Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N  (läst 28075 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ts67

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Någon som har någon erfarenhet av dessa luftvärmepumpar och har några åsikter om vilken man bör välja.
Har fått offerter från två olika leverantörer med exakt samma pris inkl. installation på dessa två pumpar.

mvh Tomas

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2009, 15:08:23 »
Jag är inne på samma spår, intresserad av Mitsun, visst är det denna med 6.3kw? Vad hamnade priset på?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2009, 15:31:42 »
Jag är inne på samma spår, intresserad av Mitsun, visst är det denna med 6.3kw? Vad hamnade priset på?

Var det inte fulpump som gällde nyss?
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad ts67

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2009, 16:02:39 »
Jag är inne på samma spår, intresserad av Mitsun, visst är det denna med 6.3kw? Vad hamnade priset på?

Japp, det är den på 6.3kW.
23900 kr inkl. installation.
« Senast ändrad: 11 mars 2009, 16:04:15 av ts67 »

Utloggad manche

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #4 skrivet: 11 mars 2009, 16:14:47 »
Du har samma pump här för 17900kr inkl. installation....www.tsfs.se
Enplansvilla i närke på 140kvm med 4 meter takhöjd i vardagsrummet.
Sanyo SAP-CRV123EHN installerad dec 2004(har själv bott i huset sen hösten 2007)
Förbrukning 2008- 14500kwh
Ny elmätare inst. 2008-11-25
Förbrukning 081125-091125  12951kwh

Utloggad sutarn

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #5 skrivet: 11 mars 2009, 16:31:52 »
Du har samma pump här för 17900kr inkl. installation....www.tsfs.se
Gäller väl bara i mälardalen va? Eller installerar dom i hela sverige?

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #6 skrivet: 11 mars 2009, 16:43:20 »
Fulpump som funkar, ja!Men ger upp med Atlas nu, denna nya är felbyggd! Fläkten går inte att köra manuellt, riktigt dåligt!! Men den funktionen är det fler modeller som har, inte bara Atlas.

Men köper såklart utan installation..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #7 skrivet: 11 mars 2009, 16:49:23 »
Fulpump som funkar, ja!Men ger upp med Atlas nu, denna nya är felbyggd! Fläkten går inte att köra manuellt, riktigt dåligt!! Men den funktionen är det fler modeller som har, inte bara Atlas.
Men köper såklart utan installation..

Hej Apan!  Mig veterligen så finns det väl bara ett enda pumpfabrikat av märkespumparna som man helt kan köra med valbar fläkthastighet vid värmedrift, och det är Toshiba.
Övriga pumpar/fabrikat har i samtliga fall inprogrammerade styrparametrar som reglerar fläkthastigheten på innerdelarna beroende på olika förutsättningar,
vilket gör att det inte alltid blir den hastighet som man önskar. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult på stort IT-bolag.
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #8 skrivet: 11 mars 2009, 17:00:13 »

Har man uppnått en temperatur är det tämligen att man rusarfläkten i onödan. Ios kanske temperaturen längst bort i huset inte är den man önskat...
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #9 skrivet: 11 mars 2009, 17:03:29 »
Kollade på nettopumpar, blir en sådan 6.1kw, men såg att rören ej var färdigkonade, hittade inga lösa rör, har ju som allt annat, onödigt att köpa konsoll mm.

Vart bra pris, endast pumpen 10900:- och allt är ju redan klart, elen dragen, hålen tagna, konsollen sitter där.

Fläkten skall gå att köra helt manuellt, är ett måste! Tycker att om det finns manuell lägen så skall det varta just det! Sen kan man ju välja autofan..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #10 skrivet: 11 mars 2009, 18:28:05 »
Kollade på nettopumpar, blir en sådan 6.1kw, men såg att rören ej var färdigkonade, hittade inga lösa rör, har ju som allt annat, onödigt att köpa konsoll mm.
Vart bra pris, endast pumpen 10900:- och allt är ju redan klart, elen dragen, hålen tagna, konsollen sitter där.
Fläkten skall gå att köra helt manuellt, är ett måste! Tycker att om det finns manuell lägen så skall det varta just det! Sen kan man ju välja autofan..

Hej Apan!  Ja jag utgår ifrån att du menade Nettovärmepumpar, och visst har de färdigkonade rör att leverera, finns i rörlängder av 3-5-7 meters längd. Finns under "Nyhet!!!" :)
Du skall inte välja en RAS 13:on då istället till dina ca 140 m2 eller?? Skiljer ju bara ca 850:-kr i pris. Eller var ungefär i Sverige bor du??
http://www.nettovarmepumpar.se/Tillbehor.htm

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #11 skrivet: 11 mars 2009, 20:16:18 »
Umeå, men det står att 10'an ska klara 200kvm, gamla banken var på 6kw och klarade sig bra, och denna borde vara bättre, vi köper 3st, undrar om det går att pruta, ler
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Om en RAS10 ska klara 200kvm får det inte vara för kallt ute och gärna bra isolerat  ;)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #13 skrivet: 12 mars 2009, 02:00:12 »
Umeå, men det står att 10'an ska klara 200kvm, gamla banken var på 6kw och klarade sig bra, och denna borde vara bättre, vi köper 3st, undrar om det går att pruta, ler

Hej Apan!  För luftvärmepumpar är det vanligast att de uppgivna siffrorna under ”värmer upp till” brukar vara beräknade efter ca 30w/m² och detta kan man då tillämpa om det är ett modernt och fullisolerat hus det är frågan om. Ca 40-45w/m² täcker de flesta mera normalisolerade hus, men har man en sämre isolering i huset så bör man öka upp värdet till ca 60w/m². Skulle värmepumpen vara tänkt att placeras i en oisolerad källare så behövs det en mer rejäl höjning till ca 100w/m².
Så i ditt fall med dina 141 m2 bostadsyta uppe i Umeå så skulle det väl kanske inte vara fel med en RAS 13:on, eftersom då har du lite extra reservpower om kylan skulle bita i riktigt ordentligt.
RAS 13:on-pumpen drar ju dessutom inte ett dugg mer i elförbrukning än vad RAS 10:an gör under förutsättning att du och ditt hus temporärt inte skulle komma att behöva ett extra energitillskott ibland för att upprätthålla innetemperaturen, för då har ju den pumpen lite mer kraft att erbjuda givetsvis vid dessa tillfällen. :)

Mvh Raffen.   
« Senast ändrad: 12 mars 2009, 10:12:36 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad luftisen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Mitsubishi Q HEAT 630 eller IVT Nordic Inverter 12 JHR-N
« Svar #14 skrivet: 14 mars 2009, 20:58:53 »
Hej,

Dessa två fanns med i min lista. Till slut så bestämde jag mig för qheat 630 och den är installerad och kör nu. Jag är supernöjd.

Trodde först att den lägsta fläkthastigheten som den har, som är supertyst var lite menigslös, men nu så inser jag att den verkligen funkar. Speciellt när behovet av värme inte är så stor. T ex har vi 5 grader ute nu och 22 i huset. Den kör antagligen på lägsta fläkten nu och det räcker för att hålla värmen bra. Väldigt tyst.

När den kör på högre fläkt låter det naturligtvis mer, men ändå inte på ett störande sätt. Mer att luften låter mer än att man hör en krävande fläktsurr.

Ögat funkar riktigt bra, den verkar trycka på mer luft när den ser att det är kallt långt borta. Den klara faktiskt av att hålla i princip samma temp i rummet längst bort som i rummet den står i. Thumbsup. Den har ju både en temp sensor i innedelen och ögat att jobba med. Vi har 1.5 plans hus och har 1 grads skillnad mellan bottenvåningen och övervåning. Varmast är det faktiskt inte i rummet den står i utan i hallen som finns genom valvet rakt framför pumpen. Sen kommer köket som håller samma temp som rummet som pumpen står i  Thumbsup

Kör på värme auto helt och hållet. Det enda jag ändrade var vertikala svingen till ett snäpp högre upp än den har som auto. Men vem vet, jag har inte haft den så länge, så kanske autoläget hade "kommit på det" efter ett tag också...

Ytterdelen är också väldigt tyst...men här så låter ju olika pumpar olika, tänker på deras karaktär mer än ljudnivån. Så det är svårt att uttala sig.

Tyckte att IVTn såg lite konstig ut när den fällde upp den stora luckan (och den är ju uppe när den är igång). IVTn har också sidosving, men i mitt fall så skulle den inte vara till nytta med tanke på min placering. Men med qheat, så kollar ögat och riktar vart värmen behövs. Den står mest rakt fram i mitt fall, men när jag öppnar dörren till vänster/höger så jobbar den dit värmen (inte direkt men efter ett tag). Med IVTn på sidosving så tror jag att i mitt fall skulle det bli allt för varmt i rummet den står i och för kallt i resten av huset och då hade jag fått köra med riktingen rakt fram. Antagligen hade det funkat bra men med qheat så har den ögat och skulle det behövas lite extra i rummet den står i så kör den höger/vänster några gånger för att värma ytterkanterna och sen rakt fram igen......om du fattar vad jag menar  :D

Angående luftreningen så har qheat blivit testat effektivt mot vissa virus samt stafylokocker har jag hört. Den jobbar med negativa joner i innerdelen. Den har förutom grovfilter även två andra filter, ett luktreducerande och antiallergenenzym filter tror jag det var. IVTn sprutar ut negativa och positiva joner endast tror jag. Hur skillnaden upplevs har jag dock ingen aning om. Detta var det svåraste att skapa sig en uppfattning om tyckte jag.

Så mitt tips är väl att beroende på placering försöka tänka igenom hur du vill att den ska jobba. Se om du har fördelar av qheats öga. Skulle du ha det så blir valet enkelt tycker jag. Annars så kan man ju stänga av ögat och då blir den som en vanlig värmepump typ som IVTn. Så tänkte jag. Jag våndades ett bra tag angående placeringen av pumpen. Fick många olika förslag här på forumet. Bra ställe att kunna få nya ideer. Men skulle jag ha placerat den i hallen i mitt fall så skulle qheats öga varit mindre viktigt tror jag. Då hade den bara kunnat se 3-4 meter, rakt in i väggen i princip. Med den placeringen jag har nu så ser den genom hela huset...11 meter. Fått reda på att den ser 9-12 meter framåt.

Sist, IVTn har ju 6 års garanti/försäkring och 10 på kompressorn. Först trodde jag att det bara var 2/5 år på qheaten, men genom dom som jag köpte qheaten av (elon) så får jag 5 år på allt.

Oj, detta blev långt...lycka till med ditt val...

MVH luftisen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!