Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Igenfruset avrinningshÃ¥l pÃ¥ Nocria  (läst 4796 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
Igenfruset avrinningshål på Nocria
« skrivet: 01 mars 2007, 11:58:41 »
Vill bara tipsa de som har ev problem med att avrinninghålet fryser igen på nocria pumparna att man kan lätt fixa det.

Fick problem pÃ¥ min Nocria att avrinngshÃ¥let i trÃ¥get ville frysa igen pga att värmekablen varken ligger dragen över hÃ¥let eller ut genom hÃ¥let, vilket gjorde att hÃ¥let frös igen. SÃ¥ jag har nu fixat det pÃ¥ min pump samt 2st till Nocria genom att enkelt bara pilla ut värmekabeln dubbelvikt genom avrinningshÃ¥let ca 2-3cm, jag gjorde det pÃ¥ min pump och en till för ca 1 mÃ¥nad sen och efter det har det funkat helt felfritt pÃ¥  pumparna. Gjorde det pÃ¥ en till pump igÃ¥r efter att den oxÃ¥ fÃ¥tt problem med igenfruset hÃ¥l.
Om ni ev oxå skulle behöva dra om värmekableln så kolla gärna innan ni gör något med er installatör så det är ok och det inte blir något strul med garantin osv.....


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Igenfruset avrinningshål på Nocria
« Svar #1 skrivet: 01 mars 2007, 13:22:51 »
Vill bara tipsa de som har ev problem med att avrinninghålet fryser igen på nocria pumparna att man kan lätt fixa det.

Fick problem pÃ¥ min Nocria att avrinngshÃ¥let i trÃ¥get ville frysa igen pga att värmekablen varken ligger dragen över hÃ¥let eller ut genom hÃ¥let, vilket gjorde att hÃ¥let frös igen. SÃ¥ jag har nu fixat det pÃ¥ min pump samt 2st till Nocria genom att enkelt bara pilla ut värmekabeln dubbelvikt genom avrinningshÃ¥let ca 2-3cm, jag gjorde det pÃ¥ min pump och en till för ca 1 mÃ¥nad sen och efter det har det funkat helt felfritt pÃ¥  pumparna. Gjorde det pÃ¥ en till pump igÃ¥r efter att den oxÃ¥ fÃ¥tt problem med igenfruset hÃ¥l.
Om ni ev oxå skulle behöva dra om värmekableln så kolla gärna innan ni gör något med er installatör så det är ok och det inte blir något strul med garantin osv.....


//Krister


 Hur stort hÃ¥l är det pÃ¥ nocrian ?
 Värme kabeln är inte sÃ¥ smidig att böja
 PÃ¥ Panasonicen är hÃ¥let ca 20 mm
 mvh Kjell *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Igenfruset avrinningshål på Nocria
« Svar #2 skrivet: 01 mars 2007, 13:34:56 »
Vill bara tipsa de som har ev problem med att avrinninghålet fryser igen på nocria pumparna att man kan lätt fixa det.

Fick problem pÃ¥ min Nocria att avrinngshÃ¥let i trÃ¥get ville frysa igen pga att värmekablen varken ligger dragen över hÃ¥let eller ut genom hÃ¥let, vilket gjorde att hÃ¥let frös igen. SÃ¥ jag har nu fixat det pÃ¥ min pump samt 2st till Nocria genom att enkelt bara pilla ut värmekabeln dubbelvikt genom avrinningshÃ¥let ca 2-3cm, jag gjorde det pÃ¥ min pump och en till för ca 1 mÃ¥nad sen och efter det har det funkat helt felfritt pÃ¥  pumparna. Gjorde det pÃ¥ en till pump igÃ¥r efter att den oxÃ¥ fÃ¥tt problem med igenfruset hÃ¥l.
Om ni ev oxå skulle behöva dra om värmekableln så kolla gärna innan ni gör något med er installatör så det är ok och det inte blir något strul med garantin osv.....


//Krister


 Hur stort hÃ¥l är det pÃ¥ nocrian ?
 Värme kabeln är inte sÃ¥ smidig att böja
 PÃ¥ Panasonicen är hÃ¥let ca 20 mm
 mvh Kjell *vinkar*



Samma storlek som på Panasonicen.

Är absolut inga som helst problem att böja kabeln som sitter i Nocrian den är mjuk och fin. Vet inte om det är en annan kabel än den som sitter i Panasonicen.


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad kinokosmos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Stolt Hobbyinstallatör
SV: Igenfruset avrinningshål på Nocria
« Svar #3 skrivet: 29 augusti 2007, 00:45:03 »
Vill bara tipsa de som har ev problem med att avrinninghålet fryser igen på nocria pumparna att man kan lätt fixa det.

Fick problem pÃ¥ min Nocria att avrinngshÃ¥let i trÃ¥get ville frysa igen pga att värmekablen varken ligger dragen över hÃ¥let eller ut genom hÃ¥let, vilket gjorde att hÃ¥let frös igen. SÃ¥ jag har nu fixat det pÃ¥ min pump samt 2st till Nocria genom att enkelt bara pilla ut värmekabeln dubbelvikt genom avrinningshÃ¥let ca 2-3cm, jag gjorde det pÃ¥ min pump och en till för ca 1 mÃ¥nad sen och efter det har det funkat helt felfritt pÃ¥  pumparna. Gjorde det pÃ¥ en till pump igÃ¥r efter att den oxÃ¥ fÃ¥tt problem med igenfruset hÃ¥l.
Om ni ev oxå skulle behöva dra om värmekableln så kolla gärna innan ni gör något med er installatör så det är ok och det inte blir något strul med garantin osv.....
//Krister
Bra tips! Har fixat det på min med gott resultat.
2st NIBE Fighter 2020-14, Elpanna NIBE EP 26, 500L Ackumulatortank. 400m2 + Loft 170m2. Luftkonvektorer & golvvärme

Utloggad eplrwm

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Igenfruset avrinningshål på Nocria
« Svar #4 skrivet: 29 augusti 2007, 10:52:14 »
Eftersom jag fick köra lite varmluftspistol i tråget på min ASY12 ett par gånger förra vintern har jag nu gjort detsamma.
Värmekabeln verkar vara väldigt 'mjuk' och följsam. Den var inte alls placerad direkt intill hålet. SÅ jag drog fram den dubbelvikt ut i hålet ett par cm.
Nu har man ju startat upp båda pumparna i värmeläge för säsongen också. Hösten kom fort :-(
« Senast ändrad: 29 augusti 2007, 10:53:50 av eplrwm »
Mitshubishi LN35, Mitsubishi Fh35
Norrbotten

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Igenfruset avrinningshål på Nocria
« Svar #5 skrivet: 31 augusti 2007, 07:07:59 »
Kungen från norr & hans exeptionellt vinteranpassade superpump av modell Nocria........... >:D >:D

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Igenfruset avrinningshål på Nocria
« Svar #6 skrivet: 31 augusti 2007, 07:23:02 »
Nä nu jäklar Nisse-Gurra nu får du sluta mobba mina kunder kingen är en väldigt känslig person speciellt när det gäller skämt om hans ögonsten >:D >:D *vinkar*

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Igenfruset avrinningshål på Nocria
« Svar #7 skrivet: 31 augusti 2007, 08:09:47 »
Kan det vara sÃ¥ att självaste Tolins kanske har monterat värmekabeln fel  ;D
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad JackDaniels

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Igenfruset avrinningshål på Nocria
« Svar #8 skrivet: 31 augusti 2007, 12:03:33 »
Hej

Jag som är helt nybörjare på det här med v-pump, (har dock en nocria sen april -07) undrar då om det här med "pilla" ut. Vad innbär det? Räcker det med att stoppa in fingret o dra ut alternativt då "pilla" värmekabeln. Eller måste man skruva bort någonting...Och hur ser den här värmekabeln ut ?

Kan nÃ¥n hjälpa mig med en "utpillande av värmekabel for dummies" ? 
Nocria 18. Radhus 145 kvm 1-1/2 plan i Östergötland. Massor av avstängda elradiatorer från -73

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Igenfruset avrinningshål på Nocria
« Svar #9 skrivet: 31 augusti 2007, 14:48:37 »
 ;D ;D

Utloggad kinokosmos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Stolt Hobbyinstallatör
SV: Igenfruset avrinningshål på Nocria
« Svar #10 skrivet: 03 september 2007, 23:13:33 »
Hej

Jag som är helt nybörjare på det här med v-pump, (har dock en nocria sen april -07) undrar då om det här med "pilla" ut. Vad innbär det? Räcker det med att stoppa in fingret o dra ut alternativt då "pilla" värmekabeln. Eller måste man skruva bort någonting...Och hur ser den här värmekabeln ut ?

Kan nÃ¥n hjälpa mig med en "utpillande av värmekabel for dummies" ? 
Jag bockade en liten ögla på en svetstråd och fiskade ut kabeln. Lätt som en plätt. Funkade utmärkt!
2st NIBE Fighter 2020-14, Elpanna NIBE EP 26, 500L Ackumulatortank. 400m2 + Loft 170m2. Luftkonvektorer & golvvärme

Utloggad JackDaniels

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Igenfruset avrinningshål på Nocria
« Svar #11 skrivet: 04 september 2007, 09:31:13 »
Hej

Jag som är helt nybörjare på det här med v-pump, (har dock en nocria sen april -07) undrar då om det här med "pilla" ut. Vad innbär det? Räcker det med att stoppa in fingret o dra ut alternativt då "pilla" värmekabeln. Eller måste man skruva bort någonting...Och hur ser den här värmekabeln ut ?

Kan nÃ¥n hjälpa mig med en "utpillande av värmekabel for dummies" ? 
Jag bockade en liten ögla på en svetstråd och fiskade ut kabeln. Lätt som en plätt. Funkade utmärkt!


Nu börjar det likna ngt. tackar.
Nocria 18. Radhus 145 kvm 1-1/2 plan i Östergötland. Massor av avstängda elradiatorer från -73

Utloggad Kaminen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Igenfruset avrinningshål på Nocria
« Svar #12 skrivet: 06 september 2007, 10:57:18 »
Tack för tipset Northkingen ska fixa de pÃ¥ min nocria oxÃ¥ innan vintern.  Thumbsup
Parhus i Luleå 2*70kvm +60kvm källare
värmepump entreplan Nocria 14 sen aug-07
+ en kökskamin viking30
källare direktel övreplan direktel
Energiförbrukning 2006, 35500kwh
Energifrörbrukning 0703-0803 17500kwh +1,5m3 ved

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Igenfruset avrinningshål på Nocria
« Svar #13 skrivet: 07 september 2007, 11:08:34 »
Tack för tipset Northkingen ska fixa de pÃ¥ min nocria oxÃ¥ innan vintern.  Thumbsup


Var så lite så.... :)

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!