Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Altherma 3-vägsventil läcker igenom?  (läst 1204 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andreaslej

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Altherma 3-vägsventil läcker igenom?
« skrivet: 26 december 2022, 19:10:46 »
Hej,

Vi har en Altherma från 2014 som har börjat strula. Den fastnar ofta i VVB (eller legionella) läge vilket betyder att huset inte värms upp. Orsaken verkar vara att den inte når upp i önskad temperatur. Om jag sänker önskad VVB temp så slår den om till rumsvärme utan problem.

Jag är inne på att det är något galet med växelventilen. Ställdonet verkar röra sig som den ska, och plockar jag bort det så kan jag rotera ventilen för hand utan problem.
Men det känns som att ventilen läcker mellan varmvatten och radiatorkrets. Om jag roterar ventilen så att radiatorkretsen stängs, och sedan känner med handen på rören runt ventilen, så har jag samma värme på alla tre rör. I mitt huvud så bör värmen i radiatorkretsen försvinna ganska omgående när ventilen stängts. Visst är det så?

En annan tanke jag haft är att det är något mjukvarurelaterat. Vissa gånger när pumpen fastnat i VVB läge så är kompressor och KB pump avstängda trots att varmvattnet inte är upp i temp. Om den läcker ut värme till elementen så bör väl kompressorn gå konstant? Kan det finnas buggar som åtgärdas med en mjukvaruuppdatering?

Jag tänkte testa att byta 3-vägs ventilen, men förstår inte riktigt vad det är jag ska beställa. ESBE ARA651 heter ställdonet, och jag gissar att ventilen är en VRG13X, men jag hittar inga alternativ med de rörkopplingarna som jag har (se bild). Är det någon som vet vad jag ska beställa? RSK nummer eller liknande?

Tacksam för all hjälp!

Mvh Andreas

Utloggad vandieren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Altherma 3-vägsventil läcker igenom?
« Svar #1 skrivet: 26 december 2022, 21:14:03 »
Är elpatronen påslagen/tillåten/hel?

Utloggad Andreaslej

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Altherma 3-vägsventil läcker igenom?
« Svar #2 skrivet: 26 december 2022, 23:20:09 »
Är elpatronen påslagen/tillåten/hel?

Nej vi blockerade elpatron vid installationen och har inte behövt använda den alls vad jag vet. Men det kanske behövs när grejerna börjar bli äldre.

Utloggad vandieren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Altherma 3-vägsventil läcker igenom?
« Svar #3 skrivet: 27 december 2022, 11:55:16 »
Tror inte det är ventilen, kompressorn orkar nog inte få upp varmvatten till inställd temperatur, borde ge upp då efter maxtiden för vvproduktion och inte fastna, så antagligen en bugg, prova att aktivera elpatronen så tar den över på slutet.

Utloggad Andreaslej

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Altherma 3-vägsventil läcker igenom?
« Svar #4 skrivet: 27 december 2022, 20:14:03 »
Tror inte det är ventilen, kompressorn orkar nog inte få upp varmvatten till inställd temperatur, borde ge upp då efter maxtiden för vvproduktion och inte fastna, så antagligen en bugg, prova att aktivera elpatronen så tar den över på slutet.

Okej ja det är absolut värt att testa.
Fick för övrigt tag i en ventil via Ã…F, den fanns pÃ¥ hyllan  tummenupp , sÃ¥ jag köper hem den just in case.

Tack för svar!

Utloggad johanp1979

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Altherma 3-vägsventil läcker igenom?
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2024, 10:36:42 »
Hur har det gått för dig här, har samma problem på min daikin och växelventil

Utloggad Andreaslej

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Altherma 3-vägsventil läcker igenom?
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2024, 18:59:49 »
Hur har det gått för dig här, har samma problem på min daikin och växelventil

Det gick sådär... Installerade en ny ventil i Januari 2023, men den gav upp efter ca 9 månader. Då hade käglan fastnat och axeln knäckts av med vattenläcka som följd.
Så vi bytte tillbaka till originalet igen. Daikin killen som var här fick den aldrig riktigt tät, men den fungerar åtminstone.

Jag borde såklart köpa en ny ventil, men med tanke på vad som hände med den förra så är jag tveksam till kvalitén på ESBEs grejer.

Men som vandieren föreslog nedan så avhjälptes legionellakörningen genom att aktivera elpatronen. Har dock fortfarande kvar problemet med att pumpen fastnar i VVB läge relativt ofta. Troligtvis en bugg enligt Daikin som var här och kikade.

Mjukvaruuppdatering beställd!

/ Andreas

johanp1979@hotmail.com

  • Gäst
johanp1979@hotmail.com
SV: Altherma 3-vägsventil läcker igenom?
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2024, 15:01:04 »
Ok jag har samma symptom som dig fast jag börjar mer tro att min värmeväxlare har lagt av, därav når min inte upp i rätt framledningstemp till radiatorer samt varmvattenberedaren. Jag får max fram 44 grader i framledning till radiatorer. och det tar en jäkla tid att producera vv. Vi har typ haft 13 grader inne när det varit som kallast. Haft lite olika servicetekniker och tittat men de tar inte mitt problem på allvar. Nu har jag hittat en auktoriserad daikin firma som kommer inom kort, och jag hoppas de kan felsöka bättre.

Utloggad Andreaslej

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Altherma 3-vägsventil läcker igenom?
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2024, 21:25:17 »
Hoppas de hittar problemet. Och skriv gärna här när du vet vad det var.
Själv försöker jag fÃ¥ tillbaka nÃ¥gon hit, men det verkar ju helt omöjligt att fÃ¥ en rörmokare att hÃ¥lla avtalade tider  :(

Utloggad johanp1979

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Altherma 3-vägsventil läcker igenom?
« Svar #9 skrivet: 25 februari 2024, 15:56:02 »
Hur lång tid tar din vv beredare att bli varm?
Min stiger 0,1 grad/min. 1 grad=6 min. 10 grader runt timmen. Känns väldigt långsamt.
Sen sjunker temperaturen 6-8 grader i vv beredaren över natten utan att varm vatten använts.
Men bvpn går bättre efter 09-0d justering till 8 förutom att det tar tid för vv, trots att växelventil är utbytt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!