Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: nisse175
« skrivet: 25 augusti 2021, 08:40:53 »

Ja det där har jag förstått av alla guider mm jag har läst här så jag har lyckats få ordning på min anläggning så det är bara lite småfix kvar så jag är tacksam för all info här..

Men som jag menar är att om du har en klenare pump som går direkt mot slingan så har du egentligen justerat så den klarar ett visst flöde till en viss temperatur innan den behöver tillskott.

Nu har jag inte koll på hur det ser ut med temperaturer hos dom som får mata på tillskott vid kanske -5 ute men jag antar att borrhålet fortfarande kan prestera men den klarar inte att hålla tempdiff på elementvattnet (tex 8 g) vid högre temperaturer vilket leder till att den inte orkar upp i temp. Hade man haft en arbetstank/värmeväxlare så kunde man justerat flödet på cirkpumpen så den upprätthåller rätt tempdiff vilket gör att den isf kunde leverera mer.  Detta blir isf omvänt mot att ha en för stor pump som måste bli av med värme, nu ska man fixa värme.

Jag gissar på att pumpen alltid klarar att värma varmvatten när dom inte orkar värma elemenvatten utan tillskott?   
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 augusti 2021, 07:20:45 »

Nja, man brukar väl istället säga att en större värmepump har större nytta av en arbetstank, detta av två skäl.
Dels har de som regel behov av ett större flöde över värmeväxlaren än vad radiatorkretsen behöver, så om man vill hålla önskat flöde över värmepumpen kan det bli för högt i värmesystemet.
Och dels för att den ger en "överdimensionerad värmepump mer vatten att värma, så den får längre gångtider utan att i slutet av körningen skjuta ut vatten med flera grader högre temp än önskvärt ur COP-synpunkt.
Arbetstanken gör det också möjligt att köra med termostater aktiva, vilka i sin tur kan strypa bort avsevärda delar av flödet i värmesystemet - detta kan då ske utan att det påverkar flödet över värmepumpens värmeväxlare, vilken då får optimal COP och funktion rent allmänt.

En klenare dimensionerad värmepump kan som regel gå direkt mot systemet och ändå ha lite höjd för att några termostater stryper utan att flödet blir för lågt över värmepumpens värmeväxlare.
Men ett system utan arbetstank kräver lite mer av användaren just när det kommer till instrypning av grundflöden, och användandet av så få termostater som möjligt.
Rätt grundflöden över radiatorerna.
Rätt kurva.
Rätt parallellförskjutning.
Centralt placerad rumsgivare med rätt påverkan inställd.
Det är grundförutsättningarna för att en on/off-värmepump skall fungera bra, oavsett storlek.
Pumpar med >100% effekttäckning bör nog vara av typen inverter, eller arbeta mot en arbetstank för att det skall bli riktigt bra.
Skrivet av: nisse175
« skrivet: 24 augusti 2021, 09:57:25 »

Och för att producera samma mängd värme måste en liten pump gå längre än en stor.
Därför startar en stor pump oftare och går i kortare cykler, den stora betar av gradminuterna snabbare.

Om man har arbetstank, kringgår man inte lite med att en mindre pump värmer längre tid med tanke på att pumpen kan ha sitt eget flöde och växla över värmen till elementslingan via tanken. Det blir ju som en växellåda kan man säga istället för att hele elementslingan ska passera via pumpen. Om man hade deltastyrt flöde från pump med säg 10 grader så borde man kunna ha en betydligt klenare pump än om den går direkt mot elementslingan? Ju varmare det måste ut så justerar pumpen flödet för att alltid hålla 10 grader vilket borde värma arbetstanken och elementslingan på samma sätt som en kraftigare pump? I detta fall tänker jag på en onoff.
Skrivet av: BergAdde
« skrivet: 18 augusti 2021, 13:05:07 »

Nu är jag med :)
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 16 augusti 2021, 23:07:35 »

Och för att producera samma mängd värme måste en liten pump gå längre än en stor.
Därför startar en stor pump oftare och går i kortare cykler, den stora betar av gradminuterna snabbare.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 16 augusti 2021, 22:13:11 »

En klen pump tar ju längre tid på sig att värma allt vatten än en större.
Skrivet av: BergAdde
« skrivet: 16 augusti 2021, 21:52:04 »

Med en underdimensionerad värmepump för man färre start och stopp än med en överdimensionerad värmepump.
60 i integral på en underdimensionerad värmepump är normalt inget stort problem, det som brukar vara förödande är om man har låg integral samtidigt som man har för hög kurva, strypande termostater, lågt flöde och värmepumpen stoppar på högtryck eller uppnådd maxtemp (På nibe heter det inställbara värdet "TS-min".) Då kan man få väldigt många start och stopp.
Enbart 60 i integral skall inte ta knäcken på en kompressorn särskilt snabbt - det måste annat till också, det är i alla fall min uppfattning.

Jag har alltid fått för mig att en underdiminsionerad värmepump startar oftare för att behålla rumstemperatur.

Större hus, fler radiatorer, golvvärme osv.  Eftersom vissa pumpar som exempelvis Thermia använder integral.  När diffen blir för stor mellan till och retur räknar integral ner.

Större pump från 8kw till 10 bör väl ge större dos i framledning, förångaren ,Kompressor större, mer gas som körs runt. 

I mitt fall när jag hade integral 60 så starta den väldigt ofta jämfört med integral 100.


Men som sagt jag har fått för mig att en klen pump startar oftare för att behålla rumstempen

Men iofs så beror det väl på hur stort hus man ska värma. 
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 16 augusti 2021, 07:13:47 »

Med en underdimensionerad värmepump för man färre start och stopp än med en överdimensionerad värmepump.
60 i integral på en underdimensionerad värmepump är normalt inget stort problem, det som brukar vara förödande är om man har låg integral samtidigt som man har för hög kurva, strypande termostater, lågt flöde och värmepumpen stoppar på högtryck eller uppnådd maxtemp (På nibe heter det inställbara värdet "TS-min".) Då kan man få väldigt många start och stopp.
Enbart 60 i integral skall inte ta knäcken på en kompressorn särskilt snabbt - det måste annat till också, det är i alla fall min uppfattning.
Skrivet av: BergAdde
« skrivet: 14 augusti 2021, 12:12:51 »

En annan aspekt är att på videon visar när oljan trycker ut ur sugröret längst upp. Är att personen ökar varven på rotorn varvid oljan kommer upp fortare och i större mängd. När personen sen kör kompressor sakta tar det 3 gånger längre tid för oljan att börja komma ur sugröret.  3 gånger längre tid.

Detta kan också förklara tråden som mrmupp gjorde när han brände två kompressor på 14 år 8kw pump skulle haft 12 eller bättre borrhål, där han hade just scroll kompressorer.  Hans pump hade en integral på 60 från fabrik vilket jag med har. Pumpen var underdimensionerad med tanke på att han bodde långt upp i landet samt hade stort hus med golvslingor.  60 integral är alldeles för korta perioder. Bokstavligen kan pumpen starta närmare 1 gång varje 20e minut. Hann måste haft 10 gånger mer start och stopp minuter än timmar på hans andra kompressor.

Hans start och stopp måste ha gjort att pumpen gick hela tiden på start och stopp under korta intervaller. Det förklarar varför den kompressor lät som förbannat. Förmodligen skuret lager. Oljan hann aldrig komma upp. Lagren glappa och rotorn nöta på statorn. 

Följden blev kallt ute,  för stort hus, för klen pump,Kompressor startar ofta, integral 60 mycket start och stopp hela tiden. Kanske 3 gånger mer än nödvändigt.

Man sätter integral 60 för att diffen mellan till och retur på radiorvattnet inte ska bli för stort, man kan känna en stund att huset tappar några grader, tar längre tid för kompressor att starta, när väl kompressorn går räknar man ner gradminuter/integral och till och retur temp.

Större integral = längre kompressor intervaller , färre start och stopp.  Detta säger sig självt. Kompressorn går längre med högre integral/gradminuter eftersom den måste komma upp i den temperatur styrkortet har satt sin gräns.
Resultat blir diff i innomhus klimatet men längre kompressor tider och färre start och stopp.
Skrivet av: BergAdde
« skrivet: 14 augusti 2021, 11:47:40 »

Hej igen.  Gör en uppdatering.


Fick svar från en kyltekniker i USA som sa att allt är normalt.
Såg även flera videos på Youtube när de öppnar en scroll från Copeland även när de kör den utanför VP, dock är de utbyta så inga nya.

Rotorn sitter med två lager. En uppe och en nere.
I mitten av rotorn går ett sugrör som vid rotation suger upp olja till översta lagret för smörjning även distansens på rotorn smörjs som sitter på pinnen där lagret är.  Därefter åker oljan ner igen till botten som oljan ligger. Ca 3cm djup olja finns i plåtburken.  Det understa lagret ligger alltid i olja.

I toppen är scrollen en tvådelad orbit, riktade mot varandra.
Sug funktionen.  Den översta orbiten är fast bultad i godset. Ska inte rubbas. Den understa sitter med en distans bricka som roterar med rotorn. För att den här orbiten. Den understa inte ska rotera runt runt sitter det en metall platta med två utfräsna kanter för att orbiten ska kunna röras i cirkel. Den understa orbiten ska glappa med distansen annars kan den inte rotera i cirkel.

Det är det som låter. Orbiten rör sig mot metall distansen.
Dessa är i gjutet gods. Går i princip aldrig sönder.

Det som pajjar en scroll är av allt tyda översta lagret tappar smörjningen av någon anledning. Börjar översta lagret glappa pga av bristfällig snörjning börjar rotorn nöta mot statorn. Vilket gör att scrollen låter förjävligt.

För att smörjningen ska vara på topp ska inte scrollen gå kortare perioder. Det tar en stund för oljan i sugröret att nå översta lagret eftersom rotorn går sakta. Det sitter två mekaniska blad i sugröret så olja sugs upp mekanisk med hjälper av rotationen från rotorn. Exakt samma funktion har vissa bilar med mekaniskt oljepump. Två ringar som pressar som suger olja. Här sitter två blad.


Att köra långa perioder är det bästa man kan ge kompressorn. Korta start och stopp dödar scrollen i förtid.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 11 augusti 2021, 15:32:22 »

Det sitter ju en rotor i den, men hur lätt den snurrar vet jag inte?
Den ska ju täta mot statorn när den går så jag skulle nog anta att den inte snurrar hur lätt som helst?
Men jag kan ha fel?
Skrivet av: BergAdde
« skrivet: 11 augusti 2021, 08:18:03 »

Jag tror att anledningen till gummipluggarna i rören är att det inte ska komma in luft i kompressorn.
Så jag gissar att de förstörs av att köras med luft?
Fast det kanske är OK en kortare period?
Kan det vara kompressoroljan som rör sig när du tiltar den?

Jag tror du har helt rätt. De sitter ju där av en anledning. 
Det låter som typ en klump som rör sig .  Får skicka ett mail till Copeland och fråga om det är normalt.
Skrivet av: BergAdde
« skrivet: 11 augusti 2021, 08:15:06 »

Oljan suger åt sig vatten om den står öppen mot atmosfär, eller om man kör den med luft.
Om den stått länge behöver nog oljan bytas ut hursomhelst. (Kanske någon kyltekniker som vet mer om detta?)
Tror det kan bli svårt att sälja den som ny om den stått i åratal av någon anledning - om du inte är beredd att lura på någon en kompressor som du inte vet just något om?
Eller om du själv kan använda den till något?

Okej. Ja den passar både hans vp och min. Vi sitter på 8 kw on off pump.  Jag gissar på att föräldrarna köpte denna som typ backup.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 11 augusti 2021, 07:58:57 »

Oljan suger åt sig vatten om den står öppen mot atmosfär, eller om man kör den med luft.
Om den stått länge behöver nog oljan bytas ut hursomhelst. (Kanske någon kyltekniker som vet mer om detta?)
Tror det kan bli svårt att sälja den som ny om den stått i åratal av någon anledning - om du inte är beredd att lura på någon en kompressor som du inte vet just något om?
Eller om du själv kan använda den till något?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 11 augusti 2021, 00:02:11 »

Jag tror att anledningen till gummipluggarna i rören är att det inte ska komma in luft i kompressorn.
Så jag gissar att de förstörs av att köras med luft?
Fast det kanske är OK en kortare period?
Kan det vara kompressoroljan som rör sig när du tiltar den?
Skrivet av: BergAdde
« skrivet: 10 augusti 2021, 21:43:17 »

Min kollega har hittat en flera år gammal kompressor i sin avlidne föräldras källare. Kompressor har fortfarande kvar sina Gummi pluggar i rören.  Den ser inte ut som den har monterats och fått en lödning. Även så ligger en påse bredvid med gummi fötter nya.

Gäller en zh21k4e-tfd 524. 3 fas 2007.

Dock så tycker jag både känna och höra något som åker lite fram och tillbaka i kompressor om man skakar den lite lite eller tiltar några grader.  Från toppen. Troligen är det scrollen som roterar lite upp och ner. Tror jag.  Vad jag förstått så ska den röras och inte sitta fast. Detta bör tydas på normalt? 

Finns det på något sätt att testa den lös? Några sekunder? Vill inte att en hel ny kompressor blir skrot.

Det enda som händer är väl att han suger lite luft?

Någon som vet om det ska klonka lite i den eller om man kan testa den lös? Frågar åt min kollega som är oteknisk vad gäller cybernätet.


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!