Ad
Energibutiken.se smarta varor pÄ nÀtet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i VÀrmepumpsforum, klicka hÀr för att stÀlla e-postfrÄga och fÄ mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 495 Twin - Pressostat lĂ„g (LP)  (lĂ€st 5610 gĂ„nger)

0 medlemmar och 1 gÀst tittar pÄ detta Àmne.

Utloggad M@ZE

  • Kan vĂ€rmepumpar
  • ***
  • Antal inlĂ€gg: 142
  • Karma +0/-0
IVT 495 Twin - Pressostat lÄg (LP)
« skrivet: 04 juli 2020, 10:53:37 »
Hej alla fantastiska vĂ€rmepumps kunniga 😄.

Jag har en IVT 495 Twin som Ă€r frĂ„n 2005, som har tuffat pĂ„ utan problem i 15Ă„r. Jag har precis fĂ„tt larm om ”Pressostat LĂ„g (LP). Jag har lĂ€st och har tömt och gjort rent Spillkoppen och kontrollerat slangarna, rengjort smutsfiltret pĂ„ inkommande KB sidan. ExpansionskĂ€rlet Ă€r det ca 1/4 vĂ€tska i. Givaren för GT 10 Ködb. (GT3:4) Ă€r uppe i 27grader men har Ă€ven sett uppĂ„t 58. Den brukar normalt sĂ€tt vara pĂ„ 1-3 grader. Kompressorn slĂ„r ifrĂ„n som jag förstĂ„r av sĂ€kerhetsĂ„tgĂ€rd för att inte bli överhettad.

Jag har pratat med service tekniker men fick inga direkta tips att kontrollera.

Att ersÀtta denna pump, sÄ finns inga liknande pumpar lÀngre dÄ jag enbart borrar ca 65m vilket var det dummaste jag gjort. Att skaffa en ny ren bergvÀrmepump inklusive borra lÀngre hÄl kommer sÀkert kosta 200tkr (gissning).

Huset pÄ 212kvm i 1,5plan har en förbrukning pÄ 16,500kwh och har vattenburen GV i hela huset.

HjÀlp vad skulle ni rÄda mig till hÀr ?
« Senast Ă€ndrad: 04 juli 2020, 11:00:33 av M@ZE »

Utloggad Josth

  • DignitĂ€r inom vĂ€rmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlĂ€gg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 495 Twin - Pressostat lÄg (LP)
« Svar #1 skrivet: 04 juli 2020, 11:18:56 »
Vilken Àr GT10 och GT3:4 menar du? Endast GT3:10, inkommande köldbÀrare, finns med i manualen.

Ta in flera offerter pÄ bergvÀrme. Finns ju energioffert.se eller vÀrmepump.se man kan anvÀnda för att förhoppningsvis fÄ flera svar. Tycker 200 tkr lÄter för mycket, borde gÄ att fÄ för nÀrmare 150 tkr. Det Àr lÄngt ifrÄn den största pumpen du behöver. IVT 495 har en effekt pÄ 4 kW sÄ kanske en ny pÄ runt 6 kW rÀcker?
1Âœ-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristĂ„ende garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tĂ€tad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förĂ„ngare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, sĂ€kerhetsventil och ny kraftigare flĂ€kt.

Utloggad M@ZE

  • Kan vĂ€rmepumpar
  • ***
  • Antal inlĂ€gg: 142
  • Karma +0/-0
SV: IVT 495 Twin - Pressostat lÄg (LP)
« Svar #2 skrivet: 04 juli 2020, 11:29:26 »
Vi har en 9kw elpatron i vÄr, dock tycker jag den ofta gÄr pÄ elpatron pÄ vintern och efter man duschat. Det stÄr sÄ i menyn nÀr jag tittar pÄ alla givare och temperaturer. Ok det var kanske lite högt gissat, om det gÄr sÄ lÄngt att jag behöver ta in offerter för att detta inte gÄr att lösa sÄ fÄr man kolla runt, bra tips.

Utloggad Josth

  • DignitĂ€r inom vĂ€rmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlĂ€gg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 495 Twin - Pressostat lÄg (LP)
« Svar #3 skrivet: 04 juli 2020, 11:40:59 »
Man kan ju prova att byta den temperaturgivaren dÄ det Àr sÄ konstiga vÀrden. Finns t.ex. hos JS Energi: https://jsenergi.com/ivt-reservdelar/per-pump/ivt-495-9kw-twin/ntc-givare-2000mm-molex.html
1Âœ-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristĂ„ende garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tĂ€tad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förĂ„ngare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, sĂ€kerhetsventil och ny kraftigare flĂ€kt.

Utloggad M@ZE

  • Kan vĂ€rmepumpar
  • ***
  • Antal inlĂ€gg: 142
  • Karma +0/-0
SV: IVT 495 Twin - Pressostat lÄg (LP)
« Svar #4 skrivet: 04 juli 2020, 14:22:02 »
Ja det kanske kan vara en idé, det jag tycker mig kunna höra Àr att det lÄter lite annorlunda frÄn cirkulationspumpen som Àr en Myson men det Àr vÀl cirkpumpen för golvvÀrmen om jag inte minns fel. Finns det ytterligare en cirkulationspump för köldbÀraren ?

FlÀkten och ventilationen fungerar utan anmÀrkning.

Utloggad Josth

  • DignitĂ€r inom vĂ€rmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlĂ€gg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 495 Twin - Pressostat lÄg (LP)
« Svar #5 skrivet: 04 juli 2020, 14:27:49 »
Visst finns det en köldbÀrarpump man kan kontrollera om den snurrar. Enligt manualen sitter den i det översta utrymmet vid luftvÀrmevÀxlaren. Men en temperatur pÄ 59°C lÄter vÀldigt mystisk om det inte Àr fel pÄ tempgivaren.
1Âœ-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristĂ„ende garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tĂ€tad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förĂ„ngare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, sĂ€kerhetsventil och ny kraftigare flĂ€kt.

Utloggad HBerggren

  • DignitĂ€r inom vĂ€rmepump
  • *****
  • Stad/land: VĂ€stra Götaland
  • Antal inlĂ€gg: 3566
  • Karma +2/-0
SV: IVT 495 Twin - Pressostat lÄg (LP)
« Svar #6 skrivet: 04 juli 2020, 14:42:42 »
SÄ lÀnge den inte Àr Àldre Àn 15 Är tycker jag det Àr bara att reparera. Försök fokusera pÄ köldbÀrarpumpen Àr sönder, lyssna med mejsel, mÀt spÀnning, vissa lyser, se om den andra fungerande givaren reagerar kort efter den förvÀntas flytta pÄ brinen.

Du borde sedan i framtiden se om styrsystemet inte kan ta det lite lugnare med elpatronen, jag vet inte vad som gÄr reglera rent mjukvarumÀssigt pÄ din lösning, men rekommenderar dig att kolla upp det.
Man förstÄr ju att prylarna kan vara konstruerade för att ge minsta möjliga komfortstörning likt hela familjen ska kunna duscha i rad utan störningar. Men pumpen vet ju inte vad som kommer nÀst utan fÄr förbereda sig pÄ det vÀrsta. Kanske bara en ska duscha och dÄ behövs egentligen ingen elpatron alls. Men duschar mÄnga mÄste elpatronen starta direkt.

Man kan ju i vÀrsta fall anpassa lite sjÀlv, koppla bort otÀnkbara steg av elpatronen sÄ den bara tÀcker Ärets kallaste dag ihop med kompressordrift. I styrningen borde det gÄ blockera elpatronen manuellt under sommartid, eller via automatisk utomhustemperaraturspÀrr. Men man vill dock att elpatronen ÀndÄ ska sköta legionellakörningen var 14:e dag, vissa pumpar har det undantaget.

Lite tanke bakom detta sÄ gÄr det sÀkert spara en extra slant.
« Senast Ă€ndrad: 04 juli 2020, 14:45:49 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvÀrme. VÀntar pÄ 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. VÀrmebaronen K2 6 m2 solfÄngare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och vÀrmekurvor. Egen styrning.

Utloggad M@ZE

  • Kan vĂ€rmepumpar
  • ***
  • Antal inlĂ€gg: 142
  • Karma +0/-0
SV: IVT 495 Twin - Pressostat lÄg (LP)
« Svar #7 skrivet: 04 juli 2020, 15:09:10 »
Ah för öppna plÄten uppe vid flÀktaggregatet och lyssna. Jag kan dock kÀnna pÄ inkommande BV rör att det Àr relativt varmt, typ rumstemperatur .. den brukar ju vara kall, sÄ nÄtt knas Àr det. KöldbÀrare givaren i pumpen visar 26,3 sÄ det kanske stÀmmer ÀndÄ.

Jag tror det gör att Àndra förhÄlllandet för Elpatronen om man gÄr in i service menyn.

Utloggad M@ZE

  • Kan vĂ€rmepumpar
  • ***
  • Antal inlĂ€gg: 142
  • Karma +0/-0
SV: IVT 495 Twin - Pressostat lÄg (LP)
« Svar #8 skrivet: 04 juli 2020, 15:31:16 »
Öppnade plĂ„ten nĂ€r pumpen var i drift men kunde inte direkt höra att nĂ„got skulle vara problem med.

Utloggad HBerggren

  • DignitĂ€r inom vĂ€rmepump
  • *****
  • Stad/land: VĂ€stra Götaland
  • Antal inlĂ€gg: 3566
  • Karma +2/-0
SV: IVT 495 Twin - Pressostat lÄg (LP)
« Svar #9 skrivet: 04 juli 2020, 16:57:22 »
Testa skruva mÀt spÀnningen till pumpen. Borde rÀcka följa kabeln till kretskortet till höger och mÀta dÀr. Om spÀnning finns, ta loss centrumskruven med spÄr och se om axeln roterar lÀtt. Gör den det sÄ byt pumpen.
Det kan hÀnda det lÀcker lite sprit nÀr du har loss skruven, arbeta effektivt. Det Àr Ànnu ett mejselspÄr under ytterskruven pÄ sjÀlva motoraxeln.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvÀrme. VÀntar pÄ 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. VÀrmebaronen K2 6 m2 solfÄngare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och vÀrmekurvor. Egen styrning.

Utloggad M@ZE

  • Kan vĂ€rmepumpar
  • ***
  • Antal inlĂ€gg: 142
  • Karma +0/-0
SV: IVT 495 Twin - Pressostat lÄg (LP)
« Svar #10 skrivet: 05 juli 2020, 08:16:09 »
Om axeln roterar pÄ pumpen, ska man byta ut den dÄ verkligen ?

Inga problem att öppna skruven i drift, tÀnkte pÄ ström osv ?
« Senast Ă€ndrad: 05 juli 2020, 09:08:10 av M@ZE »

Utloggad Josth

  • DignitĂ€r inom vĂ€rmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlĂ€gg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT 495 Twin - Pressostat lÄg (LP)
« Svar #11 skrivet: 05 juli 2020, 10:25:20 »
Även om motoraxeln roterar har jag lĂ€st att det förekommit att sjĂ€lva skovelhjulet som ska pumpa vĂ€tskan har suttit löst pĂ„ axeln. MĂ„ste vara ovanligt. Finns det avstĂ€ngningar för köldbĂ€raren före och efter pumpen kan man stĂ€nga dessa och ta bort drivmotorsidan pĂ„ pumpen och kontrollera skovelhjulet.
1Âœ-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristĂ„ende garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tĂ€tad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förĂ„ngare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, sĂ€kerhetsventil och ny kraftigare flĂ€kt.

Utloggad M@ZE

  • Kan vĂ€rmepumpar
  • ***
  • Antal inlĂ€gg: 142
  • Karma +0/-0
SV: IVT 495 Twin - Pressostat lÄg (LP)
« Svar #12 skrivet: 05 juli 2020, 10:53:04 »
Ok tack för svar .. om jag enbart ska börja kontrollera om den snurrar sÄ antar jag att pumpen mÄste vara i drift ? Och inga andra saker jag behöver tÀnka pÄ innan man lossat den dÀr skruven pÄ Köldb pumpen ?

Utloggad HBerggren

  • DignitĂ€r inom vĂ€rmepump
  • *****
  • Stad/land: VĂ€stra Götaland
  • Antal inlĂ€gg: 3566
  • Karma +2/-0
SV: IVT 495 Twin - Pressostat lÄg (LP)
« Svar #13 skrivet: 05 juli 2020, 16:13:17 »
Det Àr lugnt att öppna nÀr som helst, den behöver inte vara strömsatt, det enda du behöver kontrollera om axeln sitter fast och kanske gÄr lirka loss om den nu fastnat.
Det finns inga elektriska risker frÄn sjÀlva KB-pumpen oavsett i drift eller inte nÀr man kontrollerar axeln.

Enda Àr om det finns kopplingsboxar som locket inte sitter fast pÄ som man kan lyckas trycka ivÀg om man anvÀnder de som handstöd (t ex den svarta uppe pÄ KB-pumpen), skavda kablar/rÄttÀtna kablar som du kan stryka dig emot under arbetet och kretskortet till höger innehÄller möjligt icke petskyddade omrÄden. Anta att det finns fler risker att upptÀcka.
KÀnner du dig ÀndÄ obekvÀm sÄ kan du stÀnga av en huvudbrytare till hela pumpen om det finns, mÀta före och efter varje fas i sjÀlva brytaren. AvstÀngd brytare garanterar inte spÀnningsfrihet ifall en kontakt brÀnt fast. SÄ man mÄste mÀta nÄgon stans efter brytaren och kontrollera att spÀnningsprovaren fungerar före och efterÄt. Finns ingen brytare kan man stÀnka av sÀkringar. Men kontrollera att spÀnningen Àr borta Àr lika viktigt, man kanske stÀngt av en felmÀrkt sÀkring eller att den inte fungerar.
Nu kanske jag fick det lÄta som helt livsfarligt arbete, men det gÀller bara att identifiera riskerna sÄ har man lÀget under kontroll.

I alla fall, finns det spÀnning pÄ KB-pumpen som följer kompressorns aktivitet och man kan kÀnna att KB-rören inte blir kalla nÀr pumpen har spÀnning sÄ Àr nog orsaken faststÀlld.
Finns det inte spÀnning sÄ behöver felsökningen fokuseras Ät andra hÄllet - varför inte spÀnningen kommer fram.

« Senast Ă€ndrad: 05 juli 2020, 16:19:11 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvÀrme. VÀntar pÄ 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. VÀrmebaronen K2 6 m2 solfÄngare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och vÀrmekurvor. Egen styrning.

Utloggad M@ZE

  • Kan vĂ€rmepumpar
  • ***
  • Antal inlĂ€gg: 142
  • Karma +0/-0
SV: IVT 495 Twin - Pressostat lÄg (LP)
« Svar #14 skrivet: 06 juli 2020, 10:27:41 »
Tack för svar HBerggren,

Jag har dessvÀrre inget mÀtverktyg för att kontrollera spÀnningen inser jag :(.

En sak jag reflekterade över Àr att nÀr larmet "Pressostat LÄg (LP)" syns i displayen sÄ kan man inte göra nÄgot utan mÄste trycka pÄ pil höger .. dÄ drar den igÄng och man hör kompressorn starta.

Tittar jag pÄ givarna sÄ Àr Àven GT6 Kompressor tempen hög, den ökar direkt frÄn ca 23 till grader till 58,3 dÄ den slÄr av, för att sedan sjunka. KölbÀrar givaren stiger frÄn 23 till 29,5 .. efter ett par minuter nÀr tempen sjunkigt till ca 40 grader pÄ Kompressorn sÄ gÄr den igÄng igen och gÄr snabbt upp till över 50 grader för att slÄ av igen.

Det kan nog stÀmma att tempen pÄ inkommande KöldbÀrare Àr 24-25 frÄn start dÄ rören inte Àr kalla som dom brukar vara, sÄhÀr Ärs brukar dom Àven vara lite frostiga.

Det kanske Àr Kompressorn som hÄller pÄ och ger upp ?
« Senast Ă€ndrad: 06 juli 2020, 10:43:23 av M@ZE »

nibe, ctc, baxi, golvvĂ€rme, solenergi Energibutiken.se smarta varor pć nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

VibrationsdÀmpare
Besök vÄr webshop, klicka hÀr!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor pÄ nÀtet, leverans till dörren
luftvÀrmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor pÄ nÀtet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i VÀrmepumpsforum, klicka hÀr för att stÀlla e-postfrÄga och fÄ mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!