Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bör man hÃ¥lla en viss min-temp pÃ¥ slingan? (vattenburen värme)  (läst 5711 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gamle Rödskägg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej

Det här är väl åtminstone indirekt relaterat till värmepumpar, även om det till största delen handlar om vanlig elvärme.

Jag har installerat en luft/luft-värmepump för en månad sedan och den fungerar kanonbra. Den håller huset varmare än pannan gjorde, och elförbrukningen är mycket lägre än förut. Jag tror dock inte att den kommer att orka hålla värmen i kåken hela vintern (det kan blir fruktansvärt kallt här uppe i Piteå), så elkassetten ska få vara igång och gå in och hjälpa till när den behövs.

Jag har tänkt montera in en elektronisk rumstermostat som ska få aktivera shuntregulatorn när inomhustempen sjunkit till en viss nivå. Regulatorn ska då få dra upp tempen på utgående vatten till ca 50 C, och när värmepumpen börjar leverera nog mycket värme ska shunten stänga igen.

Frågan är bara: Ska jag ha shunten helstängd när elvärmen inte behövs, eller ska jag ha den lite öppen för att hålla slingan ljummen? Mår rören dåligt av att vattnet blir kallt, eller kan det rent av bli så kallt att vattnet fryser?

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Mitt råd låt elementen vara ca 25 grader då L/L VP är till för att öka sen vid stoppav Vp.
Det gör att elementen ej är varma men ändå lite varmare än rummet.

Jag tror det blir behagligaste så. Du får nog annars för stora kallras vid dina fönster utan värme vid minus grader.

Prova dig fram..  Sc:,h
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Gamle Rödskägg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Ok, jag tror jag testar att köra 25 grader som du föreslår. För närvarande är pannan avslagen och temperaturen på utgående vatten sjunker i takt med utetemperaturen. Just nu är det nere på 13 grader och returvattnet som hunnit värmas upp när det passerat genom elementen är 18-19 grader. Så jag använder alltså pannvattnet till att kyla ner kåken.

Det har även börjat kondensera på rutorna när det är minusgrader ute. Det hände inte förut, så jag antar att en lite högre temp på elementen kan ta hand om det problemet.

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
För närvarande är pannan avslagen och temperaturen på utgående vatten sjunker i takt med utetemperaturen. Just nu är det nere på 13 grader och returvattnet som hunnit värmas upp när det passerat genom elementen är 18-19 grader. Så jag använder alltså pannvattnet till att kyla ner kåken.

Det har även börjat kondensera på rutorna när det är minusgrader ute. Det hände inte förut, så jag antar att en lite högre temp på elementen kan ta hand om det problemet.
Och inte nog med, om du fortsätter så här risker du även kondens på värmerören med fuktskador som följd.

Hur kan tempen ut ur  pannan bli sÃ¥ lÃ¥g? Har du en slinga i pannan genom vilken bruksvattnet gÃ¥r innan du värmer vattnet pÃ¥ annat sätt?

 

Utloggad Gamle Rödskägg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Citera
Har du en slinga i pannan genom vilken bruksvattnet går innan du värmer vattnet på annat sätt?

Nej, men pannan är dåligt isolerad och står i ett, för närvarande ouppvärmt, garage. Vattnet i pannan håller givetvis samma temp som omgivningen så länge inte uppvärmningen är på.

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
Citera
Har du en slinga i pannan genom vilken bruksvattnet går innan du värmer vattnet på annat sätt?

Nej, men pannan är dåligt isolerad och står i ett, för närvarande ouppvärmt, garage. Vattnet i pannan håller givetvis samma temp som omgivningen så länge inte uppvärmningen är på.

Mitt lekmannaråd: Stäng pannan och cirkulationspumpen om du inte riskerar att vattnet fryser, annars ställ pannan på lite värme (21 grader kanske) och ha på cirkulationspumpen. Praktiskt taget all värme som du då producerar i pannan kommer att bli "förluster" ifall du inte har nytta av värmen i garaget.

Givetvis använder du pannan som stödvärme när det behövs. Men, om möjligt,  värm inte pannan mera än vad huset kräver och lÃ¥t värmen gÃ¥ oshuntat ut i rören. Ju lägre temp pÃ¥ pannan desto mindre förluster.

Utloggad Gamle Rödskägg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Citera
Mitt lekmannaråd: Stäng pannan och cirkulationspumpen om du inte riskerar att vattnet fryser, annars ställ pannan på lite värme (21 grader kanske) och ha på cirkulationspumpen. Praktiskt taget all värme som du då producerar i pannan kommer att bli "förluster" ifall du inte har nytta av värmen i garaget.

Pannan har varit avstängd och cirkulationspumpen igång. Idag blev jag dock tvungen att slå på elpatronerna eftersom luftvärmepumpen inte orkade hålla varmt i huset. Det var 21.5 grader inomhus igår kväll, och 18.5 grader i morse.

Jag ska inhandla en begagnad Nibe EVC13 om ett par veckor och då lär det blir lättare att göra som du säger. Att försöka reglera panntempen på en gammal Albin Kombipanna från -69 som innehåller hur mycket vatten som helst går nog inte. Termometern är dessutom trasig och visar att pannvattnet är 45 grader när framledningstempen är 50.

Utloggad Martin X

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 424
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lyssnar pÃ¥ andra, gör sedan helt egna fel.
Pannan har varit avstängd och cirkulationspumpen igång. Idag blev jag dock tvungen att slå på elpatronerna eftersom luftvärmepumpen inte orkade hålla varmt i huset. Det var 21.5 grader inomhus igår kväll, och 18.5 grader i morse.
Tacka  >:D för det. Som du säkert vet sÃ¥ kyler du ju huset när du har cirkulationspumpen igÃ¥ng men pannan kall. SÃ¥ det blir bara svÃ¥rare för L/L VPn att klara hÃ¥lla värmen.

Utloggad Gamle Rödskägg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Nåja, shunten var helstängd, så inte var det några stora mängder kallvatten som gick ut. Sen är ju luften inte +22 vid elementen heller, tack vare kallraset från våra dassiga gamla 2-glasfönster, så jag tror inte att tempskillnanden mellan luft och element var så stor. Men visst, det kan säker ha bidragit till att pumpen inte orkade hålla varmt. Största problemet är nog dock luftfuktigheten som är väldigt hög för tillfället. Pumpen avfrostar hela tiden och hinner inte få upp värmen mellan gångerna.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Ta mitt tips att alltid alltid ha cirk på radiatorsystemet och ha minst 25 grader på radiatorena även om det åtgår en del el.
Det skonar hus med mindre fuktighet i bostaden.

Där för om man redan har vattenburet varme system är det fördel gå över till vattenburen återvinning med VP som L/V VP eller norrut berg VP.
Det sparar både el och hus sen behöver ni ej tänka på värmen mer.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Gamle Rödskägg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hur fungerar termostaten på ett element när man kör ut kallvatten på slingan? Om vattnet som pumpas ut är 15 grader och termostaterna är ställda på 3 eller 4, kommer vattnet då att passera obehindrat genom elementet eller kommer termostatventilen att vara öppen/stängd?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Det där Janne säger tycker inte jag stämmer. Jag skulle bli hysterisk om mina radiatorer ständigt skulle vara 25 grader varma!!
Jag får spatt om det är för varmt inne!!

Jag har min temp på 15 grader då aktiveras aldrig den.

Ett varningstecken som tyder pÃ¥ fukt är imma pÃ¥ fönstren, viss imma vid tex  svinkyla storkok mm kan va ok.
Har man imma ska man se över ventilationen, det har vi skrivit mycket om.

Rad termostater öppnar utifrån hur varmt i rummet du har, det spelar ingen roll vilken temp du kör på framledningen.

Apropå kallras, det man kan varna för är golvvärme om man har äldre fönster. det funkar inget bra (kallras) vilket resulterar i sämre rumsklimat och ökad energiförbrukning
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!