Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: E12DKE som dog  (läst 9036 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sm7tvj

  • älskar värmepumpar!
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kalmar
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • TBRacing.se
E12DKE som dog
« skrivet: 23 december 2009, 22:39:25 »
Hej.har en beg panasonic av vad jag tror är modell E12DKE. den har funkat fint tills tempen passerade 0 då fick jag h16
men tyvärr är lappen borta på skalet till uteenheten.den funkar bra upp till 23 grader sedan dör den vid avfrostning. då jag
inte har id kvar på den så är garantin och hemförsäkring kört.har läst om att man kan inj olja osv.finns det nån i kalmar trakten
som kan hjälpa mig att lösa detta så den håller ett litet tag till i alla fall.har inga missljud eller annat.

mvh Thomas
TBRacing.se

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: E12DKE som dog
« Svar #1 skrivet: 24 december 2009, 11:46:25 »
Hmm hur har du lyckats skrapa bort serienumret, sitter ju inte direkt löst....(stulen)??? Har du kvitto frÃ¥n leverantören sÃ¥ kan du ju alltid prova där.....panasonic kanske accepterar reklamation för h16 pÃ¥ serienummer innedel och serienumret som stÃ¥r pÃ¥ komprssorn. Ang oljeinjektering sÃ¥ skulle det ju ha gjorts lÃ¥ngt innan  H16 uppträdde inte efterÃ¥t, sÃ¥ det är nog  kört....sÃ¥ fÃ¥r  du inte igenom h16 med  pana sÃ¥ är nog alternativen som Ã¥terstÃ¥r att  köpa en utbytes ute  enhet  och installera  den  istället eller  en helt ny värmepump.
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad MangeH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: E12DKE som dog
« Svar #2 skrivet: 24 december 2009, 11:59:05 »
Begagnad och utan serienummer... hmm

Utloggad sm7tvj

  • älskar värmepumpar!
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kalmar
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • TBRacing.se
SV: E12DKE som dog
« Svar #3 skrivet: 24 december 2009, 23:10:52 »
köpt på blocket.se. sitter i skiten så vad skall jag göra?.lätt och vara efterklok.gäller och rädda det som räddas kan.finns det inte andra pirat kompressorer man kan köpa o sedan inj olja eller annan väg? tänker inte plöja ner 15.000kr i en ny.måste finnas en lösning.
TBRacing.se

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: E12DKE som dog
« Svar #4 skrivet: 24 december 2009, 23:26:46 »
Mja...

med stor sannolikhet så är en fjäder avbruten innuti kompressorn. Den kan ingen annan än Panasonic laga på sin verkstad i Göteborg. Pana har utökad garanti på denna modell, men då måste du nog prestera ett serienummer på utedelen.

En annan lösnig är att hitta en begagnad utedel och byta. Eller hitta en begagnad kompressor och byta på plats. Men det är en svår operation, som en normal kyltekniker helst vill avstå ifrån.

180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad sm7tvj

  • älskar värmepumpar!
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kalmar
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • TBRacing.se
SV: E12DKE som dog
« Svar #5 skrivet: 24 december 2009, 23:35:38 »
har läst allt som finns pÃ¥ detta forum om dessa pumpar och funktionsätt osv bla hela h16 delen där professorn plockar sönder en pump osv.finner det föga troligt att det behövs en KTH utbildad person för och byta den, är tacksam för all positiv hjälp för att  lösa detta.med en uppgraderad fjäder och allt genomgÃ¥nget sÃ¥ bör man fÃ¥ den att funka igen anser jag efter att ha läst h16 delen.eller har jag fel? _/-
TBRacing.se

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: E12DKE som dog
« Svar #6 skrivet: 25 december 2009, 10:23:48 »
Ja inte behövs KTH utbildning.....däremot behövs ju en hel del verktyg en ny kompressor mm, men det  är  klar  fÃ¥r du tag pÃ¥ en ny kompressor och är hyfsat lödkunnig  och skaffar en gassvets, pÃ¥fyllnadsgas ( du mÃ¥ste ju tappa systemet pÃ¥ gas innan du byter kompressor) sÃ¥ kan du  ju helt klart byta kompressorn.......alt  kanske  höra med  typ citcop pm du kan fÃ¥ köpa en begaganad  utedel av dom, vet en kompis  som köpte en därifrÃ¥n iofs inte DKE ....men detta var nog typ ett Ã¥r sedan......
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad sm7tvj

  • älskar värmepumpar!
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kalmar
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • TBRacing.se
SV: E12DKE som dog
« Svar #7 skrivet: 25 december 2009, 12:10:14 »
hur kan jag säkerhetställa vilken pump jag har? min fjärr liknar exakt den i service manualen cs eller cu modellen e12dke samt den har värme slinga i sig org och en värme matta runt pumpen.om man kollar måtten i service manualen så är det den stora varianten.540mm hög,kan någon hjälpa mig att identifiera den till 100%?
TBRacing.se

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: E12DKE som dog
« Svar #8 skrivet: 25 december 2009, 13:21:27 »
hmmm nu låter det som om du inte ens är säker på att det är en E12DKE är detta också bortskrapat på utedelen inte endast serienumret....yttermåtten på utedelarna är så vitt jag vet lika på alla modeller.
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad sm7tvj

  • älskar värmepumpar!
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kalmar
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • TBRacing.se
SV: E12DKE som dog
« Svar #9 skrivet: 25 december 2009, 17:35:20 »
konstig pryl denna pump.har nu 1 minus grad ute och pumpen funkar helt plötsligt enormt bra.har 28 grader inomhus utan annan värmekälla vid fullt flås på den.och ska inte kompressorn låta illa ute om fjädern är trasig?.för att höra att ute enheten överhuvudtaget går så får jag gå ut o ställa mig 2meter i från den för att höra den.det enda som hörs är ett svagt ljud från fläkten på ute enheten men det har aldrig hörts något från kompressorn i den..
TBRacing.se

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: E12DKE som dog
« Svar #10 skrivet: 25 december 2009, 18:18:27 »
Maksinerna går oftast till den ska till att avfrosta och då kommer din timerlampa att börja blinka om du har H16 problemet.
Det brukar gå till en början att slå ifrån strömmen ett tag och sen starta upp den, men har man gjort så några gånger så verkar kretskorten haverera och då får ni inte igång den igen.
Vissa går inte alls att få igång efter att ha brutit strömmen utan dom är körda direkt.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad sm7tvj

  • älskar värmepumpar!
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kalmar
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • TBRacing.se
SV: E12DKE som dog
« Svar #11 skrivet: 25 december 2009, 18:24:48 »
maskinen gick hela natten o dagen ställd på 23 grader utan att ge h16...mysko,har läst hela tråden om h16 skriven av proffessorn.under 30 timmar borde den avfrostat nån gång ? tempen gick från +2 till -5 under detta dygnet.och nu går de som faan.well ska labba så mycket jag kan sedan får jag la beställa en ny av dig....
TBRacing.se

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: E12DKE som dog
« Svar #12 skrivet: 25 december 2009, 19:27:13 »
Ja jag har ju själv H16 för tillfället och min pump  gÃ¥r precis  som din sm7tvj du kan ju kolla trÃ¥den om min pump. den verkar för övrigt  gÃ¥ bra  mellan tyÃ¥  -2 till knappa -10  over  och  under  detta  sÃ¥ lägger  den av vid  avfrostningarna.
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: E12DKE som dog
« Svar #13 skrivet: 26 december 2009, 14:17:11 »
konstig pryl denna pump.har nu 1 minus grad ute och pumpen funkar helt plötsligt enormt bra.har 28 grader inomhus utan annan värmekälla vid fullt flås på den.och ska inte kompressorn låta illa ute om fjädern är trasig?.för att höra att ute enheten överhuvudtaget går så får jag gå ut o ställa mig 2meter i från den för att höra den.det enda som hörs är ett svagt ljud från fläkten på ute enheten men det har aldrig hörts något från kompressorn i den..

Den avbrutna fjädern varken hörs eller syns....

Några fjädervarv i botten är avbrutna. Vartefter fler fjädervarv bryts av, så funkar den med kortare och kortare intervaller. Men när den funkar så fungerar den normalt.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad sm7tvj

  • älskar värmepumpar!
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: kalmar
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • TBRacing.se
SV: E12DKE som dog
« Svar #14 skrivet: 26 december 2009, 14:35:16 »
blir te o byta med andra ord sen.. men den har inte löst ut nu mera. bara 1 gång.funkar super nu..
TBRacing.se

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!