Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FD25 vs Fa35  (läst 3270 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bamse

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
FD25 vs Fa35
« skrivet: 15 januari 2008, 20:30:42 »
Hejsan Gott folk!

Var nere häromdan hos min lokale handlare för att beställa en FD25 med grundinstallation men efter att ha pratat en stund så lyckades denne försäljare prata på mig en FA35 istället - till ett mycket bra pris som jag uppfattade det iallafall (15900:-) inkl grundinstallation.

Jag undrar nu - är detta ett vettigt köp eller skiljer de två modellerna sig väsentligt åt.

(effekten 6,3 vs 6,0 är inte på något sätt avgörande ej heller skillnaden i COP-värde)

Tyckte själv att det tvättbara filtren i Fa modellen var trevligar än FD's som behövs bytas med jämna mellanrum - vilket ju aldrig blir av om jag känner mig själv rätt..............

Har inte hämtat "burkarna" ännu så än kan man ju ändra sig....................

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FD25 vs Fa35
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2008, 21:09:11 »
FD serien är ny med twin rotary kompressor, lite tystare än FA'n som har singel rotary.
Effekten skiljer inte mycket inte ljudnivån på innedelen heller. förutom filtren som du
redan påtalat så skiljer det bara lite i design samt att ögat på nya FD sitter mitt på
innedelen, på FA sitter det till höger. FA serien har en automatisk front som öppnar
sig när den startas upp, denna fronten har inte FD serien.


BjörnK

Utloggad Pongu

  • Vet hur man manövrerar fjärrkontrollen och är därför
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 257
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FD25 vs Fa35
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2008, 13:06:04 »
Det är smÃ¥ uppgraderingar det handlar om, men jag skulle nog välja den nyare FD-25:an med tanke pÃ¥ att den är ännu nÃ¥got effektivare, möjligen nÃ¥got tystare/behagligare, har en i mitt tycke snyggare innedel och för att reservdelar kanske kommer att finnas att tillgÃ¥ längre. Men är prisskillnaden stor skulle jag inte tveka över att installera en FA35. Björn gjorde ju det och han skulle inte sätta in vilken skitpump som helst!  Thumbsup ;)

/Pontus
Tvåvånings parstuga från 1876 utanför Växjö. Liggande timmer. 180m2 uppvärmd yta. Treglasfönster och tilläggsisolering i väggar, bjälklag och vind.

Uppvärmning enbart genom 2st luftvärmepumpar Mitsubishi Electric FD25-VAH installerade 2008-01-15
Varmvatten genom elberedare. Funderar på att byta till FLVP eller L/V för varmvattnet. Vedköksspis och kakelugnar som värmebackup.
Fast installerad Kamstrup 382 digital elmätare (trefas) som mäter värmepumparnas förbrukning. Visar även momentan förbrukning.

Utloggad Guest

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 748
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FD25 vs Fa35
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2008, 13:22:32 »
Hehe nädå men så har jag en FD35:a som skall upp isf FA35:an

Men som du vet....skomakarns barn... ::)


BjörnK

Utloggad Pongu

  • Vet hur man manövrerar fjärrkontrollen och är därför
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 257
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: FD25 vs Fa35
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2008, 13:24:27 »
He he... Rädd att bli mobbad pÃ¥ Mitsubishi-forumet?  >:D  ;)

/Pontus
Tvåvånings parstuga från 1876 utanför Växjö. Liggande timmer. 180m2 uppvärmd yta. Treglasfönster och tilläggsisolering i väggar, bjälklag och vind.

Uppvärmning enbart genom 2st luftvärmepumpar Mitsubishi Electric FD25-VAH installerade 2008-01-15
Varmvatten genom elberedare. Funderar på att byta till FLVP eller L/V för varmvattnet. Vedköksspis och kakelugnar som värmebackup.
Fast installerad Kamstrup 382 digital elmätare (trefas) som mäter värmepumparnas förbrukning. Visar även momentan förbrukning.

Utloggad VikingAndy

  • Mitsubishi Electric Q Heat 4.5
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LILLA EDET
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Storspiggens Sportdykarklubb Göteborg
SV: FD25 vs Fa35
« Svar #5 skrivet: 18 februari 2008, 01:51:13 »
Hejsan Gott folk!

Var nere häromdan hos min lokale handlare för att beställa en FD25 med grundinstallation men efter att ha pratat en stund så lyckades denne försäljare prata på mig en FA35 istället - till ett mycket bra pris som jag uppfattade det iallafall (15900:-) inkl grundinstallation.

Jag undrar nu - är detta ett vettigt köp eller skiljer de två modellerna sig väsentligt åt.

(effekten 6,3 vs 6,0 är inte på något sätt avgörande ej heller skillnaden i COP-värde)

Tyckte själv att det tvättbara filtren i Fa modellen var trevligar än FD's som behövs bytas med jämna mellanrum - vilket ju aldrig blir av om jag känner mig själv rätt..............

Har inte hämtat "burkarna" ännu så än kan man ju ändra sig....................

Hejsan Bamse

Grymt pris där på FA modellen ! Kan du om möjligt berätta vilken handlare? Så jag kan jag handla mig en sådan också

TACK Thumbsup
VikingAndy
Trävilla byggd 1907 1plans öppen planlösning med inredd vind 92kvm +10kvm källare med vattenburen elvärme 3kw och 200l varmvattenberedare med elförbrukning 21400kw/år med 3 personer i hushållet. Mitsubishi Electric GA25VAH Q Heat 4.5 installerad tisdag den 4mars 2008. Återkommer med ny mätning av elförbrukning med spänning! Ny mätning 10080kw/året och på årsbasis!!!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!