Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärme som inte funkar pÃ¥ radiatorslinga  (läst 14181 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ryggraden

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Golvvärme som inte funkar på radiatorslinga
« skrivet: 22 augusti 2012, 22:28:36 »
Här kommer lite bilder på mitt golvärmesystem som var installerat när jag köpte huset. Jag behöver goda råd då slingan inte värmer golvet och var iskallt förra vintern. Huset är byggt på 40 talet och har vattenburen radiatorslinga i markplan som värms via fjärrvärme och värmeväxlaren placerat i källaren. Från denna radiatorslinga har ett golvvärmesystem med wirsbo golvvärmefördelare installerats för att värma ett tillbyggt rum om ca 15 m2. Det finns även en slinga fördraget för att koppla in en radiator, men någon sådan finns inte inkopplad (pluggad. fram samt retur) Man kan tydligt känna på rören i källaren att det inte flödar genom den påkopplade slingan då temperaturen är kall på framledning samt returledning. Den enda pump som driver systemet är samma som driver radiatorslingan. pumpen står i läge 3 = Max.
Jag har inte testat att lufta systemet på golvvärmeslingan ännu.
Enl min bild: 1. Framledning 2. Avstängningsventil (Öppen) 3. Reglerratt till radiatorslinga (dock finns ingen radiator inkopplad, ledning pluggad)(fullt öppen) 4.Reglerratt golvslinga (fullt öppen)5. Returledning 6. Avstängningsventil (Öppen) 7.Returventil radiator 8.Returventil golvslinga 9. Retur radiator (ingen radiator inkopplad ledning pluggad) 10.Retur golvslinga 11. Påfyllning vatten 12. Ändstycke ventil??? 13+14. För By pass som jag inte har ?? 15. Ändstycke ventil??? 16. Avtappning vatten. 17 Framledning radiator (pluggad) 18. Samma som 17 19. Framledning Golvslinga.

Till problemet hör att jag har ett expansionskärl som jag tror att blåsan är trasig på samt att jag är osäker på om övertrycksventilen inte fungerar tillfredställande. det finns även kopplingar enl bild som smådroppar lite och måste åtgärdas. Trycket faller samt jag måste fylla på lite vatten ibland.

Nu några funderingar:
Är det korrekt inkopplat?
Är det ett system som skall kunna  fungera utan att en extra pump installeras?
I ett rum som detta skall det då behövas en extra radiator. Golvvärmen borde räcka (dock fanns ett eldrivet olje element i stället för ett vattenburet) detta får mig att fundera om systemet någonsin fungerat.
Är det ide att installera by pass?
Hur reglerar jag in bäst med reglerratt på framledning samt med returventilen?

Tacksam för ideer och förslag.
« Senast ändrad: 22 augusti 2012, 23:19:45 av Ryggraden »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Golvvärme som inte funkar på radiatorslinga
« Svar #1 skrivet: 23 augusti 2012, 07:16:35 »
Hej!
Det borde gå att få snurr på vattnet i golvvärmeslingan, men vatten rinner alltid lättaste vägen, och troligen är flödesmotståndet så mycket lägre genom radiatorerna att det står still i golvvärmeslingan.
Antagligen har du också luft i slingan/fördelaren.

Jag skulle göra allt i rätt ordning, dvs få ordning på expansionskärl mm och sen lufta golvvärmen.
För att få sprutt på grejerna så måste du först stänga alla radiatorer (om du har 2-rörsystem till radiatorerna) så att vattnet tvingas genom golvvärmen.
Sen gäller det att strypa in flödet på alla radiatorer så det blir rätt fart på golvvärmen.

(Har du 1-rörsystem till radiatorerna så måste golvvärmen ha separat CP + shunt).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ryggraden

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärme som inte funkar på radiatorslinga
« Svar #2 skrivet: 23 augusti 2012, 17:17:19 »
Tack för ditt svar.
Jag tror att jag har ett enrörssystem.
Det innebär isåfall att jag måste installera shunt + cirkulationspump om jag förstod dig rätt.
Det som jag blir konfunderad över är att förra ägaren gjorde tillbygget 2005 och borde ha upplevt samma sak med kalla golv.
Eller så mörkade han vid försäljningen, och då kanske jag kan hävda dålt fel?
Vad händer om man kopplar på en by pass mellan golvvärmefördelarna? 13+14 enl första inlägget?
Vad kostar shunt och cirkulationspump samt arbete om jag skall göra anspråk hos förre ägaren? (mellan tumme o pekfinger)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Golvvärme som inte funkar på radiatorslinga
« Svar #3 skrivet: 23 augusti 2012, 17:25:18 »
Hur är trimventilerna på returen (7 och 8 ) inställda, är de öppna eller stängda?
(Vet inte säkert, men gissar att du kan lossa locken, och justera med en insexnyckel?)

Hur ser det ut där avsticket till den fördelare som vi ser på bild sitter, alltså där slangarna från fördelaren går ihop med ledningarna till radiatorkretsen?
Är de ihopkopplade på huvudstammen, eller är golvvärmen inkopplad på en av de enrörsslingor som finns i huset. (brukar vara 2-4 enrörsslingor i ett hus)

Det borde inte vara omöjligt att strypa in flödena så att du kan få flöde både i golvslingan och i radiatorerna, men med en push blir det ju enklare förstås.
« Senast ändrad: 23 augusti 2012, 17:27:48 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ryggraden

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärme som inte funkar på radiatorslinga
« Svar #4 skrivet: 23 augusti 2012, 17:55:13 »
Enrörslingan går enl bilden upp till en handdukstork till badrummet, och fortsätter sedan mot fördelaren (där tidigare en radiator varit installerad)och golvslingan. Sedan returen.
Tror att jag har tre ev. fyra slingor i huset. Har inte rört trimventilerna ännu.
Obs! fel ordning på bilderna.
« Senast ändrad: 23 augusti 2012, 18:30:42 av Ryggraden »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Golvvärme som inte funkar på radiatorslinga
« Svar #5 skrivet: 23 augusti 2012, 18:10:51 »
Du skulle ju kunna stänga trimventilerna på alla slingor som inte är till golvvärmen, det borde ge samma effekt.
Sen kanske det går att strypa in dessa så det blir hyfsad värme på golvet då du fått bort ev luft i golvvärmen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ryggraden

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärme som inte funkar på radiatorslinga
« Svar #6 skrivet: 23 augusti 2012, 18:27:24 »
Menar du trimventilen på golvvärmefördelaren (den förberedda slingan till en radiator) eller menar du stora vreden på radiatorerna?

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Golvvärme som inte funkar på radiatorslinga
« Svar #7 skrivet: 23 augusti 2012, 20:09:42 »
Wirsbo - numera Uponor - har väldigt pedagogiska manualer för hur man installerar och kör igång golvvärme. Lättlästa och bara att ladda ner, kan vara intressanta även efter att du fått hjälp här att få igång systemet.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad Ryggraden

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärme som inte funkar på radiatorslinga
« Svar #8 skrivet: 23 augusti 2012, 20:28:00 »
Tack för det tipset!
Det blir till att köpa lite slang och kopplingar för avluftning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Golvvärme som inte funkar på radiatorslinga
« Svar #9 skrivet: 24 augusti 2012, 07:54:34 »
Menar du trimventilen på golvvärmefördelaren (den förberedda slingan till en radiator) eller menar du stora vreden på radiatorerna?

Om du har 1-rörsystem så finns det någon form av bypass gömda i golvet vid varje radiator.
I så fall hjälper det inte så mycket att stänga reden på radiatorerna, men då hoppas jag att det sitter trimventiler centralt på slingorna någonstans vid pannan?

Fast du kanske har 2-rörsystem i alla fall?
I så fall är det vreden på radiatorerna som du ska strypa.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Golvvärme som inte funkar på radiatorslinga
« Svar #10 skrivet: 24 augusti 2012, 08:15:05 »
Prova stänga av alla radiatorer helt och kör cirkpumpen på max effekt, då borde du få flöde i golvvärmeslingan, även om du har enrörssystem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ryggraden

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärme som inte funkar på radiatorslinga
« Svar #11 skrivet: 24 augusti 2012, 21:03:50 »
Har luftat systemet idag och det innehöll en hel del luft.
Jag har nu ställt reglerratt (4) samt returventil (8) på max öppna.
kan inte känna någon värme på framledning eller returen, testar nu med att stänga ner alla radiatorer på minimum.
Så jag får se om det får fart på golvslingan. nästa steg blir att lokalisera ev trimventiler på radiatorer eller centralt på slingorna.

Utloggad Ryggraden

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärme som inte funkar på radiatorslinga
« Svar #12 skrivet: 26 augusti 2012, 18:27:25 »
Har fått fart på slingan nu, men kommer att behöva reglera in övriga radiatorer när det blir lite kallare.
Skall även byta expansionskärlet och säkerhetsventil samt se över kopplingar vid fjärrvärmecentralen som står och smådroppar ibland.
Tack för alla tips! tummenupp

Utloggad UPONOR

  • UPONOR
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • UPONOR
    • UPONORS HEMSIDA
SV: Golvvärme som inte funkar på radiatorslinga
« Svar #13 skrivet: 18 september 2012, 14:32:39 »
Hej!
Nu var det ett tag sedan detta skrevs så alla problem kanske redan är lösta, men ifall inte så tänkte jag försöka klara upp vissa saker.

"Är det korrekt inkopplat?" Fördelaren ser korrekt ut, bortsett från att det saknas Bypass, men helheten är svårt att avgöra utan mer information.

"Är det ett system som skall kunna  fungera utan att en extra pump installeras?" Ifall pumpen är dimensionerad för denna extra yta sÃ¥ ja, men det kan eventuellt behövas en shunt ifall framledningstemperaturen är för hög. SÃ¥ hur hög är framledningstemperaturen och hur är golvvärmen förlagd?

"I ett rum som detta skall det då behövas en extra radiator. Golvvärmen borde räcka (dock fanns ett eldrivet olje element i stället för ett vattenburet) detta får mig att fundera om systemet någonsin fungerat." Golvvärme räcker normalt till att värma ett rum utan extra hjälp.

"Är det ide att installera by pass?" Bypass är till för att få cirkulation i systemet även när alla slingor är stängda, ifall slingorna stängs så kommer pumpen att pumpa mot en vägg och på sikt gå sönder.

"Hur reglerar jag in bäst med reglerratt på framledning samt med returventilen?" Förslagsvis så låter ni den proppade slingan vara avstängd helt och golvvärmeslingan som är igång fullt öppen (5 varv), reglerratten däremot får ni prova er fram eftersom det inte finns ett svar till allt, men förslagsvis så tar ni bort den helt och kollar så att ventilen under är uppe, om den inte är uppe kolla så att ni kan få den att lossna, förslagsvis med en tång och sedan testa ifall den trycks upp när man själv trycker ner den och ifall allt detta är som det ska så kan sedan prova att börja med att ha ratten bortplockad för att sedan sätta på den och stänga den mer och mer tills ni blir nöjd.

Ni har fått igång systemet med hjälp av avluftning ser jag på senaste inlägget, men tänkte ändå att dessa saker kan hjälpa då ni eventuellt inte löst alla problem.

//Mvh. Uponor
Uponor tillverkar och marknadsför bland annat system för Golvvärme, Tappvatten- och Radiatorrör, Kulvert, Kyla, Sprinkler, Ventilation, Ytvärme samt Energi.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Golvvärme som inte funkar på radiatorslinga
« Svar #14 skrivet: 18 september 2012, 16:10:37 »
Jag brukar alltid rekommendera att man stänger bypassen helt, och för att säkerställa flöde istället lyfter av en av ställmotorerna, förslagsvis till en toalett, där man ändå som regel vill ha varmt.
Bäst av allt är att helt strunta i att köpa bypass samt termostat och ställmotor till ett av rummen, då sparar man mest.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!