Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur ställer man in VP sÃ¥ kontrollpanelen fungerar bra som rumsgivare?  (läst 6154 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Picabo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har flyttat kontrollpanelen till vardagsrummet och provat inställning rumsgivare. Tyvärr får jag det inte att fungera tillfredställande. VP snålar med värme och det känns kallt inne. Är lite beroende av att ha ca 23 grader pga sjukdom. Tacksam för tips.
VPn är kopplad till 300 l tank med separat cirk.pump (wilos pico) och har delta över värmekretsen på ca 3 - 5 grader och 7 grader över vp:n.
Har vårdnaden om en Daikin bergvärmepump sedan 2015 med en ackumulatortank kopplad (2016).185 m aktivt borrhål. Huset byggt 1960 i blåbetong o tegel beläget på småländska höglandet.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Är det inte bara att ställa upp värmen lite om det inte blir varmt nog?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Picabo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har försökt men inte fått till det. Önskar det det hade varit lika lätt som shuntreglering som håller tempen inom 0,5 grader. Jag tycker att när man ställer den önskade temperaturen att den skall hållas med vissa mindre variationer.
Har vårdnaden om en Daikin bergvärmepump sedan 2015 med en ackumulatortank kopplad (2016).185 m aktivt borrhål. Huset byggt 1960 i blåbetong o tegel beläget på småländska höglandet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Du måste troligen ändra kurvan också.
Helst ska kurvan ställas in med rumsgivaren inaktiv, rumsgivaren styr inte värmen, den korrigerar då rumstemp avviker.
Grundjobbet är alltid att styra in rätt kurva först.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
Troligen är inte placering av rumstermostat i vardagsrummet representativ för hela huset. Med solinstrÃ¥lning, Tv, personer i rummet sÃ¥ drar termostaten ner framledningen och dÃ¥ fÃ¥r du kallare i övriga rum. Kanske centralt placerat i hallen utan nämnvärt direkt pÃ¥verkan av omgivningen skulle lösa dina problem? 
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Picabo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag kör på kurvan nu och den fungerar skapligt vid olika temperaturer men skulle önska att rumsgivaren kompenserade de största variationerna. Jag har fått för mig att vp inte bryr sig om kurvan när man kör på rumsgivare. Det vore ypperligt om tempen i vardagsrummet var bestämmande.
« Senast ändrad: 27 februari 2017, 15:33:19 av Picabo »
Har vårdnaden om en Daikin bergvärmepump sedan 2015 med en ackumulatortank kopplad (2016).185 m aktivt borrhål. Huset byggt 1960 i blåbetong o tegel beläget på småländska höglandet.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
Nu mäter rumstermostat temperaturen precis på den platsen där den är monterat. Resten av rummet kan kännas kallare för det, enligt dina upplevelser.
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Picabo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har placerat ut termometrar som är kalibrerade mot varann och har en ganska bra uppfattning hur temperaturen är i rummet. Kör man på rumsgivare slår pumpen av och går på tomgång och jag kan inte justera tempen så jag får den temperatur jag vill ha. Det är själva regleringen av rumsgivaren som jag inte får att fungera tillfredställande.
Har vårdnaden om en Daikin bergvärmepump sedan 2015 med en ackumulatortank kopplad (2016).185 m aktivt borrhål. Huset byggt 1960 i blåbetong o tegel beläget på småländska höglandet.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
Som Carl N skriver så ska det först fungera utan rumsgivaren så du är nöjd. Hur har du haft det innan med uppvärmningen?
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
Sen är det lite så att rumsgivare är kalibrerade för 21gr.
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Picabo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har försökt beskriva att vp kör på värmekurva idag och fungerar skapligt men att jag vill finjustera med rumsgivaren. Kurvan fungerar från 10 grader till -15 som är det kallaste vi haft i år. Det är stört omöjligt att höja tempen när inställningen är rumsgivare, så frågan kvarstår hur får man pumpen att fungera bra med rumsgivare?
Har vårdnaden om en Daikin bergvärmepump sedan 2015 med en ackumulatortank kopplad (2016).185 m aktivt borrhål. Huset byggt 1960 i blåbetong o tegel beläget på småländska höglandet.

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
Det är stört omöjligt att höja tempen när inställningen är rumsgivare?

Är det? Problem med MENY och plussa lite på framledningen. 3gr höjd framledning motsvarar ca 1gr höjd inne temp.
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Kleeman

  • Gäst
Kleeman
SV: Hur ställer man in VP så kontrollpanelen fungerar bra som rumsgivare?
« Svar #12 skrivet: 27 februari 2017, 17:00:22 »
Tyvärr tror jag inte att det går att köra mot rumsgivare på Daikin. För att få en stabil gång på maskinen och jämn inomhustemp. Så är det nog utegivare/värmekurva som gäller. Finns tyvärr mycket mer att önska vad gäller styr/regler på Daikin.
Om du kör mot rumsgivare sÃ¥ styr den blint mot den och klipper även cirkulationspump för värmesystemet. Det resulterar i att när rumstemp väl sjunkit och Vp tillÃ¥ts köras har radiatorerna/golvvärmen blivit nerkylt och Vp ligger efter och fÃ¥r gÃ¥ pÃ¥ max tills rumstemperatur Ã¥ter gÃ¥tt upp.  Inget vidare styr alternativ med andra ord.  Sen är det möjligt att dessa saker rättats till i mjukvaran i dagsläget. Men sÃ¥ sent som i höstas var jag i kontakt med deras support ang detta med rumsgivare. Svaret blev kör mot utegivare/värmekurva.
Sen en annan viktig parameter man skulle önska fanns är rumsgivarens pÃ¥verkan. Dvs hur mycket rumsgivaren tillÃ¥ts överstyra utegivare/värmekurvan.  Det har iafa de flesta andra större tillverkare. Och ett mÃ¥ste om man ska fÃ¥ en jämn temperatur inne med rumsgivare enligt mig.

Utloggad Picabo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
OK, det är väl bara att acceptera den bristen.
Tack för alla svar!
Det är väl bara Daikin som kan hjälpa mig eller installera en shunt med styrning. Shuntstyrning är väldigt enkelt och exakt, förstår inte varför tempregleringen skall vara så knölig när kompressorn går så bra.
Har vårdnaden om en Daikin bergvärmepump sedan 2015 med en ackumulatortank kopplad (2016).185 m aktivt borrhål. Huset byggt 1960 i blåbetong o tegel beläget på småländska höglandet.

Utloggad Bergvärme2016

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har själv den trÃ¥dbundna rumstermostaten (EKRTWA), alltsÃ¥ inte en extra kontrollpanel. Om jag fattat rätt sÃ¥ styrs VP´n  ALLTID av värmekurvan som ju är en funktion mellan yttertemperatur och framledningstemperatur. Den rumstermostat som jag har, har bara on/off-funktion. Däremot finns möjlighet att ställa temperaturintervallet (hysteresen) där Vp´n slÃ¥r AV resp. slÃ¥r PÃ…. Termostaten har (vad jag upplever) ingen pÃ¥verkan pÃ¥ värmekurvan eller framledningstemperaturen, den bara stannar /startar Vp´n. Är det nu som jag anser, sÃ¥ mÃ¥ste RÄTT värmekurva först provas fram och sedan fÃ¥r man parallellförskjuta kurvan om man vill höja eller sänka innertemperaturen, och i mitt fall mÃ¥ste detta göras "nere" vid Vp´n. Jag kan inte styra annat än av/pÃ¥ frÃ¥n den rumstermostat som jag har. Nu kan det vara pÃ¥ annat vis om man använder en kontrollpanel som rumstermostat  och detta pga att programvaran troligtvis ligger i kontrollpanelen. Jag fick byta kontrollpanel pga av att VV-tillverkningen lÃ¥ste rumsuppvärmningen och detta löstes med att byta kontrollpanel pÃ¥ Vp´n. Sedan vet jag inte hur det fungerar om man har en "extra kontrollpanel" som rumsgivare, men detta kanske Daikins support kan bringa klarhet i.
Hoppas att Daikin support bekräftar om detta är det som gäller, alternativt informerar om det finns andra sätt att styra Vp´n

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!