Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Fighter 640p  (läst 1934 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JonasiSodraSkane

  • Gäst
JonasiSodraSkane
Nibe Fighter 640p
« skrivet: 19 september 2022, 20:48:03 »
Hej,

Har en 12 år gammal Nibe Fighter 640p som strulat från och till. Har bland annat bytt kretskort en gång och har haft vattenläckage som kostat mig 300 kubik..

Denna gången är det regleringen av värme som helt verkar ballat ur. Har fått stänga av termostater i samtliga rum för att ens kunna vistas där inne. Har fungerat bra fram tills för 2 veckor sedan. Har provat med värmeförskjutning och reglering av värmekurvor enligt instruktion men inget fungerar. Kompressorn går igång och framledning av vattentemp skiftar mellan 40-55 grader även om vi inte använder varmt vatten. Stänger numera av VPn då solen än så länge värmer upp huset tillräckligt.

Har läst något om växelventil och att den kan behövas bytas men är inte så kunnig inom området. Någon som har något tips eller rekommendation förutom att ringa hit en servicetekniker?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: Nibe Fighter 640p
« Svar #1 skrivet: 20 september 2022, 00:10:37 »
Kolla om alla temperaturvärden är stabila och inom förväntat intervall.
Skriv gärna ner dem här om du är osäker, men du får avgöra om de är stabila.

T ex, svajar utetempen 10 grader eller innetempen liknande så kan det bli som du beskriver pga begynnat givarfel eller anslutning som börjat glappa.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

JonasiSodraSkane

  • Gäst
JonasiSodraSkane
SV: Nibe Fighter 640p
« Svar #2 skrivet: 20 september 2022, 17:31:14 »
Hej,

Hade stängt av VP under natten men slog på den 06.00.
Här kommer värden vid olika tider på dygnet. Kompressorn har varit igång vid samtliga avläsningar men även när jag gått förbi under dagen då jag jobbat hemifrån. Med största sannolikhet har varit igång konstant.


Klockan 07.00
Panntemperatur: 43
Framledningstemperatur: 42
Utetemperatur: 10

Klockan 11.00
Panntemperatur: 48
Framledningstemperatur: 47
Utetemperatur: 18

Klockan 17.00
Panntemperatur: 50
Framledningstemperatur: 50
Utetemperatur: 17

Jag har nu stängt av åbäket då elen inte är som billigast just nu.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: Nibe Fighter 640p
« Svar #3 skrivet: 20 september 2022, 19:41:37 »
Den verkar helt klart tömma allt den kan ut i tanken, men är växelventilen halvvägs fast eller liknande så får man både vatten och värme.

Inte helt säker på var den framledningsgivaren sitter, antagligen före växelventilen.

Jag vill se värde kanal 08 och kanal 10. Det var fint arrangerar sist, men ruinera dig inte.
Kan vara intressant om du känner så långt bort från utgångarna det går från växelventilen, för att avgöra efter en kallstart om det kommer värme mer eller mindre direkt ur båda ändarna?

Edit, Du kan titta på ställdonet, är det max åt ena eller andra hållet? Om du tar av ställdonet, ser allt helt ut?
Går axeln röra relativt lätt med lite kraft? (Hade det gått vrida med skruvmejsel så är det ett bra mått på vad som är för trögt, föreställ dig den kraften medan du vrider axeln med en liten skiftnyckel).
« Senast ändrad: 20 september 2022, 19:46:23 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

JonasiSodraSkane

  • Gäst
JonasiSodraSkane
SV: Nibe Fighter 640p
« Svar #4 skrivet: 20 september 2022, 20:09:56 »
Kanal 10, beräknad framledningstemperatur var följande;

07.00: 25
11.00: 18
17.00: 17

Ska kolla varmvattentemperaturen

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: Nibe Fighter 640p
« Svar #5 skrivet: 20 september 2022, 20:21:37 »
Ser ut som utegivare och värmekurva gör vad det ska i alla fall, lite lågt ställt värme kanske.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

JonasiSodraSkane

  • Gäst
JonasiSodraSkane
SV: Nibe Fighter 640p
« Svar #6 skrivet: 20 september 2022, 20:39:41 »
Den låga värmen beror på vår höga temperatur i huset 25+ grader. Vi har dessutom stora fönsterpartier i söder som fångar in en hel del sol.

Har kollat båda ändar av växelventilen så långt bort det går och båda är lika varma. Ställdonen på nedanvåningen går väldigt enkelt att skruva på med handen. Har inte möjlighet att kolla ställdonen på ovanvåningen än, måste rensa i garderoben för att komma till.
Det jag märkte på ena sektionen på ställdonen nere är att toppen på sektion 2 är förhöjd, lite oklart vad det innebär men sektion 2 är vårt grovkök och ska jag vara ärlig har jag nog aldrig känt tillstymmelse till golvvärme i det rummet. Något som felar kanske, se bild på länken under

https://www.dropbox.com/s/vmdp8mwmm9td95g/IMG_0153.jpeg?dl=0?


Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: Nibe Fighter 640p
« Svar #7 skrivet: 20 september 2022, 21:05:16 »
Nejnej, inte de ställdonen, finns ett ställdonen inuti pumpen som växlar mellan ledningen till tankslingan för varmvatten eller uppvärmning mot dina golvvärmefördelare.

Krångel med golvvärmen föreslår jag lägga åt sidan en stund tills det nya problemet är löst.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad JonasiSodraSkane

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 640p
« Svar #8 skrivet: 21 september 2022, 06:45:40 »
Som jag tolkar schemat så ska ställdonet du syftar på sitta vid växelventilen, men där finns inget. Se bifogad bild
De enda ställdon jag hittar är markerade på bilden under. Se bifogad bild

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3574
  • Karma +2/-0
SV: Nibe Fighter 640p
« Svar #9 skrivet: 21 september 2022, 13:47:24 »
Växelventilen är mässingshuset, ställdonet är den grå lådan som sitter på mässingshuset. I alla fall så jag kallar det.

Hur som, den växelventilen är känd för att kärva. Det sitter en fyrkantig knapp på undersidan eller översidan på baksidan om ställdonet, tryck in den och vrid loss donet moturs. Sen kan du trycka på in ventilaxeln för att se om det fjädrar tillbaka fint. Ofta kärvar dem.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad JonasiSodraSkane

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 640p
« Svar #10 skrivet: 21 september 2022, 14:50:27 »
Den röda är expansionskärlet, den gråa boxen är växelventilen enligt manualen som ligger här hemma.

Hursomhelst, jag har lyft av växelventilen och ser en fjäder på axeln som det ska till en hel del kraft för att trycka in när jag lägger tryck på fjädern. Har svårt att se att växelventilen rubbar fjädern utan problem. Det finns även en vit knapp (ej samma knapp som trycks in för att lossa växelventilen) vars funktion ser ut att göra det möjligt att man manuellt ska kunna trycka fjädern in på axeln. Lyckas inte trycka till den utan endast dra den tillbaka mot mig, se bilder.


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 640p
« Svar #11 skrivet: 21 september 2022, 15:28:45 »
Kanske dags att byta ventilinsatsen? Den har tyvärr stigit en hel del i pris på sistone: https://jsenergi.com/vaxelventilsats-nibe-624888-honeywell-med-verktyg.html
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad JonasiSodraSkane

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 640p
« Svar #12 skrivet: 21 september 2022, 17:16:36 »
Tack för hjälpen!  tummenupp
Vad tror du sannolikheten är att det löser problemet - tänker mest om det är värt att köpa en sådan och fixa det själv, alternativt ta ut en servicetekniker?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9640
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe Fighter 640p
« Svar #13 skrivet: 21 september 2022, 19:19:55 »
Det är allmänt ett ganska vanligt fel med kärvande växelventil men om det faktiskt hjälper hos dig i ditt fall kan jag inte svara på, särskilt inte härifrån. Prova tryck på fjädern och stiftet när ställdonet inte sitter på plats. Borde ge en känsla för om det kärvar eller ej.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad JonasiSodraSkane

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 640p
« Svar #14 skrivet: 21 september 2022, 20:05:27 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!