Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ersätta fjärrvärme med L/L ?  (läst 8982 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rogerp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Ersätta fjärrvärme med L/L ?
« skrivet: 18 oktober 2017, 14:48:12 »
Hej,
bor i Väster ås inkopplad på fjärrvärme, men vill ha en billigare värmelösning...
Huset byggt 36, 2 plan plus källare, ca 90 m2 per plan, vattenradiatorer och en hyfsad öppen planlösning, förbrukning 30 000 kwh/Ã¥r  :'(

Att borra kosta väl min 150' men ger väl mer besparing, men när börjar man gå plus på investeringen, efter 10 år ?
Luft/vatten-pump eller L/L-pump känns som den snabba metoden från Fjärrvärme-tyranneriet ;)

Förra huset var radhus med el-radisar och där installerade vi L/L-pump Panasonic och upplevde att inneklimatet blev bättre tex. golvet blev varmare, därav kärleken till L/L-pump :)

Vad rekommenderar ni och har ni tips på bra leverantörer/installatörer i Västerås så var inte blyga!

//Roger

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ersätta fjärrvärme med L/L ?
« Svar #1 skrivet: 18 oktober 2017, 14:51:15 »
Kanske en avfuktare i källaren (torkar och värmer samtidigt) och så en värmepump på varje plan ovan mark.
Daikin, Panasonic och Mitsubishi Electric talas det mycket om just nu, R32 är ett mer framtidssäkert/miljövänligt käldmedium dessutom, på sikt kan det vara smart att välja en sådan värmepump idag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rogerp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ersätta fjärrvärme med L/L ?
« Svar #2 skrivet: 19 oktober 2017, 19:42:22 »
Avfuktare Woods finns redan i källaren och en Solluftfångare som återcirkulerar inneluften finns också tummenupp

Jag ska försöka få tag i eller rita upp hur planlösningen är för huset

//Roger

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9624
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ersätta fjärrvärme med L/L ?
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2017, 09:33:25 »
VästerÃ¥s har ju ett ganska bra pris pÃ¥ fjärrvärmen i jämförelse sÃ¥ lönsamheten med värmepump blir inte lika stor, dvs det är längre Ã¥terbetalningstid. För bergvärme är det säkert en god gissning att det tar närmare 10 Ã¥r. Blir ju en lägre investering med luftluftvärmepumpar men frÃ¥gan är hur stor del av huset de skulle klara av att värma? Och fjärrvärmen inkl dess fasta avgift kommer man inte ifrÃ¥n i det alternativet. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Ersätta fjärrvärme med L/L ?
« Svar #4 skrivet: 27 oktober 2017, 23:05:00 »
Ska göra samma uppgradering på en fastighet. Där betalar man en fast effektavgift som baseras på hur mycket energi man gör av med på hela året. Så den fasta avgiften sjunker även den. Sedan finns dock en avgift för varje lägenhet som inte påverkas, fast det gäller inte i TS fall om det handlar om villa. Till 2018 görs avtalet om så det större delen av året kostar 26 öre kWh men betydligt högre vintermånaderna. Detta gör det nästan inte lönt att konvertera varmvattnet.

Kolla upp avtal för att göra en kalkyl. Men det lönar sig mer eller mindre oavsett.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ersätta fjärrvärme med L/L ?
« Svar #5 skrivet: 29 oktober 2017, 15:36:21 »
Klarar ni att värma båda våningarna med bara en pump finns det massor av pengar att spara, flera tusen per år. Ni kanske måste ha lite för hög värme ibland på nedre plan för att det ska vara tillräckligt varmt på övervåningen, men det får man leva med. En Fh35 har betalat sig själv inom 5 år garanterat, kanske tom inom 3 år.
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

Utloggad Bozton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ersätta fjärrvärme med L/L ?
« Svar #6 skrivet: 02 november 2017, 01:50:21 »
Skrev detta svar i en tråd men tyckte det passade din fråga.
Vårt hus är i samma storlek som ditt med ca 90-100mm / våningsplan. Källare "rå". Tegel och siporex i väggar. 100mm gammal vit glasfiber på vinden. Troligen spån i snedtak och betongbjälklag i alla våningsplan.
FV förbrukning utan pump. 31-26MW som lägst. Ren hushållsel 6MV.
Beräkat i år med L/L pump 15-16MW fjärrvärme + 4MW ökning på elen.

Bra / dåligt? = kunde önskat mer men planlösningen är inte optimal.
+ för att vi har varmare i huset och varmare golv
+ för lägre totalkostnad
+ för låg investeringskostnad


Orginal inlägg från mig i en Daikin-tråd:

Fick en Caldo X35 installerad för ett Ã¥r sen. En grym pump som verkligen imponerar. Monterad av en lokal installatör. Snyggt och ordentligt. 

Har 160m2 beräknad boyta men egentligen ca 95m2 / vÃ¥ningsplan. Kör den pÃ¥ 23 grader och fläkthastiget 3. Monterad i en liten hakl.  PÃ¥ intet sätt optimalt. Huset förbrukaförvrukade innan ca 28 MW fjärrvärme. Idag ligger vi pÃ¥ ca 15MW. Pumpen drar ca 4Mw extra el och vi har varmare golv.

Daikin är bra prylar

Utloggad Rogerp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ersätta fjärrvärme med L/L ?
« Svar #7 skrivet: 09 november 2017, 12:33:40 »
Hej,
nu har jag ritat upp en planritning så ni ser mitt problem ;)
Den stora frågan är om jag kan klara mig på en L/L modell större om jag sätter den ovan ytterdörr i entrén.
Finns det en L/L som klara att blåsa rakt fram (till bottenvåningen) samt att blåsa snett uppåt så värmen kommer tillgodo även på övervåningen? dontknow
Förslag på L/L-pump mottages gärna tummenupp
Fjärrvärmen kommer vi inte ifrån helt då vi har varmvattnet därifrån så den tänkte jag ha som sekundärkälla om det blir för kallt.

Tänker jag helt fel, så tala gärna om det.

/Roger

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9624
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ersätta fjärrvärme med L/L ?
« Svar #8 skrivet: 09 november 2017, 13:32:18 »
Hej! Eftersom huset är frÃ¥n -36 antar jag att det är ganska smal trappa upp och den är byggt som sluten med hela väggar. Tveksamt dÃ¥ om det kommer upp tillräckligt med värme till övervÃ¥ningen. Testa t.ex. genom att köpa 1-2 st billig byggfläkt och ställ i entrén och stäng av radiatorerna i allrummet och mittenrummet pÃ¥ övervÃ¥ningen när det är kallare väder ute under ett par dygn. Dörrarna till sovrummen kan hÃ¥llas stängda.   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ersätta fjärrvärme med L/L ?
« Svar #9 skrivet: 10 november 2017, 07:12:36 »
Det finns ingen möjlighet att riva väggen mellan trappen och den gigantiska hallen där nere? det borde öka på luftflödet upp till övervåningen.
Då skulle du eventuellt också kunna sätta innerdelen i trappen, så pass högt upp att luften åkte ned i hallen om luftriktarna är vinklade nedåt, och mer upp mot vinden om du vinklar dem rakt ut.
Jag tror du skulle kunna få till en skaplig funktion även enligt din plan, placerad ovanför ytterdörren.
Men rent allmänt har ni ju en perfekt planlösning för två pumpar, eller en pump med två innerdelar.
Hallen i mitten både uppe och nere ansluter ju direkt till alla rum i huset så värmen borde bli jämn och fin så länge dörrarna står öppna.

Det är inte ofta jag rekommenderar två innerdelar, men just ert hus tror jag skulle kunna värmas effektiv med en sån värmepump då huset i sig inte är gigantiskt stort.

Med två separata värmepumpar borde ni klarar er i princip med den värme som värmepumparna ger, hela året.

Det här med investeringar och payoff-tid är intressant, du sparar alldeles säkert mer på att bara sätta in en värmepump nere, men vad är viktigare, att det fungerar bra hela året, och att ni har en bra komfort i hela huset, eller att ni tjänar in investeringen så fort som möjligt. Kort ROI (return on investment)?
« Senast ändrad: 10 november 2017, 07:16:50 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rogerp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ersätta fjärrvärme med L/L ?
« Svar #10 skrivet: 10 november 2017, 20:24:29 »
Hej
Tack för alla inlägg och erfarenhet, mycket uppskattat !
Trapphuset är en senare tillbyggnad gjort på glada åttiotalet ^-^
Trappen är öppen och skiljevägg en väldigt luftig spalje c-c mått 30 cm mellan spjälorna.

Min tanke var först att sätta in en större pump typ FH50 då den har 2 "blad" som kan riktas upp och ner, är lite osäker om den klarar hela huset fullt ut...
Sen som ni skriver, det är självklart viktigast att ha bra klimat i hela huset inte bara på undervåningen..

Ska man ta 2 lika pumpar eller en större på nedervåningen och en mindre uppe ?
Kom gärna med förslag på märke och fabrikat, lätt att man snöar in på ett märke när man inte kan/vet något om andra märken...

//Roger


Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ersätta fjärrvärme med L/L ?
« Svar #11 skrivet: 10 november 2017, 20:53:50 »
FH50 är väl kanske inte det jag skulle föreslå, ska man utnyttja effekten så behöver man ha hög fläkthastighet och det blåser då lite väl mycket!

FH35VEHZ är mycket maskin för pengarna och är ett förslag där nere.
Finns ekonomin så är ett alternativ att montera en lite billigare SF35VEH uppe som komplement och att använda för kyla sommartid då sovrummen är där.

En mitsubishi duomodell för 2 innerdelar blir nog dyrare och ger lite mindre effekt.

Kommer säkert fler förslag att jämföra med, beror lite vilka återförsäljare som finns i din närhet.
Om innerdelarna får plats i höjd och bredd måste man självklart kolla.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Bozton

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ersätta fjärrvärme med L/L ?
« Svar #12 skrivet: 13 november 2017, 00:54:32 »
Vi har som ni trappan precis intill ytterdörren.
Ovanför ytterdörren sitter vår Daikin Caldo X35.

Previs som ni har vi inte den mest öppna planlösningen.
Hallen, dvs där pumpen sitter är något flr liten.

Vi har sovrummen på ovanvåningen och jag antar att ni med har det. Vi har med fjärrvärme och har inte haft som mål att sluta med det. Värme stiger uppåt och når rummen på ovanvåningen när dörrarna är öppna. Toaletterna får man "stödköra" med fjärrvärme, så även tonårsbarnens rum då dörrarna ofta är stängda.

Frågan du måste ställa dig är - vad vill Du uppnå?
-Vårt mål var Varmare golv och lite lägre driftskostnad.

Sks du precis som vi ha kvar fjärrvärnen så känns det ju inte helt vettigt att skaffa två Luft/Luft och lägga 40' kr på det.
-Då kan du ju lika gärna lägga det dubbla på en Luft/Vatten. Få en rejäl besparing och slippa abbkostnad/service mm som läggs utöver fjärrvärmens förbrukningskostnad.

De månader du kommer spara pengar genom att sätta in en Luft/Luft är Okt-April.
För oss har fjärrvärmeförbrukningen sjunkit till 1/3 och elförbrukningen ökat med 4000kw
Dvs vi spar 10-11 Mw fjärrvärme till kpstnaden av 4Mw El.
Ingen vansinnig besparing men har ett skönare inomhusklimat och varnare golv.

Visst hade det varit härligt att kunna köra lite kyla på ovanvåningen någon timma innan man går och knyter sig om det är riktigt varmt en sommar dag....men jag överväger istället att dra på 25cm cellulosa lösull på vinden och få svalare på sommaten och spara ytterligare 2-3 Mw fjärrvärme.

-Lite så tänker jag. :-)

Hur stor förbrukning av fjärrvärme har du ?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Ersätta fjärrvärme med L/L ?
« Svar #13 skrivet: 13 november 2017, 07:59:52 »
Mitsubishi är sÃ¥ prispressade sÃ¥ 2st hamnar nog under 30',  dock beroende pÃ¥ eldragning.
Luft/vatten för ännu jämnare värme är dock Nice om budgeten orkar med det.
Kylfunktionen änvänds hos oss ganska mycket på övervåningen så den ska man inte underskatta om man nu gillar att sova när det är lite svalt vill säga.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad M3smeden

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ersätta fjärrvärme med L/L ?
« Svar #14 skrivet: 14 november 2017, 06:00:59 »
Tror ni klarar er långt med en pump, tex en FH35. Ni kanske måste stödköra med fjärrvärmen några veckor per år för perfekt klimat. Blir ändå en bra besparing. Jag klarar mig ner till ca -15 med EN FH25.
160kvm villa 1 1/2 plan med källare från 1960 i Norrbotten. 3-glas fönster.
Fjärrvärme (Danfoss ECL 110) och 2st Mitsubishi FH25 luftvärmepumpar, fjärrstyrs med Broadlink RM-PRO.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!