Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥nluftskapacitet F730  (läst 3053 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad heb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Frånluftskapacitet F730
« skrivet: 01 juli 2022, 11:17:55 »
Hej,

Vi bor i ett hus med tre våningsplan och yta på ca. 100 kvm per plan. Huset värms med golvvärme och en Nibe F730 som installerades för 5 år sedan.

FLVP får luften från våning 0 och 1. För våning -1 finns en separat ventilationsslinga med kanalfläkt som för luften rakt ut, utan värmeåtervinning, vilket jag skulle vilja ändra på.
Enligt husets förra ägare valde man denna lösning för att den ursprungliga FLVP inte hade tillräckligt hög ventilationskapacitet för att klara av alla tre våningsplan. De befintliga ventilationsrören i källaren skulle man ganska enkelt kunna koppla mot FLVP som också står i källaren, men jag undrar om en F730 skulle klara av den ökade luftvolymen. Jag har läst igenom all dokumentation som Nibe tillhandahåller men vet fortfarande inte om en F730 skulle klara av det.

FLVP kör just nu med 75% fläkthastighet och jag misstänker att man skulle behöva gå upp till 100% för att klara av den ökade volymen. Om det går så skulle jag såklart anlita ventilationsproffs för att koppla om och trimma in alla frånluftsdon på nytt, men just nu är alla leverantörer så hårt belastade att jag inte ens kan boka ett möte för att reda ut om vi har rätt förutsättningar för att ändra något.

Hoppas att någon här kan leverera lite input!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9559
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Frånluftskapacitet F730
« Svar #1 skrivet: 01 juli 2022, 11:52:48 »
Hej! När är huset byggt? Låter ovanligt med frånluftsvärmepump och källare. Frånluftsvärmepumpar passar i moderna mycket välisolerade hus. NIBE's rekommendation för F730/F750 är max 150 kvm 1-planshus eller max 200 kvm 2-planshus. Över detta rekommenderas bergvärme, jordvärme eller luftvattenvärmepump. Intressant att det klarar sig med 75% fläkthastighet nu men vad visar luftflödesmätaren BS1?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad heb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frånluftskapacitet F730
« Svar #2 skrivet: 01 juli 2022, 12:10:13 »
Huset är byggt 2004 och välisolerat. Inga problem med värmen på vintern, förutom att jag tycker att eltillskottet börjar användas lite väl tidigt vid någonstans mellan +3-5 grader. Nästa VP blir bergvärme med frånluft, men vår F730 har nog ~10 år kvar tills den behöver bytas.

BS1 visar just nu 177,4.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9559
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Frånluftskapacitet F730
« Svar #3 skrivet: 01 juli 2022, 12:21:16 »
Ja då är huset modernt och ska vara välisolerat men som sagt för stort för vanliga frånluftsvärmepumpar. Alldeles för tidigt att el-tillskottet går in vid runt +4° med den moderna typen av frånluftsvärmepumpar. Comfortzone har en fastighetsmodell som består av två 60-moduler och klarar över 260 kvm. Kanske också ett alternativ framöver? I nuläget måste ventilationen och fläktinställningen på F730 ses över. 177,4 betyder att den bara ventilerar 140 kvm enligt normen. Den borde visa 252 eller drygt det som motsvarar 200 kvm.

Tillägg: Just nu är det ofta långa leveranstider på värmepumpar och mycket hög efterfrågan på värmepumpar som F730. Om ni skulle vilja byta värmepump nu finns det en chans att sälja en begagnad F730 om man kan visa att den fungerar normalt och bra. I dagens läge kan man få bättre betalt än tidigare småpengar.
« Senast ändrad: 01 juli 2022, 12:27:38 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad heb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frånluftskapacitet F730
« Svar #4 skrivet: 01 juli 2022, 16:38:37 »
Det var bra att veta att ComfortZone har en större FLVP, jag misstänker att du menar RXF-serien? Hur ser det ut med kvalitet i jämförelse med Nibe?
Som minsta frånluft uppges 120 l/s för RXF120, vilket är 15 l/s mer än byggreglerna kräver för 300 kvm (trots att ComfortZone specar RXF från 260 kvm). Så mycket drag vill vi nog inte ha, framförallt inte på vintern när det påverkar komforten negativt.

Det som jag tar med mig nu är i alla fall att F730 inte klarar av att ventilera hela huset på 300 kvm och att vi bör ta hjälp av en ventilationstekniker för att se över inställningarna då den verkar vara för klent inställd nu. Jag vet inte hur det ligger till med frånluftsdonen, om de är rätt inställda, men en tekniker kan väl mäta luftflödet per don.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9559
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Frånluftskapacitet F730
« Svar #5 skrivet: 01 juli 2022, 16:55:32 »
Jo precis RXF-serien jag såg för bostäder över 260 kvm. Bra att du kollade upp luftflödena för då stämmer det ju inte riktigt som det borde göra. Comfortzone är inte särskilt stora och supporten är begränsad men håller en god kvalitet vad jag känner till.

Prova att ställa upp fläkten i F730 och se vilket luftflöde den kommer upp i. Nu 75% som ger 177 kbm/tim låter något lite. Kanske smala ventilationskanaler i huset? Borde vara 160 mm samlingskanaler. 200 kvm motsvarar som sagt 252 kbm/tim. F730 behöver minst 220 för att kompressorn ska kunna gå på max om jag minns rätt. Går att hyra luftflödesmätare från t.ex. Soliduct om man tror att frånluftsdonen står fel och vill mäta varje don.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Frånluftskapacitet F730
« Svar #6 skrivet: 02 juli 2022, 07:25:11 »
Citera
177,4 betyder att den bara ventilerar 140 kvm enligt normen. Den borde visa 252 eller drygt det som motsvarar 200 kvm

Antagligen är det tänkt att den extra ventilationsanläggningen på våning -1 ska se till att normen uppfylls men då blir det mycket energi som inte återvinns. En av anledningarna att eltillskotten går in så tidigt. Låter som att F730 inte riktigt räcker till men värt att testa att höja farten på den. Samtidigt om man höjer farten på fläkten i F730 kanske man också kan sänka farten på kanalfläkten på våning -1 och därmed minska på förlusterna något?
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad heb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frånluftskapacitet F730
« Svar #7 skrivet: 02 juli 2022, 12:13:41 »
Prova att ställa upp fläkten i F730 och se vilket luftflöde den kommer upp i. Nu 75% som ger 177 kbm/tim låter något lite. Kanske smala ventilationskanaler i huset? Borde vara 160 mm samlingskanaler. 200 kvm motsvarar som sagt 252 kbm/tim. F730 behöver minst 220 för att kompressorn ska kunna gå på max om jag minns rätt.

Ställer jag fläkthastigheten på 100 % så kommer jag upp i 205. 200 vid 85 %, 196 vid 80 %. Hur exakt är luftflödesmätaren egentligen? Kan det vara så att frånluftsdonen är inte tillräckligt öppna?

I vintras kunde kompressorn komma upp till 105 Hz (av max. 120 Hz) vilket verkar vara hyfsat bra med tanke på att luftflödet låg under 180 kbm/t.

Jag misstänker att samlingskanalernas diameter är 125 mm, det är iaf diametern av röret som går in på FLVP. Skulle det vara meningsfullt med samlingskanaler på 160 när de ändå skulle behöva reduceras till 125 mm när röret leds in i FLVP?

Går att hyra luftflödesmätare från t.ex. Soliduct om man tror att frånluftsdonen står fel och vill mäta varje don.

Tack för tipset!

Utloggad heb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frånluftskapacitet F730
« Svar #8 skrivet: 02 juli 2022, 12:40:38 »
Antagligen är det tänkt att den extra ventilationsanläggningen på våning -1 ska se till att normen uppfylls men då blir det mycket energi som inte återvinns. En av anledningarna att eltillskotten går in så tidigt. Låter som att F730 inte riktigt räcker till men värt att testa att höja farten på den. Samtidigt om man höjer farten på fläkten i F730 kanske man också kan sänka farten på kanalfläkten på våning -1 och därmed minska på förlusterna något?

Att eltillskotten används så tidigt verkar vara en kombination av att F730 faktiskt verkar behöva köra med eltillskott redan från +5 grader neråt (har hittat några andra inlägg i forumet där detta också togs upp) och att vi har golvvärme på alla tre våningar (totalt 300 kvm) som värms av FLVP. Det betyder att vi använder en värmepump som är underdimensionerat. Vår elförbrukning fr.o.m. juni 21 t.o.m. maj 22 har varit 18290 kWh, vilket ändå känns bra för 300 kvm. Vi har ingen elbil än.

Ang. att öka luftflödet för att kompressorn ska kunna jobba bättre och för att komma upp till normen: just på vintern när kompressorn ska jobba på max så vill man av komfortskäl egentligen sänka inflödet av kall luft. I praktiken är det väl så att även om kompressorn jobbar med kanske 20 Hz högre frekvens så skulle det ändå kännas kallare i huset.
Man måste få ihop kombinationen av max. tillåten yttemp på golvet (27 grader på parkett, 35 eller lite högre i slingorna), rimlig elförbrukning (lägre kompressorfrekvens -> mer eltillskott), komfort (högre luftflöde -> mer kalldrag) och luftkvalitet.

Det sistnämnda ska ju egentligen säkerställas av byggnormen, men jag undrar hur man egentligen har kommit fram till att det ska vara 0,35 l/s per kvm. Som ni har sett så ventilerar vi i vårt hus (fyra personer bor här) lägre än normen (0,25 l/s), men enligt mina mätningar har vi bra värden för CO2, VOC, luftfuktighet, temperatur och radon (vi har några Airthings-mätare i huset). Hursomhelst så tänker jag försöka komma upp till närmare 0,3 l/s framöver.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9559
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Frånluftskapacitet F730
« Svar #9 skrivet: 02 juli 2022, 13:35:09 »
Ställer jag fläkthastigheten på 100 % så kommer jag upp i 205. 200 vid 85 %, 196 vid 80 %. Hur exakt är luftflödesmätaren egentligen? Kan det vara så att frånluftsdonen är inte tillräckligt öppna?

I vintras kunde kompressorn komma upp till 105 Hz (av max. 120 Hz) vilket verkar vara hyfsat bra med tanke på att luftflödet låg under 180 kbm/t.

Jag misstänker att samlingskanalernas diameter är 125 mm, det är iaf diametern av röret som går in på FLVP. Skulle det vara meningsfullt med samlingskanaler på 160 när de ändå skulle behöva reduceras till 125 mm när röret leds in i FLVP?

Tack för tipset!

BS1 brukar visa luftflödet med någorlunda noggrannhet men det är ju inget man gör OVK med. Som sagt troligen smalt dimensionerande ventilationskanaler eller hårt skruvade frånluftsdon. Ett hus på 200 kvm bör egentligen ha 160 mm samlingskanaler plus avluftskanal även om frånluftsvärmepumpen bara har 125 mm anslutningstos. Det finns riktlinjer för max flödeshastighet i kanalerna etc för att inte få strömningsljud m.m. Skulle vara intressant att mäta med en riktig luftflödesmätare. Med tanke på husets storlek ska frånluftflödet vara tillräckligt för att kompressorn ska kunna gå på max ibland när det behövs. Det tjänar man på. Vad är det för friskluftsventiler? Fresh 90? Tycker man vänjer vid att det kan vara en aning kalldrag när det är kallt men det går att justera enstaka ventiler för att minska öppningsarean.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9559
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Frånluftskapacitet F730
« Svar #10 skrivet: 02 juli 2022, 13:52:17 »
Att eltillskotten används så tidigt verkar vara en kombination av att F730 faktiskt verkar behöva köra med eltillskott redan från +5 grader neråt (har hittat några andra inlägg i forumet där detta också togs upp) och att vi har golvvärme på alla tre våningar (totalt 300 kvm) som värms av FLVP. Det betyder att vi använder en värmepump som är underdimensionerat. Vår elförbrukning fr.o.m. juni 21 t.o.m. maj 22 har varit 18290 kWh, vilket ändå känns bra för 300 kvm. Vi har ingen elbil än.

Ang. att öka luftflödet för att kompressorn ska kunna jobba bättre och för att komma upp till normen: just på vintern när kompressorn ska jobba på max så vill man av komfortskäl egentligen sänka inflödet av kall luft. I praktiken är det väl så att även om kompressorn jobbar med kanske 20 Hz högre frekvens så skulle det ändå kännas kallare i huset.
Man måste få ihop kombinationen av max. tillåten yttemp på golvet (27 grader på parkett, 35 eller lite högre i slingorna), rimlig elförbrukning (lägre kompressorfrekvens -> mer eltillskott), komfort (högre luftflöde -> mer kalldrag) och luftkvalitet.

Det sistnämnda ska ju egentligen säkerställas av byggnormen, men jag undrar hur man egentligen har kommit fram till att det ska vara 0,35 l/s per kvm. Som ni har sett så ventilerar vi i vårt hus (fyra personer bor här) lägre än normen (0,25 l/s), men enligt mina mätningar har vi bra värden för CO2, VOC, luftfuktighet, temperatur och radon (vi har några Airthings-mätare i huset). Hursomhelst så tänker jag försöka komma upp till närmare 0,3 l/s framöver.

I ett modernt välisolerat kataloghus med lämplig storlek klarar sig F730 med kompressorn ner till kring -5° innan el-patronen måste kopplas in om man är sparsam med varmvattnet. Skönt att inte el-förbrukningen är ännu högre nu men det skulle gå att spara ett antal tusen med t.ex. bergvärme istället.

Intressant att du göra sådana kvalitetsmätningar på innerluften tummenupp Normen 0,35 lit/sek per kvm kommer från att normen egentligen är att all luft i huset ska bytas ut varannan timme. Är takhöjden normala "svensk standard" 2,4 m så kommer man fram till 0,35 rent matematiskt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1845
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Frånluftskapacitet F730
« Svar #11 skrivet: 03 juli 2022, 07:37:34 »
Citera
just på vintern när kompressorn ska jobba på max så vill man av komfortskäl egentligen sänka inflödet av kall luft

Absolut finns det sådana skäl att ta hänsyn till. Dessutom finns det utredningar som påvisar att den bör sänkas av hälsoskäl pga att luften är så torr under den kalla årstiden. Jag gjorde ett inlägg om det med länk till utredningen i forumet här för länge sedan

Jag brukar själv höja respektive sänka fläkthastigheten ett steg sommar/vinter, vår pump pumpar på lika bra oavsett, vi klarar oss ner till ca -8 innan elpatroner behövs för uppvärmningen, men inte helt jämförbart, vårt hus är ju bara hälften så stort
« Senast ändrad: 03 juli 2022, 07:39:27 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad heb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frånluftskapacitet F730
« Svar #12 skrivet: 03 juli 2022, 10:38:40 »
Vad är det för friskluftsventiler? Fresh 90? Tycker man vänjer vid att det kan vara en aning kalldrag när det är kallt men det går att justera enstaka ventiler för att minska öppningsarean.

I sutterängvåningen är det Fresh 100 och Fresh 90, på entré- och övervåningen är det fönsterventiler (PAX AW-40). Skulle det bli märkbar skillnad om vi skulle byta till Fresh-ventiler?

Utloggad heb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frånluftskapacitet F730
« Svar #13 skrivet: 03 juli 2022, 10:42:53 »
Skönt att inte el-förbrukningen är ännu högre nu men det skulle gå att spara ett antal tusen med t.ex. bergvärme istället.

Hittills har vi resonerat som så att vi byter till bergvärme när vår F730 har gjort sitt (den är 5 år gammal nu). Med tanke på rådande situation på andrahandsmarknaden (som du nämnde tidigare) och fortsatt höga elpriser framöver, skulle det vara vettigt att tidigarelägga byte till bergvärme? Förutsatt man får tag på en lämplig VP samt man får tag på ett företag som kan installera den...

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9559
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Frånluftskapacitet F730
« Svar #14 skrivet: 03 juli 2022, 12:38:37 »
Fresh 100 är en frånluftsventil för t.ex. badrum. Normalt sitter ett frånluftsdon i ett badrum och sedan har man frånluftskanaler till en central frånluftsfläkt. Fresh 90 är bra och riktar den inkommande luften uppåt för att minimera ev kallras och man kan justera öppningen om det ändå upplevs komma kalldrag på vintern. Det går även bra att ha pollenfilter i. Senaste motsvarande modell från Fresh är TL100DE med ny design.

Spaltventiler i fönstren fungerar sämre tycker jag. Visserligen är det en PAX kvalitetsmodell men det ger ju klart mindre area för luften att passera vilket medför högre mottryck. Kanske en anledning att luftflödet i F730 inte kommer upp till det den borde? Hur många PAX-ventiler är det i huset? Det blir ju en hel del jobb om man skulle ge sig på byta.

Vill man byta värmepump nu får man ligga på och söka brett och kanske tänka sig andra fabrikat än förstahandsvalet. Enligt den gamla NIBE VPDIM jag har skulle ni uppskattnings spara ca 3000 kWh/år om ni ökade frånluftsflödet i F730 från 177 till 250 m3/tim. Men jag litar nog inte till 100% på den kalkylen. Bergvärme eller luftvatten skulle spara ännu mer.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!