Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga om skorsten - Vilka alternativ finns och blir bäst?  (läst 16638 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Axi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
Hej!

Jag har en murad skorsten med 4 kanaler.

Kanal 1 Kökskamin
Kanal 2 Öppen spis
Kanal 3 Köksfläkt
Kanal 4 Badrumsvent

Köksfläkten kan man dra ut genom separat rör genom vägg/tak eftersom den drivs av mekanisk fläkt, och badrumsventilationen ska bli ombyggd till att gå rakt ut genom taket (just nu är det ett 3 meter långt spirorör mellan badrum och skorsten).

Nu håller vi på att riva ut så mycket som möjligt av den öppna spisen för att kunna installera en fristående kamin istället.
Rökgången ut från den öppna spisen är rakt upp, vilket innebär att vi inte kan riva bort allt eftersom skorstenen blir snedlastad då.

Min sambo vill riva bort så mycket som möjligt till fördel för rumsyta, och detta är helt ok, men då måste man plocka bort två av kanalerna längs hela skorstenen (ut genom taket) för att göra den smalare samt centrera belastningen.

Jag vill dock inte ta bort de två extra kanalerna på vinden. Dels för att det blir en stor skillnad i kostnad + risker med att börja meka med skorstensgenomföringen i taket. + att jag inbillar mig att den ena kanalen som just nu ventilerar badrummet kommer hjälpa till att ventilera vinden istället när jag tar bort badrumsanslutningen (och i princip återställer hur det vart från början).

Så min fråga är egentligen om det finns någon möjlighet av att kombinera min och min sambos önskemål? Tanken jag hade var om man kunde mura om den öppna spisen till något valvliknande som då tillät placering av kaminen "rakt under" men ändå stödde upp skorstenens övre halva?
Tanken är ju att jag vill att den fristående kaminen ska få så mycket luft runt sig som möjligt för att kunna ge värme på ett effektivt sätt. Det är främst värme vi är ute efter båda två.

Är det någon som har någon erfarenhet av något likande?
1 plans 100m² Trähus fr 1970, 2 glasfönster, Franska fönster i vardagsrummet. Direktverkande el, öppen spis. 100mm M.ull i ytterväggarna + 13mm gips. Krypgrund. Takhöjd inne ca 2,5m.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Att baxa in kaminen i murstocken behöver nog inte vara omöjligt, dock är det omöjligt att kunna svara ja eller nej. Ta hem en skorstensmurare och rådgör...

Att ta bort två av kanalerna i murstocken är antagligen inte ens möjligt, så funderar ni i de banorna för att frigöra utrymme är det nog både bättre och billigare att ta bort alltihop och sedan placera in någon form av modulskorsten rakt uppepå kaminen.

Detta under förutsättning att imkanaler och ventilation löses på liknande vis.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
Om det är främst värme ni är ute efter, som du skriver, är en bras-spisinsats oslagbar.
Placerad inne i den då fd. öppna spisen. Braskamininsatsen ger i stort sett alla fördelar en fristående kamin har plus att den värmer upp hela skorstensstocken effektivt.

Om det sedan estetiskt är snyggare med det ena eller andra alternativet kan man ju som bekant tycka olika om..

Att riva ner delar av en gammal skorstensstock för att vinna lite yta tycker jag inte är så smart . såvida den inte är totalt utbränd och/eller förstörd
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Axi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Bygga om skorsten - Vilka alternativ finns och blir bäst?
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2011, 16:36:57 »
 ^-^
Citera
Ta hem en skorstensmurare och rådgör...
Det var hans förslag att ta bort halva. Han har dock inte varit på plats sen vi "öppnade upp".

Jag var först inne på insats, men den hade gett oss minimalt med värme tyvärr. Murstocken är dubbelmurad och fylld med sand som "värmebärare". 3 timmars eldning i den öppna spisen gav minimalt med strålningsvärme och en på ytan fortfarande kall murstock.

Jag är ute efter att "ta fram" den riktiga skorstenen så att vi kan få lite värme i kåken. Kökskaminen ger bra värme, men den har svårt att ta sig ut i vardagsrummet på andra sidan. Dock så vilar halva skorstenen på ett kryss av armeringsjärn som i sin tur vilar på den inklädnaden av tegel som vi vill ta bort. Hmm.. Lite svårt att förklara. Ska se om jag kan få in kameran...

1 plans 100m² Trähus fr 1970, 2 glasfönster, Franska fönster i vardagsrummet. Direktverkande el, öppen spis. 100mm M.ull i ytterväggarna + 13mm gips. Krypgrund. Takhöjd inne ca 2,5m.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Ok, sade han att det är möjligt så är det väl det Thumbsup

Men du ratar väl inte tipset om insats med anledning av att tre timmars eldning i den nuvarande öppna spisen inte gav särskilt mycket?

Utloggad Axi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Bygga om skorsten - Vilka alternativ finns och blir bäst?
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2011, 09:24:35 »
Nej, inte bara. Men även inräknat konstruktionen av murstocken. Erfarenhet av bekanta som haft insatser (kedddy) samt diskussioner med kaminförsäljare.

Som sagt var jag helt inne på en kaminkassett från början, men det beror helt på hur spisen är utformad om den kommer ge värme eller inte. I mitt fall tror jag den "inte" hade gett värme eftersom jag bara fått strålningsvärme från fronten och gått miste om all konvektionsvärme som hade "hållt sig" i murstocken.
1 plans 100m² Trähus fr 1970, 2 glasfönster, Franska fönster i vardagsrummet. Direktverkande el, öppen spis. 100mm M.ull i ytterväggarna + 13mm gips. Krypgrund. Takhöjd inne ca 2,5m.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bygga om skorsten - Vilka alternativ finns och blir bäst?
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2011, 10:42:10 »


Jag var först inne på insats, men den hade gett oss minimalt med värme tyvärr. Murstocken är dubbelmurad och fylld med sand som "värmebärare". 3 timmars eldning i den öppna spisen gav minimalt med strålningsvärme och en på ytan fortfarande kall murstock.


Jag har samma problem - Under julhelgen eldade jag i ett dygn i streck i öppna spisen, men skorstenen var fortfarande kall.
Min pappa satte in en insats i sin öppna spis. Förutom att det gÃ¥r en tredjedel sÃ¥ mycket ved sÃ¥ är skorstenen genomvarm efter en dags eldande.  Thumbsup

Jag skulle överväga en insats om jag vore du (Jag kommer att skaffa en så fort jag får tid) - Helt klart enklast och billigast.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Axi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Bygga om skorsten - Vilka alternativ finns och blir bäst?
« Svar #7 skrivet: 12 januari 2011, 11:50:30 »
 ^-^ Men jag har ju övervägt det. Det är det jag skriver. Det är bara det att jag inte tror att det kommer fungera i mitt fall eftersom murstocken pÃ¥ skorstenen är alldeles för tät.

Två lager murad tegel och sand emellan. Hur mycket värmeförflyttning tror du sker där? Det är lite som att isolera in värmen i skorstenen. Ett omvänt exempel är kökskaminens rökkanal som inte är inbyggd i sand och tegel utan ligger strax innanför väggen. Där blir hela väggen varm och skön efter bara en timmes tid. Alltså bara ett lager tegel emellan.

Visst, jag skulle kunna frilägga murstocken och ställa in en insats, men i.o.m. friläggandet sÃ¥ jag tag bort det som utgör den "öppna spisen" och därför spelar det mindre roll om det är kassett eller fristÃ¥ende. Fast en fristÃ¥ende kassett är inte sÃ¥ snyggt enligt min Ã¥sikt.  ;D
1 plans 100m² Trähus fr 1970, 2 glasfönster, Franska fönster i vardagsrummet. Direktverkande el, öppen spis. 100mm M.ull i ytterväggarna + 13mm gips. Krypgrund. Takhöjd inne ca 2,5m.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga om skorsten - Vilka alternativ finns och blir bäst?
« Svar #8 skrivet: 12 januari 2011, 11:58:31 »
Men värmen från en insats ska ju inte värma upp skorstensstocken i första hand. Den ska värma upp luften runt insatsen som sedan ska ledas ut till rummet via galler runt insatsen och eventuellt utsläpp högre upp. Men som purjo påpekar blir även skorstensstocken runt insatsen bättre uppvärmd eftersom man förhindrar värmen att smita ut via skorstenen. Se nr 5 på bilden.

//2000


Ps.
Föresten ska du vara glad att skorstenstocken är rejäl. Den tar längre tid att värma upp, visst, men behåller å andra sidan värmen betydligt längre. Kanske hela natten. Väldigt viktig egenskap, enligt mig.

« Senast ändrad: 12 januari 2011, 12:33:55 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
Som 2000 skriver är det brasugnens största komfortfördel att "Den ska värma upp luften runt insatsen som sedan ska ledas ut till rummet via galler runt insatsen och eventuellt utsläpp högre upp."

Utsläppet högre upp tycker jag är viktigt och åstadkoms på gamla öppna spisar genom att bila upp ett hål och sätta i ett gjutjärnsgaller som man köper separat. Där strömmar varm och skön luft ut ganska snart efter att braskaminen tänts och fortsätter tills kaminen kallnat och det kan vara under lång tid. Kallare luft sugs in nerifrån och varm luft pumpas ut. Med en soffa framför kaminen kan man då uppnå en värmekomfort under lång tid som är mycket bra på en enda eldning. Se bild på gallrets placering på bilden:

Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad Axi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Bygga om skorsten - Vilka alternativ finns och blir bäst?
« Svar #10 skrivet: 12 januari 2011, 14:25:46 »
Jag är helt med på det resonemanget.

Jag är bara inställd på att det inte finns luft nog i min murstock för att det ska vara effektivt.

Nu är inte jag nÃ¥gon tecknare, men jag skissade lite hur det ser ut. Jag ritade in en kassett med.  ???
Jag saknar det tomrum som kan samla värme och som man sen kan plocka ut via ev ventil.


1 plans 100m² Trähus fr 1970, 2 glasfönster, Franska fönster i vardagsrummet. Direktverkande el, öppen spis. 100mm M.ull i ytterväggarna + 13mm gips. Krypgrund. Takhöjd inne ca 2,5m.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Bygga om skorsten - Vilka alternativ finns och blir bäst?
« Svar #11 skrivet: 12 januari 2011, 16:40:27 »
kanske kunde du bila upp hål till sandmagasinet och raka ut sanden därifrån, därefter kanske man kunde placera in ett antal tunnväggiga rör i det utrymmet för att få luftflödet att passera därigenom och ut i rummet. Runt rören borde man kunna återfylla med sand, svarvspån etc. som ett magasin att försöka långtidslagra värme i.

Bara en idé, kanske svårgenomfört?

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Bygga om skorsten - Vilka alternativ finns och blir bäst?
« Svar #12 skrivet: 12 januari 2011, 17:22:06 »
Menmen  - - - verkningsgraden pÃ¥ öppen spis är kanske 5% och säger inget.
Kassett 70-80%. Klart att murstocken blir varm när man får kontroll på luftflödet.
Vi har f ö en kamin som står i nisch i murstocken, fungerar förstås bra men just den är för liten att elda i.
Fråga en annan murare. Det är en murare på plats som måste göra bedömningen.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Axi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Bygga om skorsten - Vilka alternativ finns och blir bäst?
« Svar #13 skrivet: 13 januari 2011, 09:57:21 »
Intressant utveckling.

Muraren var hemma hos mig i går kväll och kikade på skorstenen, både i vardagsrummet och på vinden.
Det visar sig att den cementplatta som jag trodde var botten på de två övre kanalerna i själva verket är toppen på den skorstensdelen som hör till den öppna spisen. Ett slags brandskydd helt enkelt för att OM den blir jättevarm så ska inte värmen slungas upp i vinden utan vidare. Ovanför finns inget.

Resten av skorstenen som går ut genom taket vilar inte på denna del utan verkar vila på en mycket smalare del som är inbyggd i väggen bredvid (två kanaler).
En förskjuten skorsten helt enkelt. Sc:,h

Detta innebär att vi kommer att kunna plocka ut det mesta av den öppna spisen för att fÃ¥ plats med kaminen.  studs
1 plans 100m² Trähus fr 1970, 2 glasfönster, Franska fönster i vardagsrummet. Direktverkande el, öppen spis. 100mm M.ull i ytterväggarna + 13mm gips. Krypgrund. Takhöjd inne ca 2,5m.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!