Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Felkod E9-02, Daikin Altherma 3 Geo 10kw  (läst 541 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rjall

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Felkod E9-02, Daikin Altherma 3 Geo 10kw
« skrivet: 04 februari 2024, 19:12:54 »
Hej! Jag har en Daikin Altherma Geo 3 (10kw) bergvärmepump, inköpt våren 2022. Således garanti kvar. Jag har varit huvudsakligen nöjd.
Men i förrgår (i fredags) hände något som inte hänt tidigare.

Korta frågan:
Jag har felkod E9-02 vilket tycks ha att göra med kompressorn. Jag kör nu maskinen på nöddrift med endast elpatron. Nu är jag orolig och tusenlapparna tickar på. Kan jag åtgärda problemet på egen hand eller måste jag vänta på service?

Långa förklaringen:
En rörmokare från firman som levererat pumpen var på besök i fredags. Syftet var att undersöka en fläktkonvektor som jag tyckt underpresterat. Han undersökte elementet och tyckte inte att någonting verkade fel. Han luftade elementet (hittade ingen luftficka) och gick sedan vidare till att undersöka själva värmepumpen. Jag hade inte full koll på vad han gjorde eftersom jag var tvungen att se efter mina småbarn som jag var ensam med. Det jag vet är att rörmokaren rensade filter på returledningen (fanns en del svart skräp där). Han tog även av fronten/displayen och fixade med något där och hade maskinen avstängd ett tag.

När han var klar startade han upp maskinen och åkte iväg.

Några timmar gick och vid 15-tiden märkte jag att det var kallare än vanligt hemma. Inte ovanligt vid den tiden eftersom jag har ett schema för att producera varmvatten mellan 14 och 15.

När jag fick händerna fria för att kolla maskinen märkte jag dock att ingen märkbar värme producerades. Lärde mig kolla tempen på de olika givarna och kompressorgivaren visade kring 25 grader. Jag tyckte att kompressorn brummade lite men maskinen gav inte ifrån sig lika höga ljud som vanligt när den ”jobbar hårt”. Testade starta om maskinen och trodde problemet hade löst sig. Tempen steg upp mot 35c men kraschade sedan igen ner mot 25c. Jag behöver hålla en bit över 40c vid nollgradigt för att få vårt oisolerade stenhus varmt. Ringde jouren tillhörande firman som levererat pumpen och fick hjälp att ställa om till nöddrift. Under tiden jag var i telefon med jouren började maskinen blinka rött och det var då felkod E9-02 dök upp först.

Familjen håller sig varm sedan jag fick igång nöddriften men jag känner mig orolig över kostanden nu när temperaturen krymper neråt i veckan. Någon från firman ska komma ”någon gång under veckan”, de har inte kunnat ge exakt besked. Med tanke på att tre VVS-tekniker från firman jag haft på besök tidigare sagt att de ”inte kan Daikin så bra” (de jobbar vanligen framförallt med Thermia) vet jag inte hur stora förhoppningar jag kan ha på en snabb och smidig lösning.

Så nu hoppas jag att andra erfarna Geo 3-användare och framförallt användaren Daikin hittar tråden :)

Vad har jag att göra med? Trasig hårdvara? Eller något som kan fixas med nya inställningar?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Felkod E9-02, Daikin Altherma 3 Geo 10kw
« Svar #1 skrivet: 05 februari 2024, 10:28:02 »
E9 är expansionsventilen, prova att starta om grejerna, men om felkoden dyker upp igen så måste nog en kyltekniker kolla på den.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rjall

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felkod E9-02, Daikin Altherma 3 Geo 10kw
« Svar #2 skrivet: 19 februari 2024, 00:45:32 »
Hej igen!
@Daikin_ skulle du ha möjlighet att hoppa in i tråden? Vore extremt uppskattat!

Jag kan berätta hur saker och ting har utvecklat sig.
Som sagt började problemen uppstå efter att en servicetekniker från firman som levererat vår Daikin Geo 3 var på besök. Han rensade ett filter i förbifarten medan han egentligen var här på ett separat ärende. Värmepumpen stängdes av under en stund och sattes sedan på, men senare under eftermiddagen kom värmen aldrig igång.

Efter detta fick jag vänta 2 veckor på att leverantören skulle få tag på ett slags instrument som skulle möjliggöra programvaruuppdatering. Det sades att felkoden E9-02 skulle kunna bero på programvaru-bugg.

Det har varit två stressiga veckor av väntan medan pumpen gått på nöddrift.. Elräkningen för februari kommer bli dyr. Pumpen gick på nöddrift i två veckor. Då genererar den å andra sidan värme som den ska, när den går helt på el.

I fredags kom leverantören till sist till oss och uppdaterade programvaran med hjälp av Daikin i telefonen.

Enligt diagnostiken Daikin fick se tyckte man att pumpen såg bra ut. Borrhålet ska må bra enligt serviceteknikern, temperaturerna ligger kring 5-6 grader.
Serviceteknikern stannade kvar en stund och vi såg kompressorn gå igång och temperaturerna jobbade sig sakta uppåt. Jag vågade inte ropa hej än eftersom jag sett pumpen dra igång för att sedan lägga av många gånger förut.

Temperaturerna klarar av att klättra upp mot 38-39, trots att kurvan är inställd så att pumpen borde ge 45 nu. När temperaturen klättrat upp till 38-39 ungefär håller den sig där en kort stund innan kompressorn lägger av och då börjar temperaturen sjunka snabbt. (Tanken med en inverterstyrd pump är väl att kompressorn ska vara igång hela tiden?) Efter en stund slår även cirkulationspumpen av, trots att den är inställd på kontinuerlig drift. Detta har jag bevittnat i realtid 2 gånger idag och har fångat på video/bilder.

När kompressorn slås av sjunger framledningstemperaturen snabbt, ner mot 25 grader. Någonstans däromkring verkar kompressorn gå på igen.  Maskinen får då börja om med uppvärmningen och för varje gång börjar jag hoppas att det ska gå vägen, men hittills misslyckas maskinen alltså med att producera värme för oss.

Ingen felkod dyker upp efter programvaruuppdateringen, vill jag också säga.

Just nu är den inställd så att elpatron är tillåten. Jag brukade ha elpatronen blockerad så att pumpen bara gick på kompressor. Det var då, men nu verkar kompressorn inte funka som den ska, alltså.

En annan grej jag kan nämna är att varmvattnet tidigare producerats genom återuppvärmning+schema. Det innebär att varmvatten produceras under 2 fasta tider under dygnet (kl 2 resp kl 14). Då produceras vatten 60 grader. Skulle temperaturen falla under 45 grader (t.ex. efter ett bad) så ska pumpen producera varmvatten tills det är 45 grader i tanken.

Vad jag kan se hittills, sedan i fredags, misslyckas pumpen med att producera varmvatten som den gjorde utan problem tidigare. Resultatet blir att om vattnet faller under 45 grader så klarar maskinen inte av att producera varmvatten trots att den verkar försöka. Men då bortprioriterat den samtidigt rumsvärmen, så huset blir kallt. Jag har nu blockerat återuppvärmningen av varmvatten och då produceras ändå lite husvärme. Tills kompressorn lägger av igen, dvs.

Jag börjar känna mig riktigt besviken på pumpen. Vi är 19 dagar in i relativt milda februari (Stockholmstrakten) och pumpen har producerat 2700 kwh, vilket är att jämföra med svinkalla december där pumpen producerade totalt 1 500 kwh.

@Daikin_ har du någon aning om vad som kan vara fel? Med tanke på att man körde diagnostik och Daikin tyckte allt såg bra ut?

Och allmän fråga är, vad ska jag göra? Garantin gäller än. Leverantören verkar inte ha jättebra koll på modellen.

Utloggad rjall

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felkod E9-02, Daikin Altherma 3 Geo 10kw
« Svar #3 skrivet: 19 februari 2024, 04:04:27 »
Uppdatering 2:
Vaknade av en händelse kl 03:45 mitt i schemalagd produktion av varmvatten. Tyckte det var behaglig temperatur i huset trots detta. Blev intresserad av att kolla pumpen. Nu visar den åter på felkod E9-02 och har gått över automatiskt till nöddrift.

Ringde jouren hos leverantören för att förhoppningsvis bli prioriterad imorgon bitti.

@Daikin_ några idéer?
« Senast ändrad: 19 februari 2024, 07:47:28 av rjall »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!