Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inkoppling av frikyla  (läst 13427 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Inkoppling av frikyla
« skrivet: 08 juni 2007, 11:44:32 »
Hej

Ska förbereda min pump för frikyla när den kopplas in.

Jag har sett någon bra skiss tidigare på hur det bör göras men kan inte hitta den. Skulle någon kunna hjälpa mig på hur den borde dras för att det ska fungera optimalt när frilylan i framtiden kopplas in.
Vill ha lite mer kunskap innan installatörerna kommer, då jag har sett en del konstiga inkopplingar hos bekanta tidigare.
Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Inkoppling av frikyla
« Svar #1 skrivet: 08 juni 2007, 11:51:21 »
Det vanligatse är att man på inkommande köldbärare gör två avstick med en backventil mellan avsticken. Frikylan drivs då med en egen cirkulationspump. Backventilen förhindrar "rundgång" i slingan som går till fläktkonvektorn.

Nibe har en skiss i sina installationsanvisningar

Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inkoppling av frikyla
« Svar #2 skrivet: 08 juni 2007, 20:13:13 »
Ser ut som en fungerande skiss.

Min tanke var att inte ha en extra cirk pump för kylan utan att istället låta köldbärarpumpen även driva köldvätskan till kylelementen.

Min tanke i första steget är bara att kyla min vinkällare, (en varm dag som denna så är den uppe i 18 grader, blir bättre efter att den är mer välisolerad). För att få det till att fungera så var min tanke att ersätta backventilen med en shuntventil; i praktiken en avstängningsventil som är till 80 % öppen så att ett litet flöde går till kylelementen.

Tror ni att en sådan lösning skulle fungera? Eller är det dumt att att strypa flödet till pumpen på detta sätt?


Efter att ha förslaget till inkoppling så är nu min tanke att ha både en backventil och en avstängningsventil i serie i kopplingen som nu ska göras för att i framtiden kunna ha olika alternativ öppna på inkoppling. En dag som denna då jag svettas på vinden så funderar jag på att koppla in kyla i hela huset... ^-^

Synpunkter?
Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Inkoppling av frikyla
« Svar #3 skrivet: 08 juni 2007, 20:18:46 »
Varför strypa flödet?  Bättre med fullt flöde och att köra konvektorn mindre ofta.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inkoppling av frikyla
« Svar #4 skrivet: 08 juni 2007, 20:35:41 »
Jag har läst någonstans att en vinkällare ska variera lite i temp efter årstiderna för att vinet ska åldras på bästa sätt...

Min varierar mellan ca 10 ºC på vintern till ca 15 ºC på sommaren...

Å andra sidan är jag inte någon expert på att lagra viner men det smakade djävligt bra till middagen idag...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inkoppling av frikyla
« Svar #5 skrivet: 08 juni 2007, 23:54:26 »
Varför strypa flödet?  Bättre med fullt flöde och att köra konvektorn mindre ofta.

Fördelen som jag uppnår med den inkopplingen är att jag slipper ha en separat cirkulationspump.

Alternativt så kan jag stänga ventilen vid backventilen så att all Brine-vätska går igenom kylsystemet innan den når VP och då jag inte vill ha någon kyla så öppnar jag ventilen vid backventilen och stänger ventilen till kylslingan och får allt flöde till VP.

Vad är fördelen/orsaken till att ha en separat cirkulationspump för köldslingan?

Jag har läst någonstans att en vinkällare ska variera lite i temp efter årstiderna för att vinet ska åldras på bästa sätt...

Min varierar mellan ca 10 ºC på vintern till ca 15 ºC på sommaren...

Å andra sidan är jag inte någon expert på att lagra viner men det smakade djävligt bra till middagen idag...


En dag som denna sÃ¥ smakade mitt 18 gradiga rödvin förträffligt  ::)

Vad jag funderar kring (snarare drömmer  a:gl) är att under julbordsfixandet kunna slÃ¥ pÃ¥ maxkyla i vinkällare sÃ¥ att intillliggande matkällare blir som ett kylskÃ¥p och kan dÃ¥ förvara all julmat där tomte::. (DÃ¥ blir det plötsligt ocksÃ¥ kallt i vinkällaren vilket inte är optimalt för vinlagringen)

Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Inkoppling av frikyla
« Svar #6 skrivet: 09 juni 2007, 00:01:52 »
Men du mÃ¥ste ju nästan strypa huvudledningen för brinen ocksÃ¥ dÃ¥, om du bara tänkte göra ett avstick dÃ¥ flödesmotstÃ¥ndet genom den stora ledningen kommer att vara mycket lägre än genom dina rör och konvektorn.  Skall du dÃ¥ dessutom strypa flödet i denna del?  Tror nog det är bättre att du kör pÃ¥ separat cirkpump.

AngÃ¥ende kylan i matkällaren, sÃ¥ är väl en enklare lösning att sätta en konvektor där???  tomte::
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Linnex

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 269
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Inkoppling av frikyla
« Svar #7 skrivet: 09 juni 2007, 02:08:42 »
Angående vin. Jag är absolut ingen vinexpert men minns när jag var på en vinprovning så sa "mästaren" att det spelar inte så stor roll om man lagrade vinet i lägre eller lite högre temperaturer om man inte skule lagra det i åratal. Skillnaden blir att i högre temperatur så åldras det snabbare. Men att förvara vinet där temperaturen åker jojo är döden för det.
Jag kommer personligt förvara mitt vin i krupgrunden och hoppas att den temperatur variationen som är relativt stor inte skall döda mitt vin. Men handen på hjärtat så blir det inte speciellt gammalt där ;)
Thermia Diplomat 6 med inne givare (installerad 05-02-17), 118 m aktivt hÃ¥l. 165 m2 enplans + 40 m2 garage. Värmekurva 35. VP förbrukning  4200 kWh.

Frikyla med VVX och takkassett ASW 47 som då även körs värme på under Vintertid.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Inkoppling av frikyla
« Svar #8 skrivet: 09 juni 2007, 23:46:20 »
Citera
Vad är fördelen/orsaken till att ha en separat cirkulationspump för köldslingan?

Du kan ha en mindre cirkpump som blir billigare i drift samt separat styrning på den så att den bara startar när den behövs.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inkoppling av frikyla
« Svar #9 skrivet: 11 juni 2007, 00:10:35 »
Ska se om jag har förstått allt, jag har inte tidigare tänkt så mycket på det här med frikyla, men vill göra rätt förberedelser redan nu.

Min tanke med en en shuntventil är att strypa huvudflödet till pumpen något och låta en liten del gå via kylkonvektorn, för att spara in på en cirkpump extra.

Dessutom så borde det vara möjligt att kunna styra köldbärarpumpen i VP pss som en separat cirkpump kan styras separat. Utan att jag har funderat så mycket på kopplingar och anslutningar på pumpar, så borde det bara vara att ha en termostat som sluter och att koppla den mot VPs köldpump. Det skulle innebära att köldbärarpumpen går vid värme (styrs av VP) och att den går vid kylbehov (styrs av separat styrning in på inbyggda cirkpumpen)

Sammanfattningsvis så är min slutsats följande just nu.
Genom att använda skissen som Nibe rekommenderar och att ha en extra avstängningsventil mellan de båda avsticken (i serie med backventilen) så har jag alla möjligheter kvar för inkoppling.

Inkoppling vid litet kylbehov (liten vinkällare)

Om jag bara ska kyla vinkällaren så stryper öppnar jag kretsen in till kylslingan och ev stryper flödet något till VP om det behövs.
DÃ¥ blir det den billigaste och enklaste inkopplingen.
Då fungerar kylan bara då VP går; kan kompletteras med en styrning av cirkpump i VP som gör att det kan produceras mera kyla vid behov.
Tack för tipset att ställa konvektorn i matkällaren istället; blir snyggare  vinkällaren utan en konvektor (ska se om det fungerar praktiskt. )

Inkoppling vid stort kylbehov (huset)

Öppna alla ventiler i inkopplingen och ha en separat cirkulationspump för kylslingan. Inkopplingen kan då ge kyla oberoende av VPs drift.













Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad kbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…land(Finland)
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inkoppling av frikyla
« Svar #10 skrivet: 15 april 2011, 19:55:49 »
Sammanfattningsvis så är min slutsats följande just nu.
Genom att använda skissen som Nibe rekommenderar och att ha en extra avstängningsventil mellan de båda avsticken (i serie med backventilen) så har jag alla möjligheter kvar för inkoppling.

Inkoppling vid litet kylbehov (liten vinkällare)

Om jag bara ska kyla vinkällaren så stryper öppnar jag kretsen in till kylslingan och ev stryper flödet något till VP om det behövs.
DÃ¥ blir det den billigaste och enklaste inkopplingen.
Då fungerar kylan bara då VP går; kan kompletteras med en styrning av cirkpump i VP som gör att det kan produceras mera kyla vid behov.
Tack för tipset att ställa konvektorn i matkällaren istället; blir snyggare  vinkällaren utan en konvektor (ska se om det fungerar praktiskt. )

Inkoppling vid stort kylbehov (huset)

Öppna alla ventiler i inkopplingen och ha en separat cirkulationspump för kylslingan. Inkopplingen kan då ge kyla oberoende av VPs drift.

Öppnar denna tråd lite igen...

Eftersom det inte kom några kommentarer på detta så måste det väl vara en helt OK lösning? Jag funderar nämligen på en liknande lösning själv...

Vore intressant om trådskaparen kunde ge lite status hur det funkar, förutsatt det är förverkligat.
1 ½ med källare ca. 230 kvm, 2 vuxna, 2 barn, Förr:olje+vedpanna, 4,3 kbm olja/år, myseldar 2 kbm ved, Åland(Finland)
Nu: 215 m aktivt hål, Thermia Optimum 12, VPA 200/300

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Inkoppling av frikyla
« Svar #11 skrivet: 15 april 2011, 20:01:58 »
En enklare lösning tycker jag är att dricka öl istället den kan man ha i kylen ;).
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: Inkoppling av frikyla
« Svar #12 skrivet: 15 april 2011, 20:27:32 »
En enklare lösning tycker jag är att dricka öl istället den kan man ha i kylen ;).
Exakt *vinkar*
 Novisen

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Inkoppling av frikyla
« Svar #13 skrivet: 17 april 2011, 00:41:59 »
vad kostar en cp i förhållande till ett bra lagrat vin

vinet kan pendla men helst åt ett håll i taget. typ från 0 till 20 under 6 månder och sedan från 20 till 0 under 6 månader

Blir du av med ljus så är det troligen värt mer än tempen.

hyfsat hög lufttuktighet och vända på flaskan lite då och då. Flaskan ska luta lite neråt så att korken har vin på sig och inte bara luft.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad kbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…land(Finland)
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Inkoppling av frikyla
« Svar #14 skrivet: 17 april 2011, 20:11:33 »
Tydligen var det fel att ta upp detta inför helgen  huvuddunk  Alla verkar ha öl o vin i Ã¥tanke  :D

Skämt Ã¥sido, sÃ¥ funderar jag pÃ¥ att ev. kyla ett skafferi/kallförrÃ¥d lite extra pÃ¥ sommaren. (Jo, det finns rum för öl/vin där  ;) )
1 ½ med källare ca. 230 kvm, 2 vuxna, 2 barn, Förr:olje+vedpanna, 4,3 kbm olja/år, myseldar 2 kbm ved, Åland(Finland)
Nu: 215 m aktivt hål, Thermia Optimum 12, VPA 200/300

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!