Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: En förbryllande observation  (läst 4439 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: En förbryllande observation
« Svar #15 skrivet: 13 februari 2013, 22:16:34 »
Temperaturerna som har angivits kan inte vara riktiga, det får orimliga konsekvenser. Det verkar därför meningslöst att försöka göra någon närmare analys. Det kan inte vara samma deltaT i bägge fallen om det är samma flöde. Har flödet ändrats måste det var större i fallet med högre temperatur för att det ska bli samma deltaT vilket inte är rimligt om det är fullt flöde i lågtemperaturfallet då det gärna inte kan bli mer än fullt flöde per definition.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 499
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: En förbryllande observation
« Svar #16 skrivet: 13 februari 2013, 23:27:26 »
 Vatten har olika viskositet vid30 och 40 grader vilket pÃ¥verkar flödet.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: En förbryllande observation
« Svar #17 skrivet: 14 februari 2013, 03:15:15 »
Då borde de strypa flödet vid högre framledningstemperatur vilket skulle ge ännu högre deltaT vid högre framledningstemperatur än om flödet var konstant.

Vet vi om det är ettrörssytem, eller tvårör med bypass?

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: En förbryllande observation
« Svar #18 skrivet: 14 februari 2013, 10:57:22 »
Temperaturerna som har angivits kan inte vara riktiga, det får orimliga konsekvenser. Det verkar därför meningslöst att försöka göra någon närmare analys. Det kan inte vara samma deltaT i bägge fallen om det är samma flöde. Har flödet ändrats måste det var större i fallet med högre temperatur för att det ska bli samma deltaT vilket inte är rimligt om det är fullt flöde i lågtemperaturfallet då det gärna inte kan bli mer än fullt flöde per definition.
Håller med dig Roland, det går bara inte.
Roade mig med lite mätning, dock med samma framledningstemperatur.
Två olika radiatorer. 1: liten rad. 2: stor rad.
1: strypt in 39,2°C - ut 38,1°C =  :dt: 1,1 °C värmeavgivning 2,8%
   Ã¶ppen in 39,9°C - ut 38,4°C =  :dt: 1,5 °C värmeavgivning 3,8%
2: strypt in 39,2°C - ut 38,9°C =  :dt: 0,3  °C värmeavgivning 0,8%
   Ã¶ppen in 39,0°C - ut 37,1°C =  :dt: 1,9 °C värmeavgivning 4,9%
Att temp vid 2 " öppen in 39,0°C " understiger "  strypt in 39,2°C " kan jag inte förklara. dontknow
Däremot visar det klart att ökat flöde ger större  :dt: och det var ju det Roland skrev. SÃ¥ min teori att termostater skulle kunna vara en förklaring är fel. :(
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: En förbryllande observation
« Svar #19 skrivet: 14 februari 2013, 15:52:03 »
Lägg inte ner för stor tankemöda på mina temperaturer!
Det var en minnesbild av en ögonblicksavläsning i ett system som därtill växlar mellan varmvatten och värmeproduktion då och då.
Men värmekurvan är ju sådan att VP ger mer ut när temperaturen på värmebäraren sjunker. Därtill så avtar avkylningen via elementen.
Det är väl detta som förbryllade mig mest!
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: En förbryllande observation
« Svar #20 skrivet: 14 februari 2013, 18:39:25 »
Jag för min del lägger inte mer energi än jag vill på någonting om det inte är roligt och intressant. Mätningarna gjorde jag av ren nyfikenhet. tummenupp
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!