Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Läckande säkerhetsventil  (läst 23451 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jörgen_99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Läckande säkerhetsventil
« skrivet: 19 januari 2010, 19:40:05 »
Hej!

Jag undrar varför min säkerhetsventil börjar släppa ut lite vatten (droppar) när vi har gjort ett större tapp
från varmvattenberedaren typ duschat eller badat. Den är kopplad till en bergvärmepump.
Efter ett tag slutar det droppa men det är lite retligt att det blir blött på golvet hela tiden.

Mvh
Jörgen

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7654
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Läckande säkerhetsventil
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2010, 19:47:26 »
Det beror troligen på att när pumpen värmer upp det nya kalla vattnet så expanderar det så att trycket ökar så mycket att säkerhetsventilen släpper ut lite. Det är helt normalt, För att slippa få det blött på golvet kan du sätta på ett "skvaller rör" på ventilen som leder vattnet till avloppet.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Läckande säkerhetsventil
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2010, 20:45:02 »
Att det bara händer efter större tappningar beror på att beredaren fjädrar något så expansionen som sker efter mindre uttag tas upp av beredaren utan att säkerhetsventilens öppningstryck nås.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Jörgen_99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Läckande säkerhetsventil
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2010, 21:10:57 »
Tack för svaren.

Men, är det alltid så här? Jag har inte varit med om det förut.
Kan man skruva upp trycket lite på säkerhetsventilen eller byta
till en med högre tryck?

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Läckande säkerhetsventil
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2010, 21:52:48 »
Efter ett tag slutar det droppa men det är lite retligt att det blir blött på golvet hela tiden.


Det är helt naturligt att den läcker lite. Att det märks mer på vintern kanske beror på att ni förbrukar mer vastten eller att inkommande vatten är kallare än på sommaren.

Läckvatten ska inte hamna på golvet utan dras till avlopp (fast ni kanske har golvbrunn och då är det "ok")
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Läckande säkerhetsventil
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2010, 22:50:48 »
Om detta är något som börjat plötsligt så kan det ju faktiskt vara så att trycket
på inkommande vatten från gatan har höjts. Om trycket på vattnet som kommer
in ligger nära säkerhetsventilens gräns så behövs det inte så mycket temp.höjning
för att den skall lösa ut och vattnet börjar droppa.

Att ändra på säkerhetsventilen går inte (som tur är) och att byta till en som öppnar vid
högre tryck är förstås mycket riskabelt. Ventilen är anpassad till det tryck som anläggningen
tål. Det som däremot går att göra är att reducera trycket på inkommande vatten med
en ventil. Kolla först att problemet beror på för högt tryck på inkommande vatten....
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Läckande säkerhetsventil
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2010, 00:23:19 »
Ställ nåt kärl under helt enkelt, dom kan iofs tappa stinget eller att det kommer skräp i ventilsätet.
Du kan toköppna superkort några ggr o se om det blir bättre.

Mycket större chans att det lyckas på värmesidan iofs.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Läckande säkerhetsventil
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2010, 06:27:15 »
Vilken säkerhetsventil läcker? Är det pannans eller beredarens?
Är det beredarens så verkar det normalt, min gör så efter tapp på varmvatten.
Avledning till avlopp är standard lösning på detta.
Är det pannans så är det inte bra, då bör den bytas ut. Annars måste påfyllning av vatten ske och syresatt vatten in inte bra.

Varför jag frågar är beskedet att bergvärme finns. Värmekällan orsakar inte det problemet.
« Senast ändrad: 20 januari 2010, 06:29:29 av hulta »

Utloggad Dexxas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Läckande säkerhetsventil
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2010, 10:04:47 »
Har länge haft samma bekymmer med en droppande säk, böt ventil några gånger men ledsnade tillslut och plockade ur käglan i backventilen som satt på varmvattenberedarens inlopp.
Jag har eget vatten, inte kommunalt och om det trycks ut några deciliter varmare vatten bakåt mot inkommande det sk...r jag i.... knUp

Utloggad Jörgen_99

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Läckande säkerhetsventil
« Svar #9 skrivet: 20 januari 2010, 23:04:42 »
Tack för alla svar.

Jag får väl pröva med att sätta en skål och se om det avdunstar innan det rinner över.
Eller finns det ingen nackdel med att ta bort backventilen och låta övertrycket gå
tillbaka genom på fyllningen?

Jag har en annan liten fråga. Hur konstant brukar trycket hålla sig i radiatorsystemet?
Mitt har en tendens att sjunka sakta men säkert men är rätt säker på att det inte är
någon läcka. Däremot är det en radiator som termostaten verkar ha hängt sig på
för det hände inget när jag försökte avlufta den radiatorn när jag fyllde systemet.
Kan det vara så att den radiatorn släpper på trycket eller brukar trycket sjunka lite
över tiden?



Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Läckande säkerhetsventil
« Svar #10 skrivet: 20 januari 2010, 23:32:14 »
De e nog hålet som är tätt... ståltråd eller nåt, kan va färg tex
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Läckande säkerhetsventil
« Svar #11 skrivet: 26 januari 2010, 23:53:10 »
Så hade jag det i min ena acktank med 300l vvberedare insvetsad. Det blev så av naturliga skäl när man eldade på och tankarna steg i temp från säg 40 till 85gr. Lösningen för min del blev att jag svetsade ihop ett tryckutjämningskärl för tappvarmvattnett. En stående burk, 200mm i diameter, 400mm hög (man tar vad man har) med en T-koppling i toppen med en manometer och en bilventil för ev. luftpåfyllning, i botten så är kärlet förbundet med tappvarmvattenledningen. Funkar kanon, säkventilen droppar inte längre och den testas månadsvis, jämnare tryck i armaturerna, slipper smällarna och tryckstötarna när frugan stänger kranarna efter tappning av varmvatten.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!