Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE F730 + optimering  (läst 4834 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nobyman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
NIBE F730 + optimering
« skrivet: 10 december 2021, 15:53:54 »
Halloj,

Efter 1 månad i nytt hus så har pumpen hoppat upp ordentligt från en förbrukning på ca 20-30 kWh upp till nästan 100 kWh per dag och allt kan inte bero på dessa minusgrader som varit på senaste känns det som!?

Oavsett skulle börja med optimeringsguiden som finns på forumet men redan vid första punkten med filtret så stötte jag på ett stopp och det på grund avsaknad av luftfilter?! Så här ser det ut hos mig, kan någon förklara för mig ifall filtret sitter någon annanstans eller har installatören skippat det av någon anledning?
« Senast ändrad: 11 december 2021, 00:16:39 av nobyman »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9663
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: NIBE F730 + optimering + vart är filtret??
« Svar #1 skrivet: 10 december 2021, 16:02:59 »
Du måste åtminstone öppna den höga aluminiumluckan för att se filterkassetten upptill.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: NIBE F730 + optimering + vart är filtret??
« Svar #2 skrivet: 10 december 2021, 19:03:47 »
Man blir fortfarande förvånad att folk inte ids läsa manualen till husets hjärta!

Utloggad nobyman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: NIBE F730 + optimering + vart är filtret??
« Svar #3 skrivet: 10 december 2021, 19:36:58 »
Oh en som blir förvÃ¥nad, lugna dig, jag sÃ¥g nu att jag tolkade bilden fel där filtret sitter. Har liksom en alu lucka ovanför pannan som jag trodde var den pÃ¥ bilden men insÃ¥g nu att sÃ¥ ej var fallet, dÃ¥ är det löst när det kommer till filtret iallafall och resterande kring optimeringen fÃ¥r jag se de närmaste dagarna  a:gl .,;-

Utloggad nobyman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: NIBE F730 + optimering + vart är filtret??
« Svar #4 skrivet: 10 december 2021, 19:49:43 »
Förresten hur lång tid tar det innan man ser all info kring pumpen i Uplink appen?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3593
  • Karma +2/-0
SV: NIBE F730 + optimering + vart är filtret??
« Svar #5 skrivet: 10 december 2021, 20:06:03 »
Efter 1 månad i nytt hus så har pumpen hoppat upp ordentligt från en förbrukning på ca 20-30 kWh upp till nästan 100 kWh per dag och allt kan inte bero på dessa minusgrader som varit på senaste känns det som!?
Uppvärmningen är det absolut dyraste vi har på elräkningen. Det är bara kallt på vintern och det är då värmeanläggningarna får arbeta. Då kommer även utgiften i en klump, som är majoriteten av hela årsförbrukningen.
Varmvatten, belysning och andra elektronikprodukter drar nästan ingenting i sammanhanget.

Du kan ju hoppas att det finns lite att optimera som ger resultat på räkningen.
Från och med runt -10 till -15 ute då kommer det svida rejält när du ser dygnsförbrukningen.
Det är så det är med alla uppvärmningslösningar som inte är bergvärme på vintern.
Billigt inköp = dyr räkning.
Bergvärme = dyrt inköp = billigare räkning.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: NIBE F730 + optimering + vart är filtret??
« Svar #6 skrivet: 10 december 2021, 20:28:42 »
förmodligen är pumpen inställd på kurva 9 av den mycket insatte installatören =)

Utloggad nobyman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: NIBE F730 + optimering + vart är filtret??
« Svar #7 skrivet: 10 december 2021, 21:50:42 »
DonPablo: Ett tips till dig, det brukar alltid finnas en spammare pÃ¥ varje forum som gör inlägg till varje pris, den liksom jagar inlägg och oftast meningslösa, dessa spammare uppskattas oftast aldrig och deras svar är aldrig roliga eller informativa. Bara sÃ¥ du vet och tar en funderare nästa gÃ¥ng du lägger ett inlägg, med all respekt  dontknow Sc:,h tOOmten

Utloggad nobyman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: NIBE F730 + optimering + vart är filtret??
« Svar #8 skrivet: 10 december 2021, 21:57:08 »
Uppvärmningen är det absolut dyraste vi har på elräkningen. Det är bara kallt på vintern och det är då värmeanläggningarna får arbeta. Då kommer även utgiften i en klump, som är majoriteten av hela årsförbrukningen.
Varmvatten, belysning och andra elektronikprodukter drar nästan ingenting i sammanhanget.

Du kan ju hoppas att det finns lite att optimera som ger resultat på räkningen.
Från och med runt -10 till -15 ute då kommer det svida rejält när du ser dygnsförbrukningen.
Det är så det är med alla uppvärmningslösningar som inte är bergvärme på vintern.
Billigt inköp = dyr räkning.
Bergvärme = dyrt inköp = billigare räkning.

Det var en del som skiljde sig i värmepump inställningarna, det jag hade inställt var bla. stopp av värme låg på 17, stopp av tillsats låg på 10, filtreringstid 24h, start kompressor -60, start diffsats 700... det var den största skillnaden mot det som rekommenderas i optimeringen.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3593
  • Karma +2/-0
SV: NIBE F730 + optimering + vart är filtret??
« Svar #9 skrivet: 10 december 2021, 22:50:33 »
Det var en del som skiljde sig i värmepump inställningarna, det jag hade inställt var bla. stopp av värme låg på 17, stopp av tillsats låg på 10, filtreringstid 24h, start kompressor -60, start diffsats 700... det var den största skillnaden mot det som rekommenderas i optimeringen.
Ingen av de där påverkar förbrukningen under 10 dock. Varmvattnet görs lite billigare över 10 grader. Rätt temperatur inne vid sommarkanten är en besparing. Det är i princip skillnaden. Men nu under dessa temperaturer så är mer det med lagom luftflöde viktigt så kompressorn gör så mycket arbete som möjligt som det hela går ut på.
Ha perfekt balans i radiatorer eller golvvärme så alla hjälps åt att hålla rumstemperaturen är nämnvärt i ett optimeringssamanhang.
Sen ska du vara väldigt vaksam och påläst om symtom som för att F730/F750 börjar gå oeffektivt. Läs i alla trådar du kan hitta så du vet vad du ska kolla efter. Där har du framtida besparing.

Skäll inte på DonPablo, han har rätt. Har jobbar med det, han suckar tungt över hur det brukar se ut - och det är vad han lyfter i tråden.
Hela nätet är fyllt av frågor som finns svar på i instruktionsboken. Installatörer gör sällan mer än minsta möjliga inställningar, vilket landar på kurva 9. Undantag finns med andra ord.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad nobyman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: NIBE F730 + optimering + vart är filtret??
« Svar #10 skrivet: 10 december 2021, 23:45:31 »
Ingen av de där påverkar förbrukningen under 10 dock. Varmvattnet görs lite billigare över 10 grader. Rätt temperatur inne vid sommarkanten är en besparing. Det är i princip skillnaden. Men nu under dessa temperaturer så är mer det med lagom luftflöde viktigt så kompressorn gör så mycket arbete som möjligt som det hela går ut på.
Ha perfekt balans i radiatorer eller golvvärme så alla hjälps åt att hålla rumstemperaturen är nämnvärt i ett optimeringssamanhang.
Sen ska du vara väldigt vaksam och påläst om symtom som för att F730/F750 börjar gå oeffektivt. Läs i alla trådar du kan hitta så du vet vad du ska kolla efter. Där har du framtida besparing.

Skäll inte på DonPablo, han har rätt. Har jobbar med det, han suckar tungt över hur det brukar se ut - och det är vad han lyfter i tråden.
Hela nätet är fyllt av frågor som finns svar på i instruktionsboken. Installatörer gör sällan mer än minsta möjliga inställningar, vilket landar på kurva 9. Undantag finns med andra ord.

Tack för tipset, om dessa inställningar inte gör nÃ¥got speciellt, ska man kanske ändra tillbaka, tänkte om de var mer anpassade till huset som de var innan? 

Nu är det 1,4 grader ute och tillskottet är igång med 3.0 kWh, det är ofta varje dag som tillskottet körs.

Värmekurvan ligger på 5 grader.

Inställda temperaturen ligger på +1

Med de tidigare inställningarna låg jag på ca 23-24 grader, så den verkar gått ner i temperatur med de nya inställningarna.







Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: NIBE F730 + optimering
« Svar #11 skrivet: 11 december 2021, 05:49:18 »
hur stort hus har du i kvm? Varför har du så hög fläkthastighet?
Trots din höga fläkthastighet så har du förångningsbegränsning, vilket begränsar effekten. Kompressorn jobbar som en gris för att få igen gm, sen måste den avfrosta och göra vv i mellanåt, och då dyker gm ännu mer. Vad har du satt elpatrontillskottets gm till ?



Utloggad nobyman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: NIBE F730 + optimering
« Svar #12 skrivet: 11 december 2021, 10:26:49 »
hur stort hus har du i kvm? Varför har du så hög fläkthastighet?
Trots din höga fläkthastighet så har du förångningsbegränsning, vilket begränsar effekten. Kompressorn jobbar som en gris för att få igen gm, sen måste den avfrosta och göra vv i mellanåt, och då dyker gm ännu mer. Vad har du satt elpatrontillskottets gm till ?

2 plan, 155 kvm, betongplatta med endast golvvärme.

Fläkthastigheten är på 68%, står även samma sak i optimeringsguiden, men ärligt så känns det lite mottryck när man öppnar innerdörrarna ifall det kan bero på det?

Jag tycker kompressorn jobbar konstant, därför jag vände mig hit, känns som något är tokigt.

Jag hade från början inställt att kompressorn får starta fram till +10 men har ändrat till +5 efter läst optimeringsguiden, men kanske ska sänka den ännu mer till +3?

Tips på ändring?

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: NIBE F730 + optimering
« Svar #13 skrivet: 11 december 2021, 12:32:06 »
du behöver inte ha mer frånluft än ca 200 kbm/ eller 195 för att vara exakt enligt boverkets regler, sen drar det bara in mer kalluft, desto mer du kör fläkten. Sänker du fläkten, måste du även korrigera i intrimningen, så att du kommer så nära 1,0 i faktor på korrigeringsfaktor.
Det är bra om kompressorn jobbar, den sparar el, jämfört med elpatron, men om inte elpatron någonsin får gå, så kommer inte kompressor att hinna hämta upp gradminutunderskottet som blir av avfrostningar m.m.
-60 start komp
700 start tillsats
100 diff mellan tillsats


Utloggad nobyman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: NIBE F730 + optimering
« Svar #14 skrivet: 11 december 2021, 16:55:17 »
du behöver inte ha mer frånluft än ca 200 kbm/ eller 195 för att vara exakt enligt boverkets regler, sen drar det bara in mer kalluft, desto mer du kör fläkten. Sänker du fläkten, måste du även korrigera i intrimningen, så att du kommer så nära 1,0 i faktor på korrigeringsfaktor.
Det är bra om kompressorn jobbar, den sparar el, jämfört med elpatron, men om inte elpatron någonsin får gå, så kommer inte kompressor att hinna hämta upp gradminutunderskottet som blir av avfrostningar m.m.
-60 start komp
700 start tillsats
100 diff mellan tillsats

Exakt dessa parametrar hade jag från början

-60 start komp
700 start tillsats
100 diff mellan tillsats

Har ändrat tillbaka till dem nu, har nu även 24 grader på pannan och den värmen är perfekt mer eller mindre, ok värme på bv och övervåningen har ca 21-22 grader.

Hade även kompressor start upp till +10 men har ändrat till +5 eller ska jag låta den ligga på +10?

Så borde jag sänka 68% på fläkten tycker du?

Just nu
BS1, 252
Referens lufthastighetsgivare 253
minskning ref.värde 0,5%
fläkthastighet 68%
ventilation, normal

Uppskattar hjälpen!

Det konstiga som jag känner ej är normalt är att den i princip kör hela tiden under Tillsatsinfo från 1,5 kW upp till just nu kör den 5,5kW.

« Senast ändrad: 11 december 2021, 16:57:17 av nobyman »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 350
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!