Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rengör filter  (läst 1910 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad absorbater

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rengör filter
« skrivet: 29 november 2020, 07:16:50 »
Har en bergvärmepump från Daikin som är drygt 3 år. Har lite problem med en golvvärmeslinga som inte blir varm nu. Den slutade fungera i samband med att en radiator på samma stam byttes ut. Golvvärmeslingan är kopplad med en LK M60 shunt. Blev tipsad om att testa att rengöra filtret på pumpen. Läste att det ska göras rent varje år, och jag har fortfarande inte gjort det första gången.

Hur går jag till väga för att rengöra filtret? Står inte så utförligt i manualen. Ska jag stänga av pumpen och ta bort klipset för att sedan bara dra ut det?

Det är inget tryck på röret, så att det kommer vatten när jag öppnar?

 

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rengör filter
« Svar #1 skrivet: 29 november 2020, 10:36:07 »
Har en bergvärmepump från Daikin som är drygt 3 år. Har lite problem med en golvvärmeslinga som inte blir varm nu. Den slutade fungera i samband med att en radiator på samma stam byttes ut. Golvvärmeslingan är kopplad med en LK M60 shunt. Blev tipsad om att testa att rengöra filtret på pumpen. Läste att det ska göras rent varje år, och jag har fortfarande inte gjort det första gången.

Hur går jag till väga för att rengöra filtret? Står inte så utförligt i manualen. Ska jag stänga av pumpen och ta bort klipset för att sedan bara dra ut det?

Det är inget tryck på röret, så att det kommer vatten när jag öppnar?

Sätt tillbaks klipset omg. Det är tryck på röret om du inte har stängt kranarna mot huset samt dränerat ut vattnet ur maskinen.

Felet ligger inte i filtret utan i felaktig balansering av din värmekrets eller luft i din slinga.

Mvh
D

Utloggad absorbater

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rengör filter
« Svar #2 skrivet: 29 november 2020, 16:09:04 »
Ok, då skippar jag det så länge. Det står ju dock att filter ska rengöras årsvis i manualen. Är det inte rimligt att göra det efter tre år då?

Luftat har jag gjort så det borde vara någonting annat som är fel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Rengör filter
« Svar #3 skrivet: 29 november 2020, 17:11:13 »
Jag har rengjort mitt filter en gång på 16 år, då länge som temperaturerna fram/retur ser OK ut så skippar jag detta.
Min gissning är att du har 1-rörsystem men radiatorn som sattes dit har 2-rörskoppel.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!