Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Överfallssystem  (läst 660 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad keme

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Överfallssystem
« skrivet: 04 januari 2022, 16:54:49 »
Vårt hus, byggt 1944, har ett överfallssystem. Vi köpte huset 1977.

Finns det någon rörkrökare därute som har erfarenhet av överfallssystem?

Från början hade huset två separata (två lägenheter) uppvärmningskällor med en separat vedugn i varje våning. Expansionskärlet var öppet med spillrör på taket.

På 1960-talet, i samband med installation av oljeeldning i källaren, sammanbands de båda överfallssystemet med två grova rör intill skorstenen från oljepannan i källaren rakt upp till vinden. Det öppna expansionskärlet togs bort och ersattes med ett slutet system med expansionskärlet i källaren. Högst upp på vinden finns en säkerhetsventil som kan lufta systemet.

Då jag isolerade vinden 1977 upptäckte jag de grova värmerören som gick ut ifrån de grova rören till resp. gavel på huset, där de försvann ner i väggen.

Längs åren har vi haft problem med ett gavelelement. Det har varit kallt ibland även om det varit minus 20 utomhus.

Nu har vi upptäckt att om vi öppnar ett annat element maximalt så kommer värmen i det "kalla" elementet. Med tanke på att vi vet någorlunda hur "tillrören" dragits på vinden och "frånrören" dragits under ovanvåningens golv så borde inte gavelrummet vara beroende av det andra elementet.

Denna märklighet sker även efter kontroll av att ingen luftficka finns längst upp i systemet och att gavelelementet är luftat.

Nå - kan detta vara en utmaning för skarpa rörkrökare? Min ena morbror var rörkrökare och gick igång på tillsynes olösliga rörproblem. Tyvärr är han död sedan länge.

PS. Om någon vill att jag skissar upp systemet så är det bara att säga till.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Överfallssystem
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2022, 19:19:15 »
Kan du testa följande?
Stäng av alla radiatorer utom det som krånglar?
Får det värme då?

Får det bara värme när du öppnar det andra elementet när övriga är stängda så är de seriekopplade.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad keme

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Överfallssystem
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2022, 15:09:32 »
Tack Carl N!  :)

Jag prövar det.

Misstänkte någon sådant. Det var nog inte bara elektriska anslutningar som är hemmagjorda. Ett tag fick vi en lätt stöt då man lade handen på tvättmaskinen när den var igång. Tills en elektriker jordade anslutningen.

Ã…terkommer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!