Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För lite gas i min Nocria 14?  (läst 14563 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad peppelito

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
För lite gas i min Nocria 14?
« skrivet: 29 januari 2007, 21:06:52 »
Hejsan,

Upptäckte idag att det är ett "bälte" på baksidan av utedelen som det inte blir frost på. Jag uppskattar det till ca 4 cm på höjden och det sträcker sig längs med bredden på hela maskinen. "Bältet" är nästan längst ner på maskinen, men inte riktigt...det finns ca 3 cm under "bältet" som det blir frost på. Maskinen värmer på bra så jag har inget att klaga på vad gäller funktion, men jag har för mig att jag sett andra VP-ägare med samma problem och att det då handlat om för lite gas i maskinen. Vad tror ni???

Utetemp för tillfället runt -4 och innedelan ställd på 24 grader.

//P

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: För lite gas i min Nocria 14?
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2007, 22:22:06 »
Jag har sett liknande "band" uppträda på min IVT under vissa speciella förhållanden: när det är relativt torrt i luften och vid temperaturen du nämner, låg dellast typ 350W. Då kan det gå flera timmar mellan avfrostningarna och påfrysningen kan se litet knepigt ut. Ungefär som att antydan till frost blåser bort där det blåser mest, och bygger på mycket sakta på andra delar.

Det är iaf vad jag tror händer under dessa speciella förhållanden, det blir ett lustigt jämviktsförhållande med påfrysningen. Jag kan givetvis vara helt ute och cykla som lekman.

Jag betvivlar att det är något fel på min pump eftersom den funkat perfekt sedan installationen i november 2005 med kyldrift hela sommaren, betett sig likadant även förra vintern. Kring nollan tex vid fuktig väderlek fryser den däremot igen jämnt och snyggt på 10 minuter med avfrostning vart 20:minut som värst, likadant vid varje driftstillstånd där den brassar på litet mer och det är fuktigt ute.

Kanske det är liknande med din pump?

leopold

PS. Kanske bäst att tillägga att jag kan se baksidan pÃ¥ utedelen frÃ¥n ett källarfönster... sÃ¥ ni inte tror att jag saknar tv att glo pÃ¥ menar jag  :)
« Senast ändrad: 29 januari 2007, 22:30:16 av Leopold »
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: För lite gas i min Nocria 14?
« Svar #2 skrivet: 29 januari 2007, 23:16:30 »
Hej ! Kan värmekabeln vara dragen där i närheten kanske ????? En vild gissning bara. / Mats
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad peppelito

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: För lite gas i min Nocria 14?
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2007, 08:52:24 »
Tack för svaren!

Har bestämt mig för att ligga lågt ett tag och se hur/om det utvecklar sig. Vad gäller värmekabeln så vet jag ärligt talat inte om det är den som ställer till det, men jag tvivlar eftersom det är ett par tre cm frost under det frostfria bandet.

Jag återkommer med utveckling!

//P

Utloggad Mavu

  • Fujitsu Nocria 14 LBC
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Björnhundsklubben
SV: För lite gas i min Nocria 14?
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2007, 09:53:13 »
Hejsan,

Upptäckte idag att det är ett "bälte" på baksidan av utedelen som det inte blir frost på. Jag uppskattar det till ca 4 cm på höjden och det sträcker sig längs med bredden på hela maskinen. "Bältet" är nästan längst ner på maskinen, men inte riktigt...det finns ca 3 cm under "bältet" som det blir frost på. Maskinen värmer på bra så jag har inget att klaga på vad gäller funktion, men jag har för mig att jag sett andra VP-ägare med samma problem och att det då handlat om för lite gas i maskinen. Vad tror ni???

Utetemp för tillfället runt -4 och innedelan ställd på 24 grader.

//P

Idag har vi mildare väder med lite snöfall. Ser att det är exakt likadant på min Nocria 14 nu när den ska avfrosta. Ett mörkt bälte några centimeter ovanför botten, med vitt på lamellerna ovanför och under. Konstigt, men det kanske är normalt. För övrigt så fungerar pumpen excellent och förser kåken bra med värme. Bara att avvakta tror jag. Det är ju 5 års garanti så tiden visar väl om det är onormalt.

Utloggad Mavu

  • Fujitsu Nocria 14 LBC
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Björnhundsklubben
SV: För lite gas i min Nocria 14?
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2007, 11:33:37 »
Ska ta och lägga upp några bilder här så får ni se hur det ser ut.

Utloggad Mavu

  • Fujitsu Nocria 14 LBC
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Björnhundsklubben
SV: För lite gas i min Nocria 14?
« Svar #6 skrivet: 31 januari 2007, 11:58:36 »
Här är bilderna:







Normalt eller inte?

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: För lite gas i min Nocria 14?
« Svar #7 skrivet: 31 januari 2007, 12:24:20 »
Jag ser att jag läst Peppelitos ursprungliga förklaring litet snett, förklarade alldeles utmärkt precis vad vi ser på dina bilder... så kan det gå ibland. Hos mig med min IVT ser det ibland ut nästan tvärtom skulle jag säga. Kanske det ser ut så här ibland också, fan vet jag får kolla närmare när tillfället dyker upp nästa gång.

Ser intressant ut. Nästan som att man avlett en del "kylpower" från de slingorna till en hetgasavfrostning om man kan få spekulera litet hejvilt som lekman? Inte för att jag vet hur man brukar göra eller om Nocria har dylik avfrostning.

leopold
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad peppelito

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: För lite gas i min Nocria 14?
« Svar #8 skrivet: 31 januari 2007, 12:59:36 »
Tänkte bara verifiera att det ser exakt likadant ut på min utedel som på bilderna ovan!

//P

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: För lite gas i min Nocria 14?
« Svar #9 skrivet: 31 januari 2007, 18:29:03 »
Hmmm är  verkligen CO elmätaren godkänd för utomhusbruk.......du  bör  nog  ta  in den.......har en likadan som jag  byggt om för fast installation inomhus.

Krokodilen
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: För lite gas i min Nocria 14?
« Svar #10 skrivet: 31 januari 2007, 18:51:25 »
Det skulle vara skoj om någon av forumets experter kunde poppa in här och fälla sin dom över "randanmärkningen". Skulle du frågat mej så hade jag inte varit orolig om pumparna funkar som dom ska.

Däremot Mavu så ställer även jag mig en smula tveksam till din fina Claes Ohlsonmätare att ha den så där utomhus och allt... :)

Och egentligen inte bara det. Enligt min elektriker skulle det vara fast installation på VP, med en specialbrytare som har visst kontaktavstånd och bryter alla stiften. Tror inte det alltför viktigt iofs eftersom även jag fick ha en stickproppsanslutning fast inomhus. Plus en sån där brytare... inser att det är helt onödigt om man har stickproppsanslutning men undrar vad som gäller egentligen.

Leopold
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: För lite gas i min Nocria 14?
« Svar #11 skrivet: 31 januari 2007, 19:00:39 »
Det här är det som gäller enligt igående samtal med elsäkerhetsverket
ELEKTRISK INKOPPLING AV L/L VÄRMEPUMP
Eftersom det har varit lite olika bud om hur men ska koppla in en L/L värmepump så har jag kollat upp det och så här ska det vara.
HUVUDREGLER
1. Grundförutsättningen är att man skall följa tillverkarens anvisning.
2. Levereras pumpen med en stickpropp FABRIKSMONTERAD skall den anslutas med stickpropp.
3. Levereras den med anslutningsledning utan stickpropp skall den monteras fast med brytare.
4. Monteras pumpen i hus där rummen saknar jordade uttag och anslutningen sker inne skall      stickproppen klippas bort och pumpen anslutas fast via brytare, samt att innedelen skall placeras   min. 2 meter frÃ¥n ojordat uttag.
5. Monteras pumpen i hus utan jordade uttag och anslutningen sker ute skall innedelen sitta min. 2 meter från ojordat uttag.
6. Ansluts pumpen med stickpropp gäller samma för jordfelsbrytare som med dom övriga uttagen i huset.
7. Är pumpen fast ansluten behöver man inte skydda den med jordfelsbrytare.

Hur sedan var och en gör är upp till honom, men det här är vad som enligt gäller enligt elsäkerhetsvekets bestämmelser
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: För lite gas i min Nocria 14?
« Svar #12 skrivet: 31 januari 2007, 19:08:30 »
Hei Mavu , ser ut som du har veldig kort rørstrekk , jeg gjetter ca. 180 cm . Har du tappet ut noe gass ved monteringen ? Grunnen til spørsmÃ¥let er at jeg har en bekjent som fikk driftsproblem og mÃ¥tte øke lengden pÃ¥ rørene fordi de var for korte . Vet ikke hvordan problemet artet seg , men i og med du har det svarte " beltet " sÃ¥ kanskje noen med faglig kunnskap kan bekrefte eller avkrefte om dette har noe Ã¥ si. peppelito har kanskje ogsÃ¥ korte rør ? Min tanke er at det kanskje er mer følsomt for  rett fyllingsmengde ved korte rør . 

Sc:,h Raptus
« Senast ändrad: 31 januari 2007, 19:12:47 av raptus »
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad peppelito

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: För lite gas i min Nocria 14?
« Svar #13 skrivet: 31 januari 2007, 20:01:15 »
Hei Mavu , ser ut som du har veldig kort rørstrekk , jeg gjetter ca. 180 cm . Har du tappet ut noe gass ved monteringen ? Grunnen til spørsmÃ¥let er at jeg har en bekjent som fikk driftsproblem og mÃ¥tte øke lengden pÃ¥ rørene fordi de var for korte . Vet ikke hvordan problemet artet seg , men i og med du har det svarte " beltet " sÃ¥ kanskje noen med faglig kunnskap kan bekrefte eller avkrefte om dette har noe Ã¥ si. peppelito har kanskje ogsÃ¥ korte rør ? Min tanke er at det kanskje er mer følsomt for  rett fyllingsmengde ved korte rør . 

Sc:,h Raptus

Jag uppskattar rörlängden på min installation till ca 2,5-3 meter.

//P

Utloggad Mavu

  • Fujitsu Nocria 14 LBC
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Björnhundsklubben
SV: För lite gas i min Nocria 14?
« Svar #14 skrivet: 31 januari 2007, 20:15:27 »


Däremot Mavu så ställer även jag mig en smula tveksam till din fina Claes Ohlsonmätare att ha den så där utomhus och allt... :)

Leopold

HÃ¥ller fullständigt med  ^-^ .Ska renoverar lite till vÃ¥ren och dÃ¥ kommer mätaren att monteras inomhus vid elcentralen. Har funderat att modda som Krokodilen gjort, ser bra ut det där.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!