Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installation av FTX  (läst 8766 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gögga

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag skall efektivisera mitt gamla system
Installation av FTX
« skrivet: 04 november 2005, 08:17:23 »
Tjenare!
Jag har fått behov av att förbättra ventilationen i vårt hus pga. att vi har för stort undertryck vi ar idag bara frånluft och för lite tilluft.
Vi har märkt det på att vi installerade en kassett i öppna spisen och råkat ut för att det blir baksug när vi inte eldar så vi får in kol lukt då.
Vi har även astma i familjen och har blivit rekomenderade ett sådant aggregat.

Vi har ett enplanshus på 120 kvm och bergvärme sedan 3 år tillbaka. en installation med en acktank och enrörsystem med ganska hög temperatur i. Värmepumpen jag har styrs på returtempen och matar i acktanken.
Tyvärr slår pumpen ifrån vid lägre temp än -12 grader ett problem som jag visste om innan installation. Men mycket nöjd ändå med besparingen.
på 15000 kilowatt per år.
 Sc:,h
Jag skall som sagt installera FTX och har funderat pÃ¥ en vattenburen kanalvärmare som en del förordar i till luften för att komma till rätta lite med för hög returtemp problemet i stället för att installera ett konvektor element samt att fÃ¥ en behaglig tilluft.  Vad tror ni om en sÃ¥dan lösning?

Jag tänkte sätta den på returen från elementen in till vpn. Jag vill inte få allt för varm luft in heller så jag tänkte styra kanalvärmaren med en trevägs magnetventil och termostat på den som styr antingen via elementet eller en by pass. är det en lösning som kan fungera eller har ni andra förslag?

Jag är öppen för förslag som kan förbättra mitt projekt. Mvh /Gögga
Gögga

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Installation av FTX
« Svar #1 skrivet: 04 november 2005, 13:28:42 »
Tjenare!
Jag har fått behov av att förbättra ventilationen i vårt hus pga. att vi har för stort undertryck vi ar idag bara frånluft och för lite tilluft.
Vi har märkt det på att vi installerade en kassett i öppna spisen och råkat ut för att det blir baksug när vi inte eldar så vi får in kol lukt då.
Vi har även astma i familjen och har blivit rekomenderade ett sådant aggregat.

Vi har ett enplanshus på 120 kvm och bergvärme sedan 3 år tillbaka. en installation med en acktank och enrörsystem med ganska hög temperatur i. Värmepumpen jag har styrs på returtempen och matar i acktanken.
Tyvärr slår pumpen ifrån vid lägre temp än -12 grader ett problem som jag visste om innan installation. Men mycket nöjd ändå med besparingen.
på 15000 kilowatt per år.
 Sc:,h
Jag skall som sagt installera FTX och har funderat på en vattenburen kanalvärmare som en del förordar i till luften för att komma till rätta lite med för hög returtemp problemet i stället för att installera ett konvektor element samt att få en behaglig tilluft.  Vad tror ni om en sådan lösning?

Jag tänkte sätta den på returen från elementen in till vpn. Jag vill inte få allt för varm luft in heller så jag tänkte styra kanalvärmaren med en trevägs magnetventil och termostat på den som styr antingen via elementet eller en by pass. är det en lösning som kan fungera eller har ni andra förslag?

Jag är öppen för förslag som kan förbättra mitt projekt. Mvh /Gögga


Många med FTX tycker att det drar kallt även om tilluften är förvärmd, det är bättre att ha kapacitet att värma på tilluften lite extra än tvärt om. Så jag skulle placera antingen kanalvärmaren först eller parallellt med radiatorerna

Om du har den parallellet kan du styra temperaturen med en termostat på vattnet till kanalvärmaren, se bara till att grundflödet är lågt så att temostaten inte stör värmepumpens funktion för mycket.

Sätter du kanalvärmaren i serie med radiatorerna så bör du ha en shunt på vattnet för att styra temperaturen på tilluften.
« Senast ändrad: 04 november 2005, 13:30:52 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gögga

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag skall efektivisera mitt gamla system
SV: Installation av FTX
« Svar #2 skrivet: 04 november 2005, 14:27:55 »
Jag har varit i kontakt med Veab och diskuterat element med dem och dom hade en kanalvärmare som han räknade på. Han fick fram att om jag hade ett luftflöde på 150 kubik i timmen och en vattentemp på 48 grader med ett flöde på 68l/h kan det höja luften från +5 till +24.5 och få en 35 gradig vattentemp ut. Jag har 48grader i retur vid -12 ute cirkpumpen på max för att orka trycka upp vattnet i radiatorn. pga. att jag har ett elementsystem med ett rör upp till elementet med skiljevägg i modell Hedemorapannan.

Jag tänkte koppla in det i serie jag har letat runt lite och sett att ett enrörs radiator koppel har ett förhållande 60% bypass och 40% till radiatorn. Mma har även en trevägs ventil med justerbart flöde som stänger helt i ändlägena som borde fungera om jag lägger det sist.

Jag har en schunt automatik med inne och utegivare för att styra elementen med.
Värmeväxlaren jag skall sätta dit är ett fläktwoods rdaa aggregat.

1. Om jag lägger kanalvärmaren först så sänker jag temperaturen till elementen blir det inte tokigt då?
2. Räcker inte effekten till på elementet för att lägga sist?
3. Vilket inkopplings alternativ rekomenderar du?
Gögga

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Installation av FTX
« Svar #3 skrivet: 07 november 2005, 07:34:42 »
Jag har varit i kontakt med Veab och diskuterat element med dem och dom hade en kanalvärmare som han räknade på. Han fick fram att om jag hade ett luftflöde på 150 kubik i timmen och en vattentemp på 48 grader med ett flöde på 68l/h kan det höja luften från +5 till +24.5 och få en 35 gradig vattentemp ut. Jag har 48grader i retur vid -12 ute cirkpumpen på max för att orka trycka upp vattnet i radiatorn. pga. att jag har ett elementsystem med ett rör upp till elementet med skiljevägg i modell Hedemorapannan.

Jag tänkte koppla in det i serie jag har letat runt lite och sett att ett enrörs radiator koppel har ett förhållande 60% bypass och 40% till radiatorn. Mma har även en trevägs ventil med justerbart flöde som stänger helt i ändlägena som borde fungera om jag lägger det sist.

Jag har en schunt automatik med inne och utegivare för att styra elementen med.
Värmeväxlaren jag skall sätta dit är ett fläktwoods rdaa aggregat.

1. Om jag lägger kanalvärmaren först så sänker jag temperaturen till elementen blir det inte tokigt då?
2. Räcker inte effekten till på elementet för att lägga sist?
3. Vilket inkopplings alternativ rekomenderar du?

OK, det lÃ¥ter som en effektiv kanalvärmare, att koppla in den som sista radiator i slingan borde kanske funka ändÃ¥...  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installation av FTX
« Svar #4 skrivet: 07 november 2005, 07:54:43 »
Jag har varit i kontakt med Veab och diskuterat element med dem och dom hade en kanalvärmare som han räknade på. Han fick fram att om jag hade ett luftflöde på 150 kubik i timmen och en vattentemp på 48 grader med ett flöde på 68l/h kan det höja luften från +5 till +24.5 och få en 35 gradig vattentemp ut. Jag har 48grader i retur vid -12 ute cirkpumpen på max för att orka trycka upp vattnet i radiatorn. pga. att jag har ett elementsystem med ett rör upp till elementet med skiljevägg i modell Hedemorapannan.

Jag tänkte koppla in det i serie jag har letat runt lite och sett att ett enrörs radiator koppel har ett förhållande 60% bypass och 40% till radiatorn. Mma har även en trevägs ventil med justerbart flöde som stänger helt i ändlägena som borde fungera om jag lägger det sist.

Jag har en schunt automatik med inne och utegivare för att styra elementen med.
Värmeväxlaren jag skall sätta dit är ett fläktwoods rdaa aggregat.

1. Om jag lägger kanalvärmaren först så sänker jag temperaturen till elementen blir det inte tokigt då?
2. Räcker inte effekten till på elementet för att lägga sist?
3. Vilket inkopplings alternativ rekomenderar du?

En fråga?
Vad sa Veab om frysrisken? Om du sätter en trevägsventil som stänger av tillförseln av värme till kanalvärmaren så kan den frysa sönder om det är (flera) minusgrader ute. Särskilt om den elektriska förvärmningen krånglar.

Om det inte finns någon risk för detta så tycker jag att du skall montera kanalvärmaren på sådant sätt att du på ett enkelt sätt kan justera flödet genom densamma. Vid varmt väder, när värmebehovet är lite kör du lågt flöde över kanalvärmaren och vid kallt väder (kallare än -12 grader) kör du högt flöde.

På detta sätt kommer du förmodligen inte att behöva elda mer i er braskamin, i alla fall inte av annan anledning än mysfaktorn.

Räkna med att TFX-aggregatet sparar 1.5 - 3 kW vid kallt väder, din kanalvärmare kommer dessutom att tillföra ett antal kW (Veab borde veta hur många).

Summa summarum så borde din värmepump räcka till för att hålla huset varmt även vid returtemp på <48 grader. Om den klarar det utan eltillskott kanske är mera osäkert, men med eltillskottet på så borde det räcka. Du kommer att få minska kurvlutningen på din shuntautomatik.

Utan att säkert veta mer om vilka effekter vi pratar om på värmepump och kanalvärmare är det dock svårt att säga om din värmepump klarar att värma huset helt på egen hand, men visst borde besparing ökas ytterligare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad gögga

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag skall efektivisera mitt gamla system
SV: Installation av FTX
« Svar #5 skrivet: 07 november 2005, 09:12:40 »
Jag har kollat vidare Värmeväxlaren har en funktion som stänger av tilluftsfläkten om det blir kallare än +8 grader på tillluften efter växlaren. Tror ni inte att det borde räcka som skydd?
Jag har inte pratat med veab ang. detta. MMa har en trevägsventil som man kan koppla en till en radiatortermostat med kapilärrör till sensorn som jag tänkte pula in i ventilationstrumman efter kanalvärmaren för att hÃ¥lla en jämn temp pÃ¥ luften. Den lösningen borde ju funka sÃ¥ den shuntar ut varmare vart efter effekten avtar pÃ¥ växlaren. Min effekt pÃ¥ värmepumpen är 5.5kw och ett aktivt borrhÃ¥l pÃ¥ 130m. Brine tempen ligger pÃ¥ ca 5 +grader mot slutet av vintern.  Jag tror nog inte att jag kommer kunna köra helt utan tillskott i fortsättningen heller dÃ¥ huset är byggt -62 men det är i allafall 45cm isolering pÃ¥ taket. Det jag hoppas pÃ¥ är att det inte kommer att stanna för mig vid köldknäpparna under 12 minusgrader.   
Gögga

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Installation av FTX
« Svar #6 skrivet: 07 november 2005, 11:52:28 »
Både om man har källare, krypgrund och platta på mark kan man genom det undertryck man har vid mekanisk frånluft och tilluft via springventiler få in oönskad (kontaminerad) luft  in i bostaden via otätheter i bjälklagen. Tex mögelsporer (lukt) mm.

Har en kompis som har astma och massor med hundar i källaren, han mår mycket bättre nu sen han installerat FTX. Han kör då rejält med frånluft även i källaren...
Har man tex radon i källaren så är det här mycket viktigt.

Får du långa stopp pga av för hög returtemp även framgent, då skulle då jag satsa på en rejäl rad. eller konvektor placerad centralt i huset.. det bygger iofs på att man har hyfsat öppen planlösning...

Ang frysrisk bor du i "kallhelvete" där det kan bli -45oC som här hos mig då räcker det nog inte med stopp på fläkten, då måste det även va ett motordrivet spjäll med returfjäder som stänger ÄVEN vid strömavbrott!!
Jag vet vi har haft massor med benfrysta tilluftaggregat  :o fiR: _/-
Men som sagt det beror nog på vart man bor!!!

Kom ihåg statsar du på ett vattenburet tilluftbatteri på vindan då ska du ha en golvbrunn det är en order, lova det  knUp knUp

Lycka till
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad gögga

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag skall efektivisera mitt gamla system
SV: Installation av FTX
« Svar #7 skrivet: 07 november 2005, 12:38:40 »
Jag har platta på mark och ett plan. En garderob känner vi lite marklukt i annars är det inte ngt. som känns.
Ang. klimatet i östergötland där jag bor så är det ytters sällsynt med kallare än -25 tex. förra vintern stod pumen stilla ca 14 dagar sammanlagt.
Jag kommer att tillverka en brunn som jag kopplar ihop med dräneringen på växlaren och vidare till en golvbrunn. För säkerhets skull.

Tackar för alla synpunkter och saker att tänka på jag kommer att börja få hem grejer nu i veckan men jag vll ha allt hemma innan jag drar i gång.
Det skall bli intressant att se hur det kommer att fungera i praktiken.
Gögga

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Installation av FTX
« Svar #8 skrivet: 10 januari 2006, 21:02:43 »
Oj, vad ni har det kallt! Här i Skåne så kryper utemtemperaturen sällan mycket under -5oC. Det brukar ligga på 0oC normalt på vintern!
Men så har vi inte lika mycket snö som ni har heller! :(
« Senast ändrad: 10 januari 2006, 21:04:15 av SkaneErik »
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Installation av FTX
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2006, 22:40:14 »
Varför krångla till det sätt in några fresch ventiler eller spalt ventiler. Om du vill ha förvärmd tilluft sätt in ventilation bakom några radiatorer. Dra en spiro till eldstaden för förbränings luft. Kostnadena för att sätta in ett ftx agg och vattenburna värmare lite spjäll och styr kommer aldrig betala igen sig plus att du slipper ännu en fel källa.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!