Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: installation av rumsgivare Daikin  (läst 341 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sverkerc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Daikin Geo3 Mars 2022
installation av rumsgivare Daikin
« skrivet: 31 januari 2024, 09:30:44 »
Hej. jag försöker installera min rumsgivare. När jag har monterat min rumsgivare ( ersatt av 20 kohm motstånd direkt på plinten för att förenkla och eliminera kabelfel mm) så går jag in som installatör - klimat - styrlogik och väljer rumsgivare. jag får då ett larm att rumsgivare inte är installerad. Jag startar om och då kommer rumsgivaren upp på skärmen med värdet 25 gr som det ska men larmet finns fortfarande kvar. Jag gissar att det är något kommando som fattas men jag tycker jag har gått igenom hela menyn och alla manualer men hittar inget om hur det ska installeras mjukvarumässigt. Någon som vet?
Det är en Daikin Altherma 3 GEO EGSAX006DA9W








« Senast ändrad: 31 januari 2024, 16:39:11 av sverkerc »
1 1/2 planshus byggt -85. 165 m2 + garage 60 m2. Källare och krypgrund tätad och vid behov avfuktad med en DS15 Vattenburet ettrörssystem nu i samband med installationen av bergvärmepump Daikin Althema 3 GEO delat i 7 slingor varav en till en fläktkonverter från Polarheat som kan köras med aktiv kyla. Borrhål 200 m varav 175 m aktiv.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: installation av rumsgivare Daikin
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2024, 11:19:29 »
A.2.2.B, ändra till en 2-a.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sverkerc

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Daikin Geo3 Mars 2022
SV: installation av rumsgivare Daikin
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2024, 16:46:04 »
Carl N. Jag hade inte skrivit ut att det är en Altherma 3 GEO. Den har andra menyer än den du tittat på. Jag har inte hittat motsvarigheten på min.
Sverker
1 1/2 planshus byggt -85. 165 m2 + garage 60 m2. Källare och krypgrund tätad och vid behov avfuktad med en DS15 Vattenburet ettrörssystem nu i samband med installationen av bergvärmepump Daikin Althema 3 GEO delat i 7 slingor varav en till en fläktkonverter från Polarheat som kan köras med aktiv kyla. Borrhål 200 m varav 175 m aktiv.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: installation av rumsgivare Daikin
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2024, 18:12:58 »
OK, den manualen säger inte lika mycket, det står nått om meny 2.9, där kan man ange både rumstermostat eller rumsgivare, se till att välja rumsgivare och inte rumstermostat.
Annars hittar jag inget mer i den om rumsgivaren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!