Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bränsleslang lossnade?  (läst 3763 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
Bränsleslang lossnade?
« skrivet: 26 december 2011, 19:57:50 »
På julaftonsmorgon på väg till mor och far stannade min renault megane-08 4000mil. Den stendog på vägen och den gick inte att starta snart kände jag hur det började lukta bensin i hela bilen. Gick ur bilen och såg att det rann bensin under motorn. Ringde svärfar som hjälpte mig att bogsera bilen till Volvoverkstaden.
Är mest glad för att inte motorn hade hunnit bli varm då det antagligen kunde börjat brinna. Fru och barn i bilen :(

Nu till min fråga till er som kan mycket om bilar. Hade nämligen inne bilen på verkstad för ett par veckor sedan då de skulle byta insprutare då etanolen hade förstört dom. Kan bensinläckaget bero på att de på verkstaden inte fått dit en slang ordentligt eller liknande? Bra att vara lite förbered imorn när jag ringer. Om det nu är en slang, kan ju va nått annat kanske...
« Senast ändrad: 26 december 2011, 20:01:19 av sutarn »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bränsleslang lossnade?
« Svar #1 skrivet: 26 december 2011, 21:48:42 »
Det kan annars vara etanolen som är boven för detta också.
Tycker inte att man ska behöva pilla pÃ¥ bränslesystemet mer än uppe vid insprutarna om de är bytta.  Sc:,h
Fast exakt vad som är gjort vet man ju inte.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
SV: Bränsleslang lossnade?
« Svar #2 skrivet: 26 december 2011, 21:54:43 »
Det kan annars vara etanolen som är boven för detta också.
Tycker inte att man ska behöva pilla pÃ¥ bränslesystemet mer än uppe vid insprutarna om de är bytta.  Sc:,h
Fast exakt vad som är gjort vet man ju inte.  :-\
Ja, kanske det. Etanolbilar verkar ju vara ett skämt. Min megane går som en potta skit på e85 trots att den är gjord för det. På Verkstaden hittar dom inget fel och råder mig istället bara till att köra på bensin :)
Det roliga är att min förra gamla skorv till bil gick klockrent på e85, men den var inte avsedd för det Thumbsup

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Bränsleslang lossnade?
« Svar #3 skrivet: 26 december 2011, 22:07:06 »
Det kan mycket väl bero på slarv.

Jag har aldrig hört talas om att bensinslangar lossnar själv, och då har jag både tagit bort och monterat flera själv.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
SV: Bränsleslang lossnade?
« Svar #4 skrivet: 26 december 2011, 22:09:45 »
Det kan mycket väl bero på slarv.

Jag har aldrig hört talas om att bensinslangar lossnar själv, och då har jag både tagit bort och monterat flera själv.
Ja jag tycker det verkar misstänkt iaf. Vet du om man måste lossa någon slang när man byter insprutare?

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Bränsleslang lossnade?
« Svar #5 skrivet: 26 december 2011, 22:17:52 »
Ja jag tycker det verkar misstänkt iaf. Vet du om man måste lossa någon slang när man byter insprutare?

Jag vet inte hur det ser ut på den bilen, om det är rör sista biten till spridarna, men det kan vara slang ända fram till insprutningen.

Är det rör fram till spridarna behöver man inte lossa slangen.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Bränsleslang lossnade?
« Svar #6 skrivet: 27 december 2011, 00:39:21 »
Oftast på moderna motorer sitter det rör och någon form av koppling till spridarbryggan. Kopplingen hålls vanligen fast med en skruv eller plast(!)clips ??? Spridarna (insprutarna) är ofta bara klämda fast mellan bryggan och insuget. (konstruktionen är faktiskt ok, så länge som allt är rätt gjort/monterat).

Som tätning i ovan nämnda koppling och mellan spridare/brygga sitter en o-ring. Denna o-ring bör bytas till en ny när man tagit isär delarna. Om man inte gör det finns en risk att de skadats när man demonterat dem, alternativt har de "svällt" och blir dÃ¥ mycket svÃ¥ra att fÃ¥ ihop igen. Om delarna är svÃ¥ra att fÃ¥ ihop (kan de även vara om det är nya o-ringar) kan ibland nÃ¥gon form av smörjmedel användas.  DETTA BÖR MAN UNDVIKA! Man bör inte smörja med nÃ¥got annat än möjligen lite vatten (fuktat finger) dÃ¥ det annars kan föranleda att kopplingen glider eller att plasten (spridarbryggan är ofta i plast idag) helt enkelt böjer sig litegrand vid kopplingen p.g.a glidningen sÃ¥ att läckage uppstÃ¥r. Ett annat troligt scenario i ditt fall kan vara att teknikern missat att dra fast spridarbryggan ordentligt sÃ¥ att en spridare hoppat ur sitt läge, alt samma grej fast med bränsleröret/kopplingen. Idag används sällan de starka fina metallrörskopplingarna med kona annat än till de motorer med betydligt högre bränletryck. (bensin/E85-direktinsprutade eller dieslar). Jag har även varit för att plast-spridarbryggor helt enkelt sprucket i sin gjutskarv en tid efter att man arbetat med dem.

Tur att det inte slog eld om din bil!
« Senast ändrad: 27 december 2011, 00:42:47 av dennisson »
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad sutarn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
SV: Bränsleslang lossnade?
« Svar #7 skrivet: 29 december 2011, 13:30:06 »
Visade sig att det var någon slags snabbkoppling till bränsleslang som spruckit. Volvo tog på sig det hela då det måste ha gått sönder när de bytte insprutare. Tyvärr fanns inte delen i sverige så det dröjer några dagar innan de kan fixa det hela.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!