Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Debatt om reklam, moderering och regler.  (läst 41427 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 497
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Debatt om reklam, moderering och regler.
« Svar #120 skrivet: 09 oktober 2012, 14:50:56 »
Det här var en kul tråd men har den inte kommit låååångt från ämnet?
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Debatt om reklam, moderering och regler.
« Svar #121 skrivet: 09 oktober 2012, 15:41:56 »
Citera
Du Rinnan har ju målat upp ett antal exempel med olika flöden och effekter som vi diskuterat utifrån, på olika sätt, för att lära oss hur saker och ting hänger ihop, och jag påstår då inte att dina exempel är orimliga, utan försöker debattera utifrån de förutsättningar du angett, och det var precis det jag hade tänkt med mitt exempel också.
Alltså inte att det skulle ifrågasättas huruvida mina värden var rimliga eller ej, och detta har jag förklarat nu tre gånger, men det verkar inte gå in.
Exemplet var överdrivet för att tydliggöra att en tank inte alltid löser problemen, även om den ofta kan göra det.
Dessutom, och där kanske jag missförstår Oraklet och c-c så har det ju flera gånger tagits exempel med just flöden som varierat med mellan 0.14 och 0.4 l/s som ett skäl att skaffa tank - så helt orimliga var inte mina ingående värden.

Om flödet i ditt exempel gick att köra på 0,4lps. Vad var då problemet som tanken skulle lösa i detta fallet???

I övrigt håller jag med; har vi ett system som kan gå i 0.4 och väljer att köra i 0.14 så får vi sämre COP och elpannesyndrom. Men jag anser att vi får detta helt oavsett om vi har en tank eller inte.

Exemplet du tog upp är inte rimligt och jag skulle beskriva det som att jämföra äpplen och päron och därför kan jag förstå att oraklet fick tuppjuck :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Debatt om reklam, moderering och regler.
« Svar #122 skrivet: 09 oktober 2012, 15:54:17 »
Det här är ju ganska meningslöst att debattera, men jag gör ett försök till.
Ett antal gånger har c-c och Oraklet anfört att man behöver en tank utifrån vissa "fakta" som de lägger fram.
Jag tar här ett exempel från c-c:
dina 168 m2 med ett gammal rad system har ett flöde på ca 0,14 lps det går att stressa en aning innan ljud/ kortslutningsproblem uppstår i radiatorer.
 en 10 kw vp , flödet 0,34lps
 en 12kw vp ,  flödet 0,41lps
 en  13kw vp , flödet 0,44lps.
finns inte det tillgängliga flödet stannar pumpen
6 kw gÃ¥r  tummenupp  utan problem
8 kw mmmm här börjar det bli kinkigt ,,, hur stora/små problem det blir och vad man klarar att styra bort beror på förutsättningarna .
cocacola

Här vet vi i princip inget om huset, eller det tillgängliga flödet, utan jag tolkar det som spekualtion från c-c:s sida.
Det han trots allt menar, om jag nu tolkar det rätt, är att man i detta system skulle kunna lämna funktionsgaranti om man satte in en 13 kW värmepump och en arbetstank.
Flödet i radiatorkretsen är dimensionerat för 0.14 l/s, och kan stressas "en aning" - OK
Om man stressar det "en aning" till 0.2 l/sek och sätter in en 13 kW värmepump så krävs det mer än 20 graders deltaT över radiatorkretsen, och om radiatorerna inte är riktigt rejält dimensionerade så ger detta stor risk för elpannesyndrom, men alldeles säkert så kommer det kräva ett börvärde på ca 7 grader över det som skulle behövas om man satte in en mindre pump, och stressade flödet en aning mer än en aning...
En mindre pump som år efter år går med 7 graders lägre börvärde för framledningen behöver inte nödvändigtvis kosta mer att köra än en stor pump som arbetar mot en tank som kan hantera flödet över kondensorn.
Dessutom, om man stressar flödet lite mer än cocacola vill/skulle göra, så minskar dessutom risken för elpannesyndrom, även om elpatron krävs vid DUT.

Detta var vad jag ville få fram, men det slås bort som svammel.

Undrar varför ingen av er reagerade när c-c skrev sitt inlägg?
« Senast ändrad: 09 oktober 2012, 16:00:10 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Debatt om reklam, moderering och regler.
« Svar #123 skrivet: 09 oktober 2012, 16:01:35 »
jag tycker hans post är utomordentligt väl formulerad och sammansatt.

Det som framkom lite senare i tråden var att radiatorsystemet var byggt avsevärt senare och med största sannolikhet skulle kunna hantera ett högre flöde.

Mycket riktigt skulle CC kunna lämna en funktionsgaranti med en 13kw VP och en tank, även i det tidiga läge där radiatorsystemet inte var fullt beskrivet.
 
Skulle du, i det läget som CCs post skrevs, kunnat göra samma med en 13kw VP utan en tank?

Givetvis är det alltid svårt och ibland dumt att ge rekommendationer utan att själv ha haft möjlighet att inspektera anläggningen.

Han säger att man utan problem kan köra med en tank om man har en 6kw VP och troligen även med en 8kw. Både du och jag inser ju att det är fullt möjligt att det går även med en 10kw, speciellt givet det vi nu vet efter att TS i den tråden valde att beskriva sitt radiatorsystem i lite större detalj. Men om radiatorsystemet hade varit så gammalt som det initialt föreföll hade så troligen inte varit fallet.

Efter detta har de flesta i den tråden inklusive någon av offerterna landat på en rekommendation om just 10kw och då också utan en tank.

Mer faschinerande är väl att en del av offerterna kom in med förslag om 13kw utan tank.


Att tolka CCs inlägg som att han vill köra 0.14 fast det visar sig att det går att köra högre fart än så utan problem tycker jag är lite underligt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Debatt om reklam, moderering och regler.
« Svar #124 skrivet: 09 oktober 2012, 16:39:27 »
I rest my case, ni andra läskunniga kan väl förska tyda c-c:s inlägg och kommentera om jag tolkat det så galet.
6-8 kW anser han vara OK utan tank, men inte mer, att han har 13 kW med i inlägget tolkar jag som att han anser skulle vara möjligt med tank - utan att veta något om radiatorsystemet, jag tolkar det som att han skulle köra 13 kW med ca 20 graders deltaT i systemet ("6 kW utan tank, helt OK", 13 kW med tank OK).
Utan att veta något om radiatorerna kan man inte lämna funktionsgaranti på det.
Jag kommer inte att kommentera detta ytterligare, nu är det upp till läsarna att avgöra vad som är rimligt att anta.

Tittar vi senare i tråden visade det sig ju att det gick att göra en jackapåinstallation, trots att det var precis det c-c ville motbevisa med sitt inlägg - som jag citerade.
Och som jag använde som diskussionsunderlag i det inlägg som gjorde att Oraklet fick tuppjuck.

När jag använder samma data som c-c sÃ¥ är det svammel, och när Oraklet hänvisar till c-c data sÃ¥ är det sanningen upphöjt i 10.  dontknow
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Debatt om reklam, moderering och regler.
« Svar #125 skrivet: 09 oktober 2012, 16:56:03 »
Nu är det ju möjligt att skriva precis vad man vill. Och använda citat från andra trådar precis som man vill också.

Om du anser det förefaller dig som ett rimligt exempel att hävda att en tank har elpannesyndrom och sämre COP för att man kör 0.14lps över den när den vanliga värmepumpen i samma system kör med 0.4 och anse att detta är ett bra exempel på varför en tank är en dålig lösning så är det ju ok. Då är den där du väljer att lägga ribban i just detta fallet. Varför vet inte jag men säkert du!

Men jag kommer personligen inte debattera den typen av nonsensinlägg. Om någon är dum nog att inte inse det orimliga i jämförelsen må väl det vara hänt. Solen lär gå upp morgon ändå.

Ditt syfte med inlägget verkar ju också ha fått önskat resultat varför jag antar att min roll i det hela aldrig varit att föra en givande debatt utan något helt annat.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Debatt om reklam, moderering och regler.
« Svar #126 skrivet: 09 oktober 2012, 17:18:10 »
som skrivet , jag är en dålig skribent,,

jag skulle lagt till om den nu har 0,14 lps i  vilket är det flöde som krävs för att fÃ¥ ut den energi till ett hus
på 168 m2 i ett gammalt hus... med 20 graders delta över radiatorn . 11,7 kw ,, är det gjort av en hustillverkare är stammen gjord i 22, Därav mitt antagande,



Funktionsgaranti!
 Nu sticker jag ut hakan  :)fÃ¥r jag plats kan jag lämna en funktionsgaranti pÃ¥ tex 130 kw vp 4,44lps över kondensorn  och 0,14 lps över rad krets. det blir inte mÃ¥nga  grader över bör ;) om det är en kompressor,
 cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Debatt om reklam, moderering och regler.
« Svar #127 skrivet: 09 oktober 2012, 17:38:54 »
Egen avdelning för dignitärer eller dylikt tror jag är väldigt dåligt för forumet då mycket av expert-snacket nog skulle hamna där och för mig som är intresserad av att lära mig, nyfiken och vill läsa om det är en katastrof. Jag vill inte hoppa in i ännu en tråd som består av 'hur djupt ska jag borra' och få samma svar som jag läst 10 gånger, jag vill få ta del av nyanser, prat om klimatskal, luftfuktigheten är högre vid kusten, jahaa, du bor högt på ett berg då kanske det här är bra och så vidare. Detaljer detaljer, annars blir det tråkigt för mig som återkommande besökare.

Jag tror också att Rickard hade blivit avstängd av Rickard av samma anledningar som Oraklet blivit avstängd om inte Rickard varit Rickard. Om ni förstår.
tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Göran 2

  • Gäst
Göran 2
SV: Debatt om reklam, moderering och regler.
« Svar #128 skrivet: 23 oktober 2012, 18:30:15 »
Det är lugnt på forumet nu, lugnt och tråkigt.
Det utvecklas mer och mer till ett rent konsument forum. Det tycker jag är tråkigt, det som fått mig att följa forumet på avstånd är den fina mix av medlemmar som huserat här och som jag fått ovärderliga råd av genom att bara läsa de trådar där ni medlemmar trätit och och debatterat. Tyvärr märker jag en tydlig nedgång av postningar från installatörer och andra i branschen verksamma medlemmar det senaste året och det är synd tycker jag, vi konsumenter har ju allt som oftast svårt att ge råd i så avancerade frågeställningar som trots allt avhandlas här.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Debatt om reklam, moderering och regler.
« Svar #129 skrivet: 23 oktober 2012, 21:38:43 »
Jag har inte tvingat bort någon från forumet i alla fall.
Jag vet att en "hoppade av" förra vintern för att jag inte tystade ned kritiken mot CTC:s nya värmepump, som enligt loggarna inte höll måttet.
Visst tycker jag att det är synd, men det skulle aldrig falla mig in att censurera sånt som uppenbart är faktabaserad kritik.

Att Oraklet drevs av att bråka med mig tycker säkert många var rolig läsning, men lika många tyckte nog att det var jobbigt - och jag vet att folk lämnat forumet även på grund av det käbbel som detta orsakade.

Det är omöjligt att göra alla nöjda, men mitt mål med forumet är att det skall vara så seriöst som möjligt, och att då¨hålla på och tjafsa om skitsaker i mer eller mindre alla ämnen funkar inte då.

Jag är helt övertygad om att det kommer att bli bättre fart snart, då det kommer in nya medlemmar, eller andra som slutat på grund av de senaste årens tjafs kommer tillbaka.

Jag noterar dock dina synpunkter, och de ligger med min erfarenhetsbank vid mina ställningstaganden både nu och framöver.

Ser man på statistiken så har antalet nya inlägg gått ned märkbart sedan Oraklet gjorde sig omöjlig, men antalet nya medlemmar har varit stabilt/ökat, likaså antalet sidvisningar.
Att antalet inlägg gått ned är ju inte konstigt då både jag, Oraklet och troligen Rinnan säkert snittade 30-40 inlägg/dag när debatten var som hetast.
« Senast ändrad: 24 oktober 2012, 07:15:00 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!