Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högtemp eller lÃ¥gtemp i kulvert?  (läst 2246 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thorsken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Högtemp eller lågtemp i kulvert?
« skrivet: 12 maj 2017, 05:49:47 »
Hej!

Jag håller på att projja för en vedpanna ihopsydd med Golvvärme. Pannan står 20m från huset där GV finns. Det är en pex-kulvert mellan husen.
Min fråga är om man skall köra hetvatten direkt från acktanken och ha shunten för GV-fördelaren efter kulverten?
Eller köra en shunt-automatik med trådburen sensor för framledningstemp efter kulverten så den parerar för värmeförlusterna? Jag har plats för båda alternativen.

Tack!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: Högtemp eller lågtemp i kulvert?
« Svar #1 skrivet: 12 maj 2017, 08:29:10 »
Kan du inte ha en slavtank i huset där du bereder vv ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Thorsken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högtemp eller lågtemp i kulvert?
« Svar #2 skrivet: 12 maj 2017, 09:10:14 »
Jag var otydlig. Jag har redan VV i huset. Även en komplett bergvärmeanläggning som matar huset idag. Det är mest en kul grej att få ihop boningshus och garage. Jag jobbar med styr och ska programmera kulventiler och Nibes mjuka ingångar så det ej krockar, mer om det senare.

Men frågan återstår, kör jag nedshuntat direkt från pannan eller har jag LK shunt direkt på GV-fördelaren och kör hetvatten i kulverten?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Högtemp eller lågtemp i kulvert?
« Svar #3 skrivet: 12 maj 2017, 09:14:02 »
För att få minst förluster så borde shunten sitta vid pannan och tempgivaren för den i andra änden av kulverten. Vilken temperatur klarar kulverten?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19109
  • Karma +15/-13
SV: Högtemp eller lågtemp i kulvert?
« Svar #4 skrivet: 12 maj 2017, 09:16:50 »
Lägre temp i kulverken bör vara att föredra  ger lägre förluster.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Thorsken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högtemp eller lågtemp i kulvert?
« Svar #5 skrivet: 12 maj 2017, 09:38:45 »
Kulverten klarar 90 grader. Så rent spontant borde det bli minst förluster att spärra framledningstemp innan kulvert? Sen låta rumsgivarna på GV sköta innetemperatur.

SÃ¥ slipper jag köra 60-70gradit vatten i marken. Eller har ni nÃ¥gon annan input?  tummenupp

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Högtemp eller lågtemp i kulvert?
« Svar #6 skrivet: 12 maj 2017, 09:43:29 »
större temperaturskillnader ger högre förluster.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Thorsken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högtemp eller lågtemp i kulvert?
« Svar #7 skrivet: 12 maj 2017, 12:50:01 »
Oki, så man kan generellt säga att ju högre framledningstemp desto mer förluster?
Mycket bra! 👍

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Högtemp eller lågtemp i kulvert?
« Svar #8 skrivet: 12 maj 2017, 13:19:43 »
Fast om man har shunten vid pannan måste man ju ha all cirkulation genom kulverten och därmed konstanta förluster. Om man sätter den där GV sitter behöver bara det som behövs för att få upp tempen gå genom och när shunten är stängd blir det inget flöde genom kulverten och heller inga förluster.

Nu är inte jag VVS:are, men vi gjorde så när vi kopplade ihop husen i Dalarna. VP sitter i stora stugan och kulverten matas från framledningen och shunt och CP till den sitter i lilla stugan. De satte en liten strypventil mellan framledning och retur i lilla stugan för att kunna ställa upp lite flöde för varmhållning. Vi har alltid haft den stängd.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Thorsken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högtemp eller lågtemp i kulvert?
« Svar #9 skrivet: 12 maj 2017, 18:53:28 »
Det lät ju oxÃ¥ logiskt! Men vad blir det slutgiltiga? Det är sÃ¥ fÃ¥ VVS:are som kan sÃ¥nt här, därför roligare att frÃ¥ga här  dontknow

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!