Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ute temperatur -31,8 mitt i sommaren  (läst 1418 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nick72

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ute temperatur -31,8 mitt i sommaren
« skrivet: 08 juli 2018, 07:56:10 »
Min IVT bergvärme (Greenline HT plus E11) visar att det är -31,8 ute (GT2 temperatur). Jag har öppnat upp givaren ute och den ser ok ut, ingen skillnad om jag kopplade bort kontakten, visar samma temperatur. Så jag gissar att något kontrollkort eller dylikt i pannan kan vara trasigt som ska ta emot signalen?

Resultatet är i alla fall att den värmer oavbrutet elementen som är stekheta, och det är trots att det är 20 grader varmt ute. Provat att dra ner värmekurvan till 0 tillfälligt men de ser inte ut att ha någon speciell effekt, aktivera sommarvärme finns inte som val i menyn (den utökade för den här pannan med fler val).

Någon som har förslag på hur man ska få den att tillfälligt sluta värma och på vad permanent fix är innan jag ringer för service? Helst vill jag få den att fortsätta värma varmvatten och poolen men sluta värma elementen. Annars antar jag att jag får slå av den när vi inte behöver varmvatten.
« Senast ändrad: 08 juli 2018, 08:13:36 av Nick72 »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Ute temperatur -31,8 mitt i sommaren
« Svar #1 skrivet: 08 juli 2018, 08:57:12 »
Jag gissar att det är kabeln eller motståndet som är problemet.

Har du en rumsgivare kan du testa med att skruva om kablarna i värmepumpen d.v.s. flytta kablarna från plint GT5 till GT2.

Alternativt om du hittar ett fast motstånd med lägre värde än 5000 Ohm, så kan du skruva fast den på kablarna i utegivaren. Är kablarna friska ska 5000 Ohm ge en ute-temperatur på +23,6°. (ett motstånd på 6000 Ohm ger +19,5°)

« Senast ändrad: 08 juli 2018, 09:36:25 av Lexus »

Utloggad Nick72

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ute temperatur -31,8 mitt i sommaren
« Svar #2 skrivet: 08 juli 2018, 14:35:28 »
Lite äventyrligt så testade jag att koppla kablarna direkt mot varandra, tänkte att den då borde tro att det var bastu utomhus. Men det hade ingen påverkan heller. Skulle det fungera eller krävs det ett motstånd mellan kablarna?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ute temperatur -31,8 mitt i sommaren
« Svar #3 skrivet: 08 juli 2018, 18:59:07 »
Förmodligen behöver den ett motstånd. Plocka ur motståndet ur utegivaren och kontrollmät det. Är motståndet runt 5 kohm(Har jag för mig...) vid ~25 grader så visar den rätt.
Funkar själva motståndet så är det troligen avbrott i kabeln. Då kan du testa att sätta motståndet direkt i plinten eller byta plats på umsgivaren om du har en sån så att du slipper få varmt under tiden du fixar problemet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Ute temperatur -31,8 mitt i sommaren
« Svar #4 skrivet: 10 juli 2018, 15:46:55 »

Har du fått ordning på utegivaren?


Utloggad Nick72

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ute temperatur -31,8 mitt i sommaren
« Svar #5 skrivet: 14 juli 2018, 00:14:27 »
Jag åkte på semester ett par dagar och slog av pannan under tiden, när jag kom hem ikväll så slog jag på den igen för att dra igång varmvattnet. Förvånat såg jag att utegivaren visade korrekt temperatur nu. Pannan ville dra upp varmvattnet till 65 grader, eventuellt för att jag hade lagt in extra varmvatten men sen tagit bort det. Eller så var det en värme spik för att rensa bakterier.
Under de 3h det tog att värma upp varmvattnet så högt så blåste den på allt den kunde till elementen, vilket fick mig att fundera om det är fel på ventilen som ska hålla koll på när varmvatten skickas till element och till varmvatten beredaren. Läste att de kan läcka och även fastna. Jag har en blå italiensk "mut meccanica tovo" som jag såg även andra haft problem med. Lite nyfiken på hur jag skulle kunna kolla att den funkar som den ska. Den grå switchen på den sitter som berget, måste jag ta bort strömmen för att kunna köra den manuellt?
Men nu efter att pannan värmt upp varmvattnet har den slagit av sig och lagt sig i sommarläge, så det är ju bra. Sen får jag observera om den värmer elementen även nästa gång den ska köra varmvatten.

Utloggad Nick72

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ute temperatur -31,8 mitt i sommaren
« Svar #6 skrivet: 14 juli 2018, 22:53:00 »
Ser ut som att jag fått ordning på pannan nu och börjat lära mig hur den fungerar. Tänkte jag summerar så andra kan lära sig och som tack för tips och information här på forumet.

3-vägs ventilen inne i pannan hade fastnat så jag tog bort strömkabeln och kåpan och "motionerade" den. Efter det fungerade allt igen. Jag har 2 stycken "mut meccanica tovo" en i pannan samt 1 utanför som styr vatten till poolen eller radiatorerna.

Sen fattade jag vad problemet med GT2 ute temp var, när man sätter på pool värmning så sätts ute temperaturen till -31 för att ge sken av att det behöver värmas - det lurar pannan att producera värme.

En annan intressant sak var att förre ägaren satt temp spik i varmvattenberedaren med 0 dagars mellanrum, så den drog då upp temperaturen till 65, vilket blev väldigt jobbigt när den läckte värme till radiatorerna. Det gjorde att hela det här problemet förvärrades eftersom pannan fick jobba extra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!