Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ovanligt mycket tillsats?  (läst 1133 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad IsakJoachim

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ovanligt mycket tillsats?
« skrivet: 16 december 2023, 12:52:36 »
Hej,

Mycket som för oss (mig och min sambo) är första gången.
Första inlägget, första gången som husägare och första gången med bergvärmepump.
Vill att det ska blir bra men upplever nu att någon inte riktigt stämmer...

INFO OM HUS OCH PUMP
Modell: NIBE F1255-16 CU (begränsad till 6kw vid installation av installatör)
Installerad slutet av sep 2023.
Kurva 9 med +1.
Termostat utomhus, ej inomhus.
Hus: 150 kvm, 2 plan.
11 st radiator samt golvvärme i kök och hall.
Vart: Roslagen
Övrigt: Tibber och NIBEen är ansluten Uplink.

Pumpen installerades slutet av sep 2023.
Första veckorna upplevde vi att tillsatsen sällan gick på, oavsett utomhustemperaturen.
Senaste tiden, drygt 2 månader, har pumpen jobbat med 6 kw tillsats oavsett om utomhustemperaturen har varit 3-5+ eller -15.
Vad kan vara fel? Har haft min installatör på plats som rengjorde ett filter något som gav effekt på köldbärare ut (om jag minns rätt), detta gjordes för ca 6 veckor sedan. Har haft elektriker på plats som konstaterat att all installation är korrekt.
I går var jag i kontakt med NIBE som bad mig lufta genom QM22. Luftade enligt instruktionerna som gavs av NIBE, vilket var gör det i 10-15 minuter. Under tiden fyllde jag upp trycket när det gick ner på noll, fick fylla upp trycket 2-3 gånger under tiden som vi luftade. 1.5 bar övertryck på manometer vid start av luftning, även det tryck som jag fyllde upp till när jag avslutade processen.

I samband med husköpet fick vi underlag på att pumpen ska ge en energiklass B på huset och en förbrukning på max 10.000 kWh/år. Nu är vi långt ifrån den verkligheten...

Tacksam för all information, hjälp och vägledning som ni sitte inne på.
Saknas något underlag/siffror är det bara att hojta så ska jag försöka få fram det.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ovanligt mycket tillsats?
« Svar #1 skrivet: 16 december 2023, 13:04:22 »
När är huset byggt? Det är alltså el-patronen i F1255-16 som begränsad till max 6 kW? Låter som luftningen verkligen behövdes. Är radiatorerna också luftade?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ovanligt mycket tillsats?
« Svar #2 skrivet: 16 december 2023, 13:14:15 »
Åtekom med temperatur för köldbärare, värden för in och ut.
6kW begränsning bör ju gälla eltillskott. Tycker att en F1255 -16 borde räcka med råge för detta hus, utan eltillskott.
Är det så att man använt befintlig, och allt för liten borra?
Det är inte så att din Tibber begränsar så mycket att när den väl tillåter effektuttag, finns så mycket värmebrist i huset att värmepumpen behöver både både kompressor och värmetillskott.
Förslag, stäng av Tibber och låt värmepumpen få den energi den behöver när det behövs.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Ovanligt mycket tillsats?
« Svar #3 skrivet: 16 december 2023, 13:18:51 »
Har man räknat med att pumpen ska dra ca 10000 kWh/år betyder det att huset behöver lite över 30 MWh/år värme. Det i sin tur betyder att maximalt effektbehov när det är som kallast ute är runt 12 kW. Pumpen ska i princip aldrig behöva elpatrontillsats.

Vad är det för inställning på start för elpatronen? Det kan vara så att den kopplas in alldeles för tidigt?
« Senast ändrad: 16 december 2023, 13:20:23 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad IsakJoachim

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ovanligt mycket tillsats?
« Svar #4 skrivet: 16 december 2023, 13:48:21 »
Huset har en ålder på strax över 100 år.
Timmerkåk som är renoverat med bland annat tilläggsisolering för väggar och tak.

Ja det stämmer, eller iaf så som jag uppfattade det.
Motiveringen var att det fulla effekten av 16 inte är nödvändigt och därför begränsades den till 6 vid första uppstarten.
När vi beställde pumpen fanns inga -6 eller -8 modeller att få levererade så snabbt som vi behövde därför föll valet på -16 efter att installatören och NIBE informerat att det går att begränsa utan att det påverkar driften.
Kan begränsningen påverka negativt?

Radiatorerna luftades dagligen första veckorna efter pumpen installerades.
Några radiatorer på plan 2 hade ofta lufta men sista tiden har luftningen sällan visat på luft i systemet utan det kommer vatten direkt.

Luftningen av pumpen genom QM22 gav direkt vatten med små bubblor i, mindre antal bubblor vid högt tryck på manometern och när trycket avtog tillkom bubblor. Upplevde ingen luftström innan vattnet började komma från slangen.

Utloggad IsakJoachim

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ovanligt mycket tillsats?
« Svar #5 skrivet: 16 december 2023, 13:51:44 »
Har man räknat med att pumpen ska dra ca 10000 kWh/år betyder det att huset behöver lite över 30 MWh/år värme. Det i sin tur betyder att maximalt effektbehov när det är som kallast ute är runt 12 kW. Pumpen ska i princip aldrig behöva elpatrontillsats.

Vad är det för inställning på start för elpatronen? Det kan vara så att den kopplas in alldeles för tidigt?

Det var min bild också, att pumpen i princip aldrig behöva elpatrontillsats.
Det är jag osäker på - var kan jag se och isf juster starten?

Utloggad IsakJoachim

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ovanligt mycket tillsats?
« Svar #6 skrivet: 16 december 2023, 13:58:49 »
Åtekom med temperatur för köldbärare, värden för in och ut.
6kW begränsning bör ju gälla eltillskott. Tycker att en F1255 -16 borde räcka med råge för detta hus, utan eltillskott.
Är det så att man använt befintlig, och allt för liten borra?
Det är inte så att din Tibber begränsar så mycket att när den väl tillåter effektuttag, finns så mycket värmebrist i huset att värmepumpen behöver både både kompressor och värmetillskott.
Förslag, stäng av Tibber och låt värmepumpen få den energi den behöver när det behövs.

Stämmer att det var befintligt borra - dock mot det befintliga som beräkningen om 10 000 kwh/år samt energiklass b gjordes mot.

Just nu med +4 ute.
Köldbärare in: 0.2
Köldbärare ut: -4.3

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Ovanligt mycket tillsats?
« Svar #7 skrivet: 16 december 2023, 15:03:02 »
Jag trodde låsningen till 6 kW avsåg elpatronen, att en pump på 16 kW är låst till 6 kW föreföll helt orimligt.

6 kW effekt är alldeles för lite för huset. Det skulle betyda enligt min mycket grova kalkyl att elpatronen behöver hjälpa till redan när det är runt noll grader ute. Uppgiften om en förbrukning på 10000 kWh kan inte ha tagit hänsyn till det utan måste vara baserad på att värmepumpen ensam klarar husets hela värmebehov.

Hur djupt är borrhålet? Det är lågt köldbärarflöde om temperaturdifferensen är korrekt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ovanligt mycket tillsats?
« Svar #8 skrivet: 16 december 2023, 15:11:17 »
Om jag inte har uppfattat fel sÃ¥ är det patrons effekt som spärras, själva kompressorn gÃ¥r nog inte att spärra effekten pÃ¥, den ger vad den ger med varierande effekt dÃ¥ det är en inverter, som reglers efter behovet av utgÃ¥ende temp till huset,  i förhÃ¥llande till utetempen

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ovanligt mycket tillsats?
« Svar #9 skrivet: 16 december 2023, 15:13:51 »
Det finns ingen direkt effektbegränsning i F1255. Det man troligtvis har gjort är att man begränsat kompressorns maxfrekvens. Du kan titta på inställningar i s.k. spärrband. Vid minfrekvens 20 Hz avger din värmepump ca 4 kW (redan på tomgång). Vid max 94Hz avger den 16kW. Om uteffektkurvan teoretiskt skulle vara linjär är den begränsad till att endast kunna köra 20-34Hz. Det är ingen bra lösning.
Det man kan ana är att din borra är på tok för liten. Redan vid flera plusgrader är den nere på -4,3C. Frysskydd som skall skydda borran börjar agera vid -5.5C och stoppar kompressordriften helt vid -8C. Troligtvis är det detta som händer, och uppvärmning övergår till elpatron tills temperaturen stigit i borran.
Detta kommer bli dyrt, mycket dyrt.
Långsiktigt, med din värmepump ser jag bara en bra lösning, borra djupare eller ytterligare hål. Värmepumpen har kapacitet för dig till att aldrig behöva koppla in elpatron med rätt borra. Det kommer löna sig långsiktigt.

Att ha en steglöskompressor som kan avge 4-16kW, och begränsa den till 4-6 kW för att borran är för i mitt tycke inte alls bra. Vi andra, som bor i varmare klimat (= södra Sverige) och tycker vi har klen borra, har utgående köldbärare -4.3 vid ca -10C utetemp.

« Senast ändrad: 16 december 2023, 15:16:10 av Valiant »

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ovanligt mycket tillsats?
« Svar #10 skrivet: 16 december 2023, 15:19:17 »
För att bekräfta mina teorier skall du då elpatroner är igång, titta på köldbärartmperaturer och aktuell inverterfrekvens, så vet vi ifall jag har rätt i mina teorier. Ange även utetemperatur

Utloggad IsakJoachim

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ovanligt mycket tillsats?
« Svar #11 skrivet: 18 december 2023, 15:38:38 »
Jag trodde låsningen till 6 kW avsåg elpatronen, att en pump på 16 kW är låst till 6 kW föreföll helt orimligt.

6 kW effekt är alldeles för lite för huset. Det skulle betyda enligt min mycket grova kalkyl att elpatronen behöver hjälpa till redan när det är runt noll grader ute. Uppgiften om en förbrukning på 10000 kWh kan inte ha tagit hänsyn till det utan måste vara baserad på att värmepumpen ensam klarar husets hela värmebehov.

Hur djupt är borrhålet? Det är lågt köldbärarflöde om temperaturdifferensen är korrekt.

Tyvärr har jag inte kunnat få fram vilket djup borrhålet är på.
Försöker nu få tag på mäklare/säljare för att få lite klarhet i det.

Utloggad IsakJoachim

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ovanligt mycket tillsats?
« Svar #12 skrivet: 18 december 2023, 15:42:23 »
För att bekräfta mina teorier skall du då elpatroner är igång, titta på köldbärartmperaturer och aktuell inverterfrekvens, så vet vi ifall jag har rätt i mina teorier. Ange även utetemperatur

Nu är tillsatsen avstängd på dagtid och få gå under natten fram till 06.
Funkar när det inte är allt för kallt.

Bilderna från i dag vid 05:30.

Finns det någon chans till att det är någon inställning som är fel eller är der "bara" att bör planera för nytt borrhål?
« Senast ändrad: 18 december 2023, 15:44:00 av IsakJoachim »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9649
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ovanligt mycket tillsats?
« Svar #13 skrivet: 18 december 2023, 15:57:06 »
KBin och KBut vid nuvarande utetemperaturer säger väl det mesta... KBut på -4,8 °C ligger ju nära gränsen, -5,5 °C, när den börjar begränsa kompressorn men kompressorn går ju bara med 22 Hz...
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ovanligt mycket tillsats?
« Svar #14 skrivet: 18 december 2023, 16:23:23 »
GM pÃ¥ -587 !, kompressorn skulle gÃ¥tt pÃ¥ 94Hz garanterat, om den inte varit strypt av tekniker och/eller frysskydd. Nu gÃ¥r det pÃ¥ 22Hz, 2Hz över det lägsta den kan gÃ¥ pÃ¥. Prescis som Josth skriver, KB ut pÃ¥ -4,8C. KB har säkerligen varit under -5,5 och begränsning har varit till. Sedan finns det säkerligen en hysteres hur varm borran behöver bli för att frekvensen skall tillÃ¥tas öka. 
Skulle vara intressant att se köldbärarpumpens hastighet, sidan 5/15, sidan som du hoppat över.
Men att lyckas hålla -4.8C i köldbäraren med 22Hz tyder på mycket klen borra. Har du mer fakta! Detta är början på vintern, borran kommer bli kallare och kallare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!