daikin Altherma 3 GEO är nu 5 veckor gammal och den fungerar utmärkt och nöjd  tummenupp
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Min bror har ett liknande hus som du, lite större dock, och en 5 kW Nibe 1015 från 2002, han har 340 meter slinga i relativt torr jord (Piteå) och han har inga problem med låg temp på köldbäraren, den ligger strax under 0 grader som lägst, så jag tror inte att du behöver bekymra dig så mycket över att kollektorn är för klen, även om den så vore så skall det mycket till innan du kommer ned på så många minusgrader att det skulle begränsa kompressorn.

När det gäller val av maskin så spelar det inte så stor roll, priserna sätt som regel på ett sätt som gör att de som "sparar mest" också kostar mest.
Ta dock in en offert på Daikin också, de brukar kunna vara lite billigare och ändå erbjuda inverter-teknik om du vill ha det.

Själv har jag en slinga på 500 meter i sandjord och en 12 kW värmepump (Ca 9 kW toppeffektbehov vid DUT) och jag kommer ned som mest på ca -2.4 grader på köldbäraren i slutet av vintern, inga som helst problem med det som jag ser det.
Nu har vi haft relativt kallt i 2 veckor och inkommande KB ligger på -1 grad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!