Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Norr eller södervägg  (läst 27961 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Convertible90

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Norr eller södervägg
« skrivet: 13 februari 2006, 19:22:35 »
Vilket är bästa placeringen för utedelen till en luft/luft värmepump, norr eller söderläge?
Båda placeringarna är skyddade med tak, och med god luftcirkulation.
Ge gärna synpunkter och förklaringar till en novis.

/Lasse


Utloggad U137

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar min värmepump!
SV: Norr eller södervägg
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2006, 19:56:05 »
Tror inte att detta har någon stor betydelse. Det handlar kanske mer om att inte ha utedelen i närhet av ens uteplats eller favoritgranne.
Eller om det estetiska, kostnaden, bäst dränering, etc. etc.
Toshiba RAS13 (2005) + olja/elpanna (2000, vattenburen) i 40-tals villa på 150 kvm (1.5 plan)

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Norr eller södervägg
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2006, 21:15:42 »
Hej.

Jag har min utedel på sydvägg (tegel). På natten är det ingen skillnad i temp på syd kontra nordsida, men på dagen kan det skilja som mest 5-10 grader, speciellt när dagsmejan kommer. Då tycker jag mej märka att värmepumpen ger lite extra effekt.  :)

Solen ger 800-900 W per kvadratmeter vinkelrätt mot instrålningen, även på vintern. Träffar den lågt stående solen en vertikal mörk tegelvägg absorberas en del av solenergin in i väggen, vilket pumpen får fördel av. Sedan är det väl frågan hur mycket det gör, det kanske är försumbart.

Och, för att vända på saken, varför avråds det i installationsmanualer från att installera AC-utedelar i direkt solsken ?  :-\ Sc:,h

Jag tror att det har inverkan, men det är bara en känsla jag har, inget jag kan bevisa. ???

MVH/Gano




Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Norr eller södervägg
« Svar #3 skrivet: 17 februari 2006, 09:24:33 »
Om VP sitter i sol eller ej har inte så stor betydelse pga att den använder luftenergi inte ren solenergi.

mvh Rickard

Utloggad Bullo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: Norr eller södervägg
« Svar #4 skrivet: 17 februari 2006, 10:25:30 »
Om VP sitter i sol eller ej har inte så stor betydelse pga att den använder luftenergi inte ren solenergi.

mvh Rickard

Men om man har den i söderläge där solen oftast ligger på hela dagen får man väl lite extra hjälp med avisningen eller?
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Norr eller södervägg
« Svar #5 skrivet: 17 februari 2006, 14:16:53 »
Om VP sitter i sol eller ej har inte så stor betydelse pga att den använder luftenergi inte ren solenergi.

mvh Rickard

Om detta tvista de lärde.  ;D ;D

Placering av utedel i sydläge är väl en bonus om inneenheten då hamnar på rätt ställe. Man kan dock lugnt utgå ifrån att innedelens placering är viktigare än utedelens.

MEN. 800-900 W/kvm vid klart väder, det är klart att det lagras upp i en mörk tegelvägg, och var drar utedelen in luft ? Jo, frÃ¥n väggen. Det är klart att det har betydelse VISSA dagar, men inga stora vinster.  ::)

Hade det inte påverkat nåt annat skulle jag satt den på sydsidan. En AC ska man väl sätta i skuggan ?

MVH/Gano

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: Norr eller södervägg
« Svar #6 skrivet: 17 februari 2006, 15:27:47 »
Jag är till 99% säker på att det har betydelse och då gäller det avfrostningen!
Men uteffekten pÃ¥ pumpen kanske inte pÃ¥verkas sÃ¥ mycket av den solenergi som finns men det kan omöjligt vara negativt om du kör i värmeläge! 
                                                                                                            Joakar
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Norr eller södervägg
« Svar #7 skrivet: 17 februari 2006, 16:39:04 »
Jag var tidigare helt övertygad om att det inte spelade någon roll, men när jag loggar så visade det sig att det var stor skillnad när solen träffade utedelen! :o
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: Norr eller södervägg
« Svar #8 skrivet: 17 februari 2006, 17:07:11 »
Borde väl också bero på om man tänker sig att använda den för värme eller kyla. Ska man kyla borde den ju sitta på norrvägg i skuggan.
Det optimala borde ju vara öster, då får man värmen på förmiddagen efter en kall natt och kylan på em. när det är som varmast.
Jag tror iofs. att det viktigaste är att innerdelen hamnar rätt och att lednigarna inte blir för långa.
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Gano

  • Gäst
Gano
SV: Norr eller södervägg
« Svar #9 skrivet: 17 februari 2006, 23:54:17 »
Jag var tidigare helt övertygad om att det inte spelade någon roll, men när jag loggar så visade det sig att det var stor skillnad när solen träffade utedelen! :o

Skönt att höra att man fått åtminstone utedelen på rätt ställe...

MVH/Gano

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Norr eller södervägg
« Svar #10 skrivet: 18 februari 2006, 00:26:33 »
Hej Bosse, vad var det för nått du loggade då.

MVH
Messer

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Norr eller södervägg
« Svar #11 skrivet: 20 februari 2006, 20:16:01 »
Hej Bosse, vad var det för nått du loggade då.

MVH
Messer

Jag loggade en E9DKE som fick middagsol i slutet på januari -14grader med täta avfrostningar som plötsligt vid solbestrålning sprang upp till +6 grader och förvånad upptäckte jag att avfrostningarna slutade helt, kurvan började att såga då pumpen blev nöjdare. jag gick ut och snön töade från taket men bakom huset var det svinkallt i skuggan! ca -5 grader.
« Senast ändrad: 20 februari 2006, 20:19:40 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Norr eller södervägg
« Svar #12 skrivet: 21 februari 2006, 00:49:55 »
Hej, intressant, mätte proben alltså temperaturen i luften, var proben skyddad för direkt-sol.
Sitter ditt uteaggregat så att solen värmer direkt på paketet där frosten bildas eller var det uteluften enbart som hjälpte till att avfrosta.

Måste försöka få rektalen ur kaleschen och sätta upp mätprobar på min utedel så fort våren kommer hit.

MVH
Messer

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Norr eller södervägg
« Svar #13 skrivet: 21 februari 2006, 08:16:23 »
Här är en liknande körning vid ca -8 grader solen träffar utedelen klockan 11 och går i skugga vid 15 tiden.
utegivaren mäter med solen direkt på sig!
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad Lelle_28

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Norr eller södervägg
« Svar #14 skrivet: 01 mars 2006, 06:06:01 »
Jag har en panasonic HE9 med utedelen pÃ¥ "solväggen" och jaghar märkt att nu när vÃ¥rsolen börjar värma pÃ¥ sÃ¥ slutar den att avfrosta av den enkla anledningen att solen värmer bort isen har även kikat pÃ¥ energimätaren och sett att pumpen drar lite mindre när solen ligger pÃ¥.  Man gör kanske inga stora besparingar med att ha utedelen pÃ¥ solväggen, men sparar man bara litegrann sÃ¥ är det ju ändÃ¥ en fördel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!