Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥gor Daikin Altherma 3 Geo  (läst 3288 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hoke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Frågor Daikin Altherma 3 Geo
« skrivet: 24 oktober 2019, 21:35:34 »
Hej, inspirerad av detta forum har jag fått Daikins nya Altherma Geo 3, 10 kw installerad. Min Nibe 1210-7 från 99 är nu ersatt. Jag är mycket nöjd med såväl pumpen som installationen. Men det är några saker jag funderar över och installatören är Nibe-expert och detta var deras första Daikin.

Jag värmer 240 kvm inkl. Uterum. Välisolerat med källare plus två våningar. Mestadels golvvärme och några radiatorer.

Mina frågor.

Kan jag öka flödet i cp för värmebärare? Den ger bara runt 5 l/m vid framledning på 30 grader. Verkar dock lösa sig när jag ökar framledningstemperatur. Det blir varmare i källaren än övriga huset för vattnet tar väl enklaste vägen?

Kopplade bort flödesmotståndet som stod på 60%, men det gjorde ingen skillnad.

Jag vill också höja lägsta nivån på varmvattnet. Det går ner till 30 grader, skulle gärna ha 40. Inställd på endast återvärmning och max 50 grader.

Det är svårt att se om det är produktion av tappvatten eller värme. Borde inte det synas på,förstasidan i menyn?

Delta T står på 5, ok?

Har kopplat in pumpen på wifi med kabel mot routern. Men appen funkar inte. Visar endast hushållsvarmvatten och att installeringsläge är aktiv.

Som sagt jag är nöjd med pumpen Och den håller värmen i huset. Med förhoppning om svar.

Hoke

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor Daikin Altherma 3 Geo
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2019, 21:58:06 »
Hej.inga större konstigheter i dina frågor. Ring mig imorgon fredag på 010-7222403 så guidar jag dig.
Mvh
D

Utloggad Hoke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor Daikin Altherma 3 Geo
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2019, 19:41:15 »
Tack D för din support! Nu funkar pumpen och flödet klockrent.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor Daikin Altherma 3 Geo
« Svar #3 skrivet: 27 oktober 2019, 22:38:33 »
Vad kul att det löste sig. Lycka till med maskinen.
Med vänlig hälsning
D

Utloggad 52meter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Medelpad
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor Daikin Altherma 3 Geo
« Svar #4 skrivet: 21 mars 2020, 16:58:08 »
Mitt första inlägg så frågan kan framstå som alltför självklar.

Står i valet och kvalet att byta ut min lilla bergvärmepump från 1990 och då kan Daikin Altherma 3 deo ev. vara tänkbar.

Den ser ut att ha rotationspump men jag kan inte se "frekvensstyrd", "varvtals...", eller "invert...." i  beskrivningen av pumpens fördelar.

Hur smart är den ?
Villa 1 1/2-plan från 1990.
Bergvärme 52 meter borrhål, rörligt vatten.
Golvvärme 154 m2 + 20 m2 i groventré.
Färila varmgrund.
Tulikivi täljstenskamin som tillför ca. 4000 kWh/år
Tilluft genom rostfritt rör dia 200 mm, 27 meter, 120 cm under markplanet.
Ventex FTX med bortkopplad tillskottsvärme.
Väderstrecksorienterad byggnad indelad i olika temperaturzooner, rumstermostat i alla rum.

Elförbrukn: Total ca. 6000 kWh/år
Värmepump på 4,4 kW: 2250 kWh/ år i snitt.
Styrs av returtemp på golvvärme + termostat tappvarmvatten.
Utegivare bortkopplad efter haveri på originalstyrning,styrs sen ca. 20 år
med en Omron E5cs-r1px-521.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor Daikin Altherma 3 Geo
« Svar #5 skrivet: 21 mars 2020, 18:06:19 »
Mitt första inlägg så frågan kan framstå som alltför självklar.

Står i valet och kvalet att byta ut min lilla bergvärmepump från 1990 och då kan Daikin Altherma 3 deo ev. vara tänkbar.

Den ser ut att ha rotationspump men jag kan inte se "frekvensstyrd", "varvtals...", eller "invert...." i  beskrivningen av pumpens fördelar.

Hur smart är den ?

Hej.
Den har en inverterstyrning som kobbar mellan 0,85-8 eller 0,85-9,6 kW beroende på om du väljer GEO 8 eller GEO 10.

Hur smart vill du ha den ?
Mvh
D

Utloggad 52meter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Medelpad
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor Daikin Altherma 3 Geo
« Svar #6 skrivet: 21 mars 2020, 19:16:34 »
Hur smart jag vill ha den, inte så smart att den tar över och begränsar för mycket med tanke på borrhålets ynka 52 meter.

Min gamla kolvpumpskompressor på 4,4kW(tillförd 420-380V 50hz 2 hp) har aldrig behövt stöd av elpatron och borrhålet har inte fryst till is (vad jag vet) dontknow.

En vp-säljare säger att deras minsta (2-8kW?) frekvensstyrda vp blir en onödigt dyr elpanna.

Jag tror inte på det utan att det är energimängden som upp tas ur hålet som avgör om det blir permafrost.
Dvs inte effekten som mest påverkar gångtiderna med antalet starter.

Är inne på att testa en vinter innan jag tar ställning till kompletterande bergborrning.

Vet inte hur länge det har varit så här men just nu ligger kompressorströmmen på 4A med 4,2 på 1 fas.
Helt galet, ungefär det dubbla men elmätaren visar ingen påtagligt ökad förbruknig .

Har Daikin nån kompetent/komplett åf som aktivt vill sälja bergvärmepump och inte bara luft-vp i Sundsvall ?
Villa 1 1/2-plan från 1990.
Bergvärme 52 meter borrhål, rörligt vatten.
Golvvärme 154 m2 + 20 m2 i groventré.
Färila varmgrund.
Tulikivi täljstenskamin som tillför ca. 4000 kWh/år
Tilluft genom rostfritt rör dia 200 mm, 27 meter, 120 cm under markplanet.
Ventex FTX med bortkopplad tillskottsvärme.
Väderstrecksorienterad byggnad indelad i olika temperaturzooner, rumstermostat i alla rum.

Elförbrukn: Total ca. 6000 kWh/år
Värmepump på 4,4 kW: 2250 kWh/ år i snitt.
Styrs av returtemp på golvvärme + termostat tappvarmvatten.
Utegivare bortkopplad efter haveri på originalstyrning,styrs sen ca. 20 år
med en Omron E5cs-r1px-521.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Frågor Daikin Altherma 3 Geo
« Svar #7 skrivet: 21 mars 2020, 20:10:18 »
Hur smart jag vill ha den, inte så smart att den tar över och begränsar för mycket med tanke på borrhålets ynka 52 meter.

Min gamla kolvpumpskompressor på 4,4kW(tillförd 420-380V 50hz 2 hp) har aldrig behövt stöd av elpatron och borrhålet har inte fryst till is (vad jag vet) dontknow.

En vp-säljare säger att deras minsta (2-8kW?) frekvensstyrda vp blir en onödigt dyr elpanna.

Jag tror inte på det utan att det är energimängden som upp tas ur hålet som avgör om det blir permafrost.
Dvs inte effekten som mest påverkar gångtiderna med antalet starter.

Är inne på att testa en vinter innan jag tar ställning till kompletterande bergborrning.

Vet inte hur länge det har varit så här men just nu ligger kompressorströmmen på 4A med 4,2 på 1 fas.
Helt galet, ungefär det dubbla men elmätaren visar ingen påtagligt ökad förbruknig .

Har Daikin nån kompetent/komplett åf som aktivt vill sälja bergvärmepump och inte bara luft-vp i Sundsvall ?
Ingen aning, har inte koll på alla. Kan ställa frågan till säljarna på kontoret om Sundsvall.

Mvh
D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!