Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem vid installation av Zibro S-1332  (läst 5053 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jensf1

  • Gäst
Jensf1
Problem vid installation av Zibro S-1332
« skrivet: 17 augusti 2013, 23:45:15 »
Håller på att installera en Zibro S-1332 i sommarstugan och elanslutningen stämmer inte med manualen.
I manualen står det att man ska ansluta 4 kablar i anslutningsplinten på utedelen. Men den enda elkabel jag har (förutom stickproppen) är en tvåledad kabel från innerdelen med en liten snabbkoppling. Är det någon som vet vad detta är, saknas det något eller missar jag något?

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Problem vid installation av Zibro S-1332
« Svar #1 skrivet: 18 augusti 2013, 00:08:47 »
Hej!.. :)
Frågan har varit uppe förr här på forumet, se den här tråden: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=51010.0

Den 2-poliga kabeln är enbart till för "nordenanpassningen", d.v.s. en separat värmekabel i utedelen.
Du behöver alltså komplettera installationen med en 4-ledad elkabel.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Jensf1

  • Gäst
Jensf1
SV: Problem vid installation av Zibro S-1332
« Svar #2 skrivet: 18 augusti 2013, 08:30:08 »
Perfekt då förstår jag precis. Har läst manualen fram och tillbaka flera ggr nu utan att förstå det, så tycker att manualen var riktigt dålig.

En annan sak som är otydlig i manualen är om man måste fylla på något. Läste någon stans att denna "gör det själv" modell skulle vara förberedd med vätska i slangen och att man bara skulle trycka ihop den. Med det stämmer nog inte efter som det är skruvkopplingar och inget i slangen och så står det något otydligt om vacuumsugning. Vet ni hur jag ska göra med det?
Tack på förhand.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Problem vid installation av Zibro S-1332
« Svar #3 skrivet: 18 augusti 2013, 08:40:28 »
du verkar ha fått fel modell

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Tompa-mannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +1/-3
  • Markanläggare sedan 20+ Ã¥r
SV: Problem vid installation av Zibro S-1332
« Svar #4 skrivet: 18 augusti 2013, 09:45:35 »
Heter inte den modellen med förfyllda rör och snabbkopplingar SC-1332?
S-1332 måste vaccumsugas innan man öppnar kranarna på kompressorenheten och släpper fram gasen.
1-plans tegelvilla med källare från 70-talet. 200kvm uppvärmd yta. Nibe kombipanna med 1000L acc-tankar som eldas med 15kbm ved/år. Handöl kamin som mys/extra-värme kalla dagar. Nyligen köpt en Zibro S1332 LLVP för nyfikenhetens skull.

Jensf1

  • Gäst
Jensf1
SV: Problem vid installation av Zibro S-1332
« Svar #5 skrivet: 18 augusti 2013, 10:18:46 »
Tack för ditt svar!
Jag kollade inte modellbeteckningen så noga när jag köpte och fick QuickInstall papper för SC modellen i handen när jag köpte så jag trodde att det var så jag skulle göra.

Kan ni snälla förklara hur jag ska göra med vakumsugningen och behöver jag något verktyg för det? Det sitter två muttrar på varje anslutning på utedelen, är det någon av dessa som är kranen respektive till för vakumsugningen?

Än en gång STORT tack på förhand!

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Problem vid installation av Zibro S-1332
« Svar #6 skrivet: 18 augusti 2013, 10:22:13 »
Hur blir det med elkabel mellan inne - och utedel?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Jensf1

  • Gäst
Jensf1
SV: Problem vid installation av Zibro S-1332
« Svar #7 skrivet: 18 augusti 2013, 11:12:51 »
Hur blir det med elkabel mellan inne - och utedel?

Tråden som Volvo245GLT länkade till ovan sa allt om elen. Fick leta fram en kopplingsplint under kåpan på innerdelen. Och får köpa en fyrledad matningskabel som inte följde med. Blev också förvirrad av att kontakten till den tvåledade kabeln till frostvakten på utespelarna satt fastsatt långt inne under kåpan så jag fick skruva av plåtarna för att hitta den.

Utloggad Tompa-mannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +1/-3
  • Markanläggare sedan 20+ Ã¥r
SV: Problem vid installation av Zibro S-1332
« Svar #8 skrivet: 18 augusti 2013, 18:21:36 »
Du behöver en vaccumpump och en manometer. Själva tillvägagångsättet finns beskrivet på youtube i ett flertal filmer. Här är en där man på slutet får se hur en vaccumsugning går till. Jag gjorde detta, eller jag menar en kompis gjorde detta ;) , för mig och min granne för några år sedan när vi köpte oss varsin S-1332 och dom har fungerat klockrent sedan dess.
1-plans tegelvilla med källare från 70-talet. 200kvm uppvärmd yta. Nibe kombipanna med 1000L acc-tankar som eldas med 15kbm ved/år. Handöl kamin som mys/extra-värme kalla dagar. Nyligen köpt en Zibro S1332 LLVP för nyfikenhetens skull.

Jensf1

  • Gäst
Jensf1
SV: Problem vid installation av Zibro S-1332
« Svar #9 skrivet: 18 augusti 2013, 18:58:08 »
Tack för svaret.
Jag får nog leta rätt på en värmepumpsinstallatör i Borgholm som får komma och hjälpa mig med det. Billigaste vakumpumpen (som förmodligen inte är tillräckligt bra) kostar 1250 kr på Jula.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Problem vid installation av Zibro S-1332
« Svar #10 skrivet: 18 augusti 2013, 19:07:05 »
Om du har möjlighet att returnera maskinen, så är det oftast bättre att köpa maskin + installation.

Du får då troligen en bättre maskin....men framförallt så fungerar ev. garantireparationer bättre.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Tompa-mannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +1/-3
  • Markanläggare sedan 20+ Ã¥r
SV: Problem vid installation av Zibro S-1332
« Svar #11 skrivet: 18 augusti 2013, 20:36:51 »
Tack för svaret.
Jag får nog leta rätt på en värmepumpsinstallatör i Borgholm som får komma och hjälpa mig med det. Billigaste vakumpumpen (som förmodligen inte är tillräckligt bra) kostar 1250 kr på Jula.
Www.amexa.se säljer en likadan pump inklusive manometerstället för 1390kr. På deras hemsida finns även en instruktion för hur man går tillväga http://www.amexa.se/download.asp?folder=download/&file=Montering%20VP08.pdf
1-plans tegelvilla med källare från 70-talet. 200kvm uppvärmd yta. Nibe kombipanna med 1000L acc-tankar som eldas med 15kbm ved/år. Handöl kamin som mys/extra-värme kalla dagar. Nyligen köpt en Zibro S1332 LLVP för nyfikenhetens skull.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Problem vid installation av Zibro S-1332
« Svar #12 skrivet: 19 augusti 2013, 00:52:16 »
Kom ihåg att alla amexas priser är EXKLUSIVE moms
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Problem vid installation av Zibro S-1332
« Svar #13 skrivet: 19 augusti 2013, 06:36:37 »
Jag skulle ha försökt returnera den och bytt den mot en SC. Om försäljningsstället gav dig manualen till en sån så har ju dom klantat till det...
Annars håller jag med tidigare inlägg att det är bättre att köpa en pump med installation och garantier.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!