Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vaillant  (läst 1357 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Citabria

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vaillant
« skrivet: 17 september 2022, 15:08:39 »
Jag kom till detta forum genom ett finskt forum. Jag vill installera en värmepump (luft/vatten) i norra Finland. Jag har redan tittat på ett antal märken, men jag tycker att Nibe är för dyrt och deras support har redan svarat väldigt dåligt på mina frågor två gånger. Jag tänkte också på Zubodan, men de verkar inte sälja monoblock så jag skulle behöva en certifierad installatör för kylvätskan för det också. Installationen är i Inari och det finns inte många (bra) installatörer här.

Det var så jag hamnade på Vaillant. Tydligen är detta märke inte särskilt vanligt i Finland. Fast jag ser dem väldigt ofta i Centraleuropa och de har ett gott rykte där.

Är det någon som har erfarenhet av detta ovanför polcirkeln? Deras COP är mycket bra och de skulle fortsätta arbeta till -20 (så de flesta märken nuförtiden). Men jag vill inte förlita mig på marknadsföring och försäljningsargument. Att tina upplevelser är det som intresserar mig. Faktiska resultatdiagram. ...

Alla råd är välkomna.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vaillant
« Svar #1 skrivet: 17 september 2022, 15:43:27 »
Bor man där vintrarna kan vara väldigt kalla så finns det främst två märken av luftvattenvärmepump att välja på vad jag vet. Daikin och NIBE. Daikin Altherma TopGrade klarar sig ner till -28°C och 65°C från kompressorn om effekten räcker till. NIBE S2125/F2120 klarar sig ner till -25°C med 63°C från kompressorn om effekten räcker till. Satsa på ett fabrikat där det finns en servicefirma på rimligt avstånd. Kan du inte få service om det blir problem med värmepumpen är den ingenting värd.
« Senast ändrad: 17 september 2022, 16:50:41 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Citabria

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vaillant
« Svar #2 skrivet: 17 september 2022, 16:44:17 »
Det finns per definition ingen tjänst här. Tjänsten startar 300 km (Rovaniemi) härifrån och den mer pålitliga tjänsten först efter 600 km (Uleåborg). När jag kör runt här och tittar på installationen av installatörerna vet jag en sak med säkerhet, de kommer inte för att göra installationer åt mig.

Jag har letat efter en bra pump ett tag nu. Och till en början tror du också att modellerna -25 och -28 är vad du behöver. Men när jag tittar mer och mer på det märker man att det här börjar likna marknadsföring. Nibes pris är extremt högt. Det var någon i Finland som kallade dem värmepumparnas "Apple". Jag tror inte att han har fel.

Jag har bett dem flera gånger om hjälp med produktval och de svaren var faktiskt mer som "låt oss vara ifred". Jag lät göra en värmeförluststudie för det huset och ingenjören sa (utan att veta min åsikt) att även om huset är byggt i ett väldigt extremt klimat så är skillnaderna mellan säg den billigare Nibe AMS eller S2125 nästan försumbara, speciellt om man tar hänsyn till prisskillnaden.

Hans förklaring var att även om designtemperaturen i Sodankylä-zonen är den kallaste i Finland, har dessa dagar extremt kortlivade extremer. Och i dessa ögonblick kan alla pumpar, inklusive Nibe, helt enkelt inte få ut den ur luften längre. Det är naturlagarna.

Jag är öppen för åsikter som lär mig något annat. Det är inte mitt syfte att föra en kontroversiell diskussion, men jag är mycket kritisk mot Nibe eftersom min erfarenhet av deras stöd och det jag har läst om det lär ut något annat än vad som står i deras broschyrer. Dessutom är de väldigt slutna i sin tjänst och det är något jag helst inte vill ha, med vetskapen om att den pålitliga servicen inte går att hitta på torget.

Utloggad Citabria

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vaillant
« Svar #3 skrivet: 17 september 2022, 16:50:46 »
Värmeförluststudie bifogas.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!