Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Macbook pro  (läst 8670 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
Macbook pro
« skrivet: 06 mars 2011, 15:19:57 »
Har länge tänkt skrota laptopen till fördel för en macbook pro, är det någon som har erfarenhet av dem?
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Macbook pro
« Svar #1 skrivet: 06 mars 2011, 17:11:28 »
Har länge tänkt skrota laptopen till fördel för en macbook pro, är det någon som har erfarenhet av dem?

Go for it!

Jag har en 15" MacBook Pro som jag använder till det mesta, även att köra Win 7 (i Vmware Fusion), om jag måste köra windows, och även Solaris i VirtualBox.

Efter uppköp är standard på jobbet numera Windows, men jag vägrar hittills. Jag använder normalt Solaris, och kan starta upp en virtuell maskin med windows om det absolut krävs.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Macbook pro
« Svar #2 skrivet: 06 mars 2011, 18:19:39 »
Har bara haft MacBook Pro:n nÃ¥gra mÃ¥nader och är övertygad. Kommer att fortsätta med Mac. 
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Macbook pro
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2011, 18:59:16 »
Tackar för input, då var den beställd Thumbsup
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Macbook pro
« Svar #4 skrivet: 06 mars 2011, 19:00:35 »
Tackar för input, då var den beställd Thumbsup

helt rätt  Thumbsup
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Macbook pro
« Svar #5 skrivet: 06 mars 2011, 19:07:55 »
va är det som är bra med mac finns det gratis program till dom eller ska det köpas till.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Macbook pro
« Svar #6 skrivet: 06 mars 2011, 19:37:14 »
Visst finns det gratisprogram, att det sen är stabilare, läckrare och mindre utsatt för virus och skit. Gillar framförallt starttiden och den extremt genomtänkta styrplattan
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Macbook pro
« Svar #7 skrivet: 06 mars 2011, 19:42:02 »
va är det som är bra med mac

Att den funkar. Apple gör såväl mjukvaran som hårdvaran, allt lirar ihop sömlöst. Det säger ju sig självt att ett system (Win) som ska stödja hårdvara i tusentals konfigurationer från hundratals tillverkare har större risk för felaktigheter. Jag har haft MPB i 10 år nu, ska snart beställa min tredje. På dessa år har datorn "hängt" sig 1 gång, och antalet timmar jag behövt lägga på något strul med datorn räknar jag på ena handens fingrar.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Macbook pro
« Svar #8 skrivet: 06 mars 2011, 19:58:34 »
va är det som är bra med mac

Att den funkar. Apple gör såväl mjukvaran som hårdvaran, allt lirar ihop sömlöst. Det säger ju sig självt att ett system (Win) som ska stödja hårdvara i tusentals konfigurationer från hundratals tillverkare har större risk för felaktigheter. Jag har haft MPB i 10 år nu, ska snart beställa min tredje. På dessa år har datorn "hängt" sig 1 gång, och antalet timmar jag behövt lägga på något strul med datorn räknar jag på ena handens fingrar.

Tycker windows funkar kanon numera annat var det på w98 ans tid. Men det vore kul att prova nått annat har provat ubuntu och det funkade bra men det gör windows också så jag blev inte frälst har inte provat mac än men det kanske är dags det enda jag provat från apple var itunes och det tyckte jag var huvuddunk men är inte macarna dyra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad wollip

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Macbook pro
« Svar #9 skrivet: 06 mars 2011, 20:04:07 »
Har använt MacBook Pro i snart 2 år och kommer aldrig byta till windows igen.
Väldigt driftsäker o blir aldrig seg.
Uppstartningstiden är samma som när den var ny.
Visst det kanske inte är lika mycket program ,men det mesta går att lösa.
Iallafall det jag behövt.
Nibe 1145-8 + vpb 300 + RMU 40 + SMS 40 och 170mtr borra.
FTX med roterande värmeväxlare.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Macbook pro
« Svar #10 skrivet: 06 mars 2011, 20:27:53 »
va är det som är bra med mac

Att den funkar. Apple gör såväl mjukvaran som hårdvaran, allt lirar ihop sömlöst. Det säger ju sig självt att ett system (Win) som ska stödja hårdvara i tusentals konfigurationer från hundratals tillverkare har större risk för felaktigheter. Jag har haft MPB i 10 år nu, ska snart beställa min tredje. På dessa år har datorn "hängt" sig 1 gång, och antalet timmar jag behövt lägga på något strul med datorn räknar jag på ena handens fingrar.

Tycker windows funkar kanon numera annat var det på w98 ans tid. Men det vore kul att prova nått annat har provat ubuntu och det funkade bra men det gör windows också så jag blev inte frälst har inte provat mac än men det kanske är dags det enda jag provat från apple var itunes och det tyckte jag var huvuddunk men är inte macarna dyra.

Jo, de är dyra. Köpes om man vill ha det bästa. Som Thermia ungefär dÃ¥  ;)
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Macbook pro
« Svar #11 skrivet: 06 mars 2011, 20:33:07 »
va är det som är bra med mac

Att den funkar. Apple gör såväl mjukvaran som hårdvaran, allt lirar ihop sömlöst. Det säger ju sig självt att ett system (Win) som ska stödja hårdvara i tusentals konfigurationer från hundratals tillverkare har större risk för felaktigheter. Jag har haft MPB i 10 år nu, ska snart beställa min tredje. På dessa år har datorn "hängt" sig 1 gång, och antalet timmar jag behövt lägga på något strul med datorn räknar jag på ena handens fingrar.

Tycker windows funkar kanon numera annat var det på w98 ans tid. Men det vore kul att prova nått annat har provat ubuntu och det funkade bra men det gör windows också så jag blev inte frälst har inte provat mac än men det kanske är dags det enda jag provat från apple var itunes och det tyckte jag var huvuddunk men är inte macarna dyra.

Jo, de är dyra. Köpes om man vill ha det bästa. Som Thermia ungefär dÃ¥  ;)

Om dom är som thermia är det nog inget för mej ;) *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Macbook pro
« Svar #12 skrivet: 07 mars 2011, 19:33:46 »
Visst finns det gratisprogram, att det sen är stabilare, läckrare och mindre utsatt för virus och skit. Gillar framförallt starttiden och den extremt genomtänkta styrplattan

Bra nÃ¥gon minut tidigare sÃ¥ frÃ¥gades det om erfarenhet ...  Sc:,h
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Macbook pro
« Svar #13 skrivet: 07 mars 2011, 20:01:36 »
Mac fungerar från och med OS-X lika bra som windows.

Men tro inte att det är felfritt om du skall ha nätverk och köra tunga program..

Har hört av de som använder i yrket med tunga applikationer att det kraschar o buggar ungefär som windows, även virus kan förekomma så fort det finns användare som är klåfingriga.

Själva hårdvara är väl en Asus med lite dyrare skal.

Dyr PC som kan köra OSX.
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Macbook pro
« Svar #14 skrivet: 07 mars 2011, 20:01:54 »
Visst finns det gratisprogram, att det sen är stabilare, läckrare och mindre utsatt för virus och skit. Gillar framförallt starttiden och den extremt genomtänkta styrplattan

Bra nÃ¥gon minut tidigare sÃ¥ frÃ¥gades det om erfarenhet ...  Sc:,h

Har använt macar tidigare men har ingen erfarenhet av Macbook Pro
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!