Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Remko ML 262 - Vibrerande fläkt (inomhusdel)  (läst 1299 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MatsB73

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Remko ML 262 - Vibrerande fläkt (inomhusdel)
« skrivet: 12 november 2020, 19:01:50 »
Hej
Helt ny på detta men hoppas på hjälp då det verkar finnas en hel del samlad expertis och erfarenhet här.

Jag har en Remko ML 262 DC IT Arctic, som monterades ner för ett par år sedan. Har nyligen monterat den igen och tidigare i veckan var en kyltekniker här och vakumsög och kollade så det var tätt m.m. Anläggningen driftsattes och allt har varit frid och fröjd ett antal dagar.
Nu idag då jag gick ut och kollade till lokalen den sitter i så var det kraftig vibration i hela inomhusdelen. Vid närmare koll så verkar det vara en väldig obalans i fläkten. Det ser ut som hela fläktrumman vobblar och den för ett jäkla väsen.
Kan det bli obalans i själva fläktrumman (eller vad det nu kallas) pga skit? Eller är det något lager eller liknande i kopplingen till motorn som kan ha gett sig?
Snurrar man fläkten för hand känns det som att det skaver mot något ibland.

Naturligtvis behöver jag plocka isär den för att se mer noggrant vad det faktiska problemet är, men tänkte kolla lite vad ni har för erfarenheter om problem som detta?

Här är en kortare film som delvis visar symptomen (skall försöka få till något bättre senare:
« Senast ändrad: 12 november 2020, 19:03:46 av MatsB73 »

Utloggad MatsB73

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Remko ML 262 - Vibrerande fläkt (inomhusdel)
« Svar #1 skrivet: 13 november 2020, 13:16:39 »
Sådär, tror mig ha hittat felet. Dvs jag antar att den delen som sitter kvar på motoraxeln inte borde vara separerad från fläkttrumman... :o


Utloggad MatsB73

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Remko ML 262 - Vibrerande fläkt (inomhusdel)
« Svar #2 skrivet: 30 december 2020, 20:44:09 »
Sådär, case closed.

Efter lite letande fann jag att AMGAS i Göteborg säljer produkter från Remko och de var vänliga att plocka hem nödvändiga reservdelar.
Ingen produkt de normalt sett har i sitt sortiment då de främst sysslar med lösningar för industrier osv. Men som sagt, hjälpsamma.
Så om någon av er andra behöver delar till Remko så kan jag rekommendera dem.

amgas.se

SÃ¥ nu fungerar den fint igen och förhoppningsvis gör den sÃ¥ ett tag till  tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!