Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värma Pool med Bergvärme  (läst 3853 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nouvolare

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värma Pool med Bergvärme
« skrivet: 03 februari 2017, 08:56:34 »
Har en bergvärmepump som jag avser att värma upp min pool med. Den är lite till åren kommen, men den får gå så länge den går tills
dess det är dags att byta ut den pga haveri osv.
Har en beskrivning från poolvärmeväxlarens leverantör som är just för min pump:
http://www.nibeonline.com/pdf/M10119-3.pdf

Min fråga är denna: När termostaten säger att det ska produceras värme till poolen så drar några reläer en förbikoppling till pumpens tempsensorer. Dessa
ser då typ 15 minus och börjar göra värme. Bra så långt. Men när termostaten i poolen säger att nu räcker det så kopplas motstånden ur och värmebehovet
slutar. Min tanke är då vad som händer om det stoppas samtidigt som pumpen laddat upp temp i sig och min poolpumpstimer stänger av cirkulationen av poolvattnet?
Kan bergvärmepumpen skadas eller överhettas då den inte kan göra sig av med den uppbyggda värmen? Eller klarar den av det?
Har annars funderingar på att lägga en fördröjning på värmepumpsidans cirkulationspump och poolvattnets cirkulationspump...

Eftersom det verkar vara en beprövad lösning så kankse det inte är något problem, men jag vill ändå kolla med alla kloka här inne...


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värma Pool med Bergvärme
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2017, 19:16:24 »
Hej!
Enligt denna inkoppling så måste värmepumpen stå i höst/vår läget för att den ska kunna värma polen, dvs interna cirkpumpen ska gå kontinuerligt.
Jag ser då ingen risk att nått blir överhettat, det som händer är att det uppvärmda vattnet mellan värmepump och växelventil/T-koppling till polvärmeväxlaren körs ut i husets värmesystem.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Cazzua

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värma Pool med Bergvärme
« Svar #2 skrivet: 06 maj 2017, 12:32:02 »
Jag hade samma frågeställningar som du har jag fick hjälp av energpartner tror ja dom hette. Här är deras sida Raderad länk.

Länk raderad p.g.a. misstänkt smygreklam/ Admin
« Senast ändrad: 08 maj 2017, 07:21:49 av Rickard »

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värma Pool med Bergvärme
« Svar #3 skrivet: 07 maj 2017, 20:16:56 »
Det är som Carl n säger överskottet går ut i elementen.
Kör samma princip med min nibe
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värma Pool med Bergvärme
« Svar #4 skrivet: 08 maj 2017, 07:02:47 »
Jag har byggt en egen lösning som liknar den som Nibe rekommenderar, men jag har en förregling som gör att poolvärmningen inte är aktiv om poolens cirkpump står still.
För att "låg utetemp och låg framledning" skall kunna simuleras vara låga så måste alltså poolcirkulationspumpen vara igång.

Detaljerna 8, 33, 3 och 31 i elschemat som  matas med 230 V gÃ¥r alltsÃ¥ över en potentialfri kontakt pÃ¥ den kontaktor som drar poolens cirkulationspump.
Om cirkpumpen för poolen står still så fungerar inget av det som styr poolvärmen.

Rent praktiskt kan man ersätta "Tryckknappen", "8" i schemat, med den potentialfria kontakten på poolcirkulationspumpens kontaktor/relä.
« Senast ändrad: 08 maj 2017, 07:11:06 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Värma Pool med Bergvärme
« Svar #5 skrivet: 11 maj 2017, 21:52:45 »
Jag har gjort en variant av Rickards lösning. Jag har satt en tryckgivare på "inkommande" poolvatten (före värmeväxlaren). Om trycket är lågt så bryts poolvärmningen. På detta sätt kommer poolvärmningen även att kopplas bort om någon drar ur kontakten till cirkulationspumpen, någon slang lossnar eller vid backspolning.

Min Nibe 1235 har ett lite mer avancerat reglersystem för poolvärmen så det som i praktiken händer om trycket försvinner är att temperaturgivaren till poolen byts mot en fejkad givare på 40 grader. Resten sköter sedan VP själv.
« Senast ändrad: 12 maj 2017, 09:29:10 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!