Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Behöver hjälp snabbt - uppskattas enormt!!!  (läst 1397 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad niclas_a

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Behöver hjälp snabbt - uppskattas enormt!!!
« skrivet: 29 november 2020, 11:15:21 »
Hej,

Behöver snabbt köpråd av alla er experter här inne. Kan själv absolut INGENTING om luftvärmepumpar men har fått en order från frugan att hon prompt ska ha en svart och maxbudget ca. 15’ innan installation!

Installatören kommer nästa måndag så måste beställa idag eller senast imorgon. Tänkte kolla ifall någon kan hjälpa mig med köpråd från någon av Mitsubishis ”designmodeller”?

Suterräng radhus med ca. 60m2 övervåning med öppen planlösning och gillestuga på ca. 25m2. Tanken är att sätta den i trappan som träffar både övervåning och källare, grannhusen har sin där. Vi har lite kompletterings El-element också. Ingen braskamin finns i huset etc. Bor i södra Sverige, Småland.


* Mitsubishi EF25/EF35
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/mitsubishi-electric/ef25vg

https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/mitsubishi-electric/ef35-vg


* Mitsubishi HERO LN25/LN35
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/mitsubishi-electric/hero-ln-25

https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/mitsubishi-electric/hero-ln-35


Kan ju ingenting om teknisk data på luftvärmepumpar - det jag har kunnat läsa mig till är att EF serien börjar bli ett gäng år gammal men såklart vill man komma undan så billigt som möjligt :)

Skulle någon kunna hjälpa mig? Vore så GALET TACKSAM!!!

Tack på förhand!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Behöver hjälp snabbt - uppskattas enormt!!!
« Svar #1 skrivet: 29 november 2020, 11:30:23 »
Då tror jag på Hero LN25 som har dubbelriktat luftflöde som passar om den ska sitta i en trappa.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad niclas_a

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver hjälp snabbt - uppskattas enormt!!!
« Svar #2 skrivet: 29 november 2020, 12:12:17 »
Då tror jag på Hero LN25 som har dubbelriktat luftflöde som passar om den ska sitta i en trappa.

Tack för svar.
Men utöver det dubbelriktade luftflödet tror du inte det är någon större skillnad så sätt på maskinerna utöver att hero har lite ny teknik etc? :)

Utloggad Thomas S

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver hjälp snabbt - uppskattas enormt!!!
« Svar #3 skrivet: 29 november 2020, 21:15:36 »
Brukar vara svårt att "trycka" ner värme i källaren?
Därför har jag numera en pump på "övre" respektive nedre "plan".
När jag var nybliven villaägare installerades en pump "mellan" våningarna men det blev aldrig riktigt bra.
Värme stiger ju som bekant men be inte om en vetenskaplig förklaring för guds skull!  :)

Detta var väl ingen hjälp kanske men ett tips i alla fall!  Sc:,h wave
« Senast ändrad: 29 november 2020, 21:22:07 av Thomas S »
__________
Mvh Thomas

ca 150 kvm (suterräng, i Kungälv/Kode) med inredd källare
Daikin Caldo X25 (övre plan) & Mitsubishi KJ25 (källarplan)

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver hjälp snabbt - uppskattas enormt!!!
« Svar #4 skrivet: 30 november 2020, 18:09:51 »
heron är en betydligt bättre och robustare maskin

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 445
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!