Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Test värmepumpar  (läst 1117 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Test värmepumpar
« Svar #1 skrivet: 02 september 2020, 12:05:04 »
Inte så mycket till test...
Mest bara en sammanställning av tillverkarnas allmänt tillgängliga information (som man måste tro är sanna) och därpå baserat betygsättning.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Test värmepumpar
« Svar #2 skrivet: 02 september 2020, 13:35:59 »
Mest bara en sammanställning av tillverkarnas allmänt tillgängliga information (som man måste tro är sanna)

Alla värden som anges av tillverkarna måste styrkas med ErP dokument ifrån 3:e parts certifieringsinstitut.
D

Utloggad Perfa76

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Test värmepumpar
« Svar #3 skrivet: 02 september 2020, 13:53:26 »
Absolut Daikin_ allt är säkert från certifieringar bevittnade av tredje part. Men det var Volkswagens tillfuskade dieselbilar också (och alla andra som åkt på nitar efter det).

Du nämnde själv det där med att vissa tillverkare styrde fläkthastigheten på sätt som inte var förenligt med normal accepterad drift, just för att få till bättre COP-siffror. Så det finns ju inget som säger oss som mottagare av informationen att de olika tillverkarnas siffror är helt jämförbara i vart fall.
Sedan hoppas jag att Daikin inte gör något fuffens för att få sin höga effekt på låga temperaturer såklart. Hur det går till och varför inte de andra tillverkarna klarar samma lågtemp prestanda på sina nyaste maskiner, det är ju inget som en lekman kan förstå och därmed verifiera om sådana som Folksam inte har resurs till att testa det på riktigt. Eller hur?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Test värmepumpar
« Svar #4 skrivet: 02 september 2020, 14:58:11 »
Nu sticker ju Daikin inte ut, utom på L/L, så jag tror nog att det stämmer skaplig. Dock saknar jag rätt många VP.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Test värmepumpar
« Svar #5 skrivet: 02 september 2020, 15:38:43 »
Absolut Daikin_ allt är säkert från certifieringar bevittnade av tredje part. Men det var Volkswagens tillfuskade dieselbilar också (och alla andra som åkt på nitar efter det).

Du nämnde själv det där med att vissa tillverkare styrde fläkthastigheten på sätt som inte var förenligt med normal accepterad drift, just för att få till bättre COP-siffror. Så det finns ju inget som säger oss som mottagare av informationen att de olika tillverkarnas siffror är helt jämförbara i vart fall.
Sedan hoppas jag att Daikin inte gör något fuffens för att få sin höga effekt på låga temperaturer såklart. Hur det går till och varför inte de andra tillverkarna klarar samma lågtemp prestanda på sina nyaste maskiner, det är ju inget som en lekman kan förstå och därmed verifiera om sådana som Folksam inte har resurs till att testa det på riktigt. Eller hur?

Inget svårt att få hög effekt vid låga temperaturer, bara att tillverka en kompressor med ett högt kompressionsförhållande. Nackdelen är sämre täthet vid dellast. Dvs sämre scop.
Ett sätt att undvika läckage är swingkompressor och däri ligger en del av lösningen.

D

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Test värmepumpar
« Svar #6 skrivet: 02 september 2020, 15:53:06 »
Inte så mycket till test...
Mest bara en sammanställning av tillverkarnas allmänt tillgängliga information (som man måste tro är sanna) och därpå baserat betygsättning.

Ja tillverkarna kan/får nog vrida lite på en del saker som tex P-design för att få till lite finare siffror gissar jag på.
Sen görs nog lite ändringar/uppdateringar i mjukvaran med tiden , antingen för att något inte riktigt lirar som det ska eller enligt önskemål från kunder/återförsäljare och man kan undra om vissa ändringar egentligen skulle ge bättre eller sämre värden .

Sen är det oftast svårt att utnyttja tex luft/luft till fullo då antingen planlösningen inte är den bästa eller att man som slutkund inte utnyttjar luftflödet ordentligt så det är nog få som lyckas få den årsverkningsgrad som tillverkare/reklam visar.
Ungefär som att det är riktigt svårt att få den soppaförbrukning som anges enligt ”test”  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!