Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högtryck löst - varje gÃ¥ng VV blir tom  (läst 5491 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Österby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Högtryck löst - varje gång VV blir tom
« skrivet: 29 januari 2017, 16:03:52 »
Halloj gurus,

Jag har en Thermia Diplomat Optimum DUO G3 17kw som trilskas varje gång det blir slut/lite vatten i varmvattentanken, den utlöser då "högtryck löst" och stänger ned sig (tror jag). Jag blir av med felet genom att starta om pumpen i menyn. Det händer aldrig om det är fullt eller halvfullt med VV, utan endast när det blir tomt eller lite kvar. Felet uppstår om jag tappar upp ett bad eller om 3 pers duschar efter varandra. Trodde först det hänge ihop med utetemp, men nu beter det sig så även när det inte är minus ute. Det är alltså ganska lätt för mig att framkalla felet.

Kollar vattenmängd/tryck i systemet nästan dagligen, och den ligger alltid jämnt och fint där den ska (enligt mätare). Luftat och luftar alla element då och då. Samtliga termostater står på fullt.

Nån som har nån ide om vad som är fel?

Tack på förhand,
Österby

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Högtryck löst - varje gång VV blir tom
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2017, 16:11:55 »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Österby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högtryck löst - varje gång VV blir tom
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2017, 16:19:34 »
Du förutsätter att jag fattar saker som jag egentligen inte gör, så nä, den hjälpte mig inte alls... :) Skämt å sido, det blir för varmt i kompressorn/den kan inte göra av med värme? Är det budskapet?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Högtryck löst - varje gång VV blir tom
« Svar #3 skrivet: 29 januari 2017, 16:48:08 »
Jag är inte guru men tänkte att det är samma problem där som du beskriver? När du säger att vattnet tar slut så menar du väl att det tagit slut på värmen i "varmvattnet"..?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Högtryck löst - varje gång VV blir tom
« Svar #4 skrivet: 29 januari 2017, 18:18:51 »
Kan det vara luft i tws slingan? Hur får du värme på vv efter larmet? Bara startar om bvp?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Österby

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högtryck löst - varje gång VV blir tom
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2017, 18:33:59 »
Ja just så, slut på varmvatten men inte på vatten... :) Fast egentligen så hinner det aldrig ta helt slut på varmvatten, iaf inte så jag känner det om jag duschar eller så. Men indikatorn på menyn på bvp visar tom vv-tank.

Så fort jag startar om pumpen så börjar den värma vv igen. Ibland hör jag hur den stänger ned sig när "högtryck löst" slår till, det liksom knäpper/bubblar till/surrar från elementen ibland. Då går jag ner och starta om den och så är den igång till nästa gång jag tömmer tanken.

Om det vore ett värmeproblem så borde den lösa ut "högtryck löst" igen så fort jag startat om pumpen väl? Ibland är jag som sagt väldigt snabb på att starta om den så den kan inte ha kylts så mkt tänker jag.





Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Högtryck löst - varje gång VV blir tom
« Svar #6 skrivet: 02 februari 2017, 03:58:54 »
Om det bubblar så har du nog luft och är rätt vanligt att man får HP-larm om du har luft i slingan.Testa att lufta på säkerhetsventilen några gånger när den gör varmvatten.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Österbyösterby

  • Gäst
Österbyösterby
SV: Högtryck löst - varje gång VV blir tom
« Svar #7 skrivet: 04 februari 2017, 16:21:30 »
Har fått driftpressostaten utbytt, den löste inte ut vid 40bar som den ska utan vid 43bar, vilket är samma som högtryckspressostaten. Testkör nån vecka och håller tummarna.

Österby

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!