Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konvertering frÃ¥n direktverkande el till vattenburet och bergvärme  (läst 2451 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MattiasW

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Köpt en villa på 148+45 kvm, enplan från -72. Platta på mark. Gillar huset men direktverkande el är ju inte min favorit. Idag finns en LLVP mitt i huset (öppen planlösning) och massa gamla-som-gatan elradiatorer.

En konvertering har jag inte råd med just nu. Min kortsiktiga plan är att ordna moderna oljefyllda radiatorer och sen konvertera till vattenburet om några år. Jag har helt enkelt inte ekonomin att göra konverteringen nu. Men att lära sig är ju gratis, tänker jag. Här på forumet finns ju massa duktiga människor som tillsammans kan allt. Vad jag däremot inte hittat är några projekttrådar eller liknande som rör en konvertering, där man får följa med från början till slut. Finns det några sådana?

Helst skulle jag ju vilja göra så mycket som möjligt själv. Men det finns säkert tusen saker jag inte tänker på nu, plus massa smarta lösningar man kan inspireras av. Här på forumet finns ju svaret på "alla" detaljfrågor, men saknar någonstans där man kan följa en röd tråd så att säga.

Min tanke har varit att man kan göra rördragningen på varma sidan av isoleringen i vindsbjälklaget med 4 nedstick till respektive "länga" av radiatorer , en lösning som verkar ganska ovanlig. Finns det böcker, handböcker eller liknande som är bra att läsa in sig på för att bli lite mer "allmänbildad" i ämnet?

Ibland känns det lite så här.. man kommer liksom för nära inpå när man kollar i trådarna här. Man ser som inte helheten.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
1. Jag skulle behålla befintliga elraddar, men se över, dammsuga och ev byta termostater om det är bimetall?
Jag undviker oljefyllda, speciellt om det är trä eller parkettgolv, de förstörs om oljan läcker ut.

Sen finns en massa olika lösningar för konvertering, jag hade nog tittat på denna om jag hade en enplanshus:
http://www.uponornordic.com/arkiv/HS_Archive/Utgangna_broschyrer_RadiatorrorsystemPEX/3_02.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
Så länge elradiatorerna ger rätt värme (termostaten fungerar som du vill) så är skillnaden i vinst och verkningsgraden noll jämfört med moderna elradiatorer. Till och med förlust om man räknar med nya inköpet och eventuellt elektrikerjobb. Gör tidigare nämnd service och spar pengarna till riktiga konverteringen.

Se till att LL-pumpen är i god kondition och att termostaterna till elradiatorerna är lägre ställda så värmepumpen värmer så mycket det bara går upp till önskad inomhustemperatur. Då är besparingen störst.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Hur mycket gör du av med på ett år?

En konvertering ger oftast lägre utgifter från dag 1 även om man lånar till det.

Vi har konverterat båda våra bostäder och gått från 40000+ kWh i vardera till ca 15000 i normala bostaden och ca 10000 i fritidshuset. Dvs från 80000 till ca 25000. Bland det bästa vi gjort.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!